شامگاه دوشنبه سقوط بی‌سابقه قیمت طلای سیاه، شب سیاهی را برای صنعت نفت ایالات متحده رقم زد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا در این روز برای تحویل در ماه می‌ (۱۲ اردیبهشت) به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

آتش نفت بر روابط دو متحد

 قدس آنلاین: شامگاه دوشنبه سقوط بی‌سابقه قیمت طلای سیاه، شب سیاهی را برای صنعت نفت ایالات متحده رقم زد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا در این روز برای تحویل در ماه می‌ (۱۲ اردیبهشت) به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. این به آن معناست که تولیدکننده‌های ایالات متحده در قبال تحویل نفت نه تنها پولی از مشتریان نمی‌گیرند، بلکه همین میزان را هم به ازای هر بشکه می‌پردازند تا آن را تحویل گرفته و حمل کنند. در آمریکا اگر چاه نفتی را تعطیل کنند، باید به مقدار قابل توجهی جریمه پرداخت کنند، برای همین تولید نفت ادامه می‌یابد، حتی اگر نفت را مثل زباله رد کنند.

فارغ از دلایل اقتصادی ذکر شده برای این ریزش تاریخی از جمله شیوع بحران کرونا و کاهش تقاضای جهانی برای خرید نفت، تکمیل شدن ظرفیت انبارها به طوری که هزینه ذخیره‌سازی از قیمت خود نفت در آمریکا بیشتر شده و رقابت میان روسیه و عربستان سعودی بر سر افزایش تولید نفت در چند ماه گذشته و در نتیجه ریزش هرچه بیشتر بازار، این اتفاق از بعد سیاسی نیز برای آمریکا پیامدهایی به دنبال خواهد داشت. نخستین نمود این رویداد را باید در عینی‌تر شدن فروپاشی هژمونی ابرقدرت آمریکا جست‌وجو کرد. ایالات متحده که روزی به عنوان تنها ابرقدرت موجود در دنیا نیات استعماری خود را تنها با اشاره‌ای پیش می‌برد اکنون و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور، حتی در تحمیل سیاست‌های خود بر متحدان نیز عاجز مانده است.

سید محمد مرندی، تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس بعد دیگر این فاجعه برای آمریکا را تنش بیشتر با متحدان سنتی و نفتی این کشور دانست و گفت: ریاض و مسکو در اتحادی نانوشته در چند ماه اخیر در ظاهر با هدف رقابت با هم تولید نفت را به‌شدت افزایش دادند و در پی آن، پایین آمدن قیمت این محصول سبب شد صنعت نفت شل آمریکا که به‌طور طبیعی برای استخراج نفت هزینه بیشتری متقبل می‌شوند متضرر شود. این موضوع به مذاق ترامپ خوش نیفتاد و وی چندین بار از کشورهای عربی به‌ویژه عربستان خواست با کاهش تولید، به تثیبت بازار و در نتیجه احیای شرکت‌های نفتی آمریکایی کمک کرده و از ورشکستگی آن‌ها جلوگیری کند، امری که از سوی ریاض بی‌پاسخ ماند. مرندی افزود: ولی در شرایط کنونی ظاهراً کار از دست همه طرف‌ها در رفته. اوضاع کنونی تنها به ضرر ایالات متحده نیست بلکه تمام تولیدکنندگان از جمله سعودی و روسیه هم از این شرایط متضرر هستند. محمد بن سلمان، شاهزاده جوان و ماجراجوی سعودی مسلماً نمی‌خواهد جلو ترامپ بایستد، چرا که از یک طرف پایه‌های حکومت خود را لرزان و وابسته به این کشور می‌بیند و از طرف دیگر به واسطه ماجراجویی در یمن و منطقه گرفتار است؛ بنابراین ریاض هم شاید در اوضاع کنونی خواهان افزایش قیمت نفت باشد، اما بحران‌های پیاپی، از کرونا گرفته تا کاهش شدید تقاضا و همچنین پر شدن تأسیسات ذخیره‌سازی نفت آمریکا دست به دست هم داده که ریاض و واشنگتن رودرروی هم قرار گیرند. ترامپ در آخرین موضع‌گیری خود درزمینه کاهش شدید قیمت نفت این کشور تهدید کرد شاید واردات نفت از عربستان را متوقف کند. این در حالی است که در پی کاهش بی‌سابقه بهای نفت آمریکا به زیر صفر، بسیاری از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ خواهان توقف خرید نفت از عربستان سعودی شده‌اند؛ چرا که آن‌ها در کنار بحران کرونا که به کاهش تقاضا منجر شده، نزاع ریاض- مسکو درباره سقف تولید نفت را از عمده دلایل سرریز شدن ذخایر نفتی و سقوط بازار می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.