سعید عباسی تهیه‌کننده برنامه سحرگاهی شبکه یک سیما گفت: امسال به دلیل شرایط کرونا و برگزار نشدن مراسم های دعا و مناجات ساختار برنامه را تغییر دادیم لذا فضای کلی برنامه پخش ادعیه و مناجات است تا بتوانیم این خلاء را برای مردم پر کنیم.

جای خالی مراسم‌های دعا و مناجات را پر می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، تهیه‌کننده برنامه «ماه خدا» شبکه یک در گفت‌وگو با روابط عمومی معاونت سیما خاطرنشان کرد: برنامه «ماه خدا» با ساختار فعلی تقریبا قدیمی‌ترین برنامه سحرگاهی تلویزیون است که همچنان ادامه پیدا کرده است و به صورت ثابت پخش می‌شود. در سال‌های مختلف افراد متفاوتی تولید این برنامه را بر عهده داشتند، من نیز حدود ده سالی است که تهیه‌کننده این برنامه هستم.

وی در خصوص رویکرد و هدف اصلی برنامه توضیح داد: رویکرد این برنامه به لحاظ محتوایی آماده‌سازی مردم برای لحظات معنوی سحر است. در همه این سال‌ها رویکرد اصلی برنامه همین موضوع ولی با ساختارهای مختلف بوده است.

عباسی درباره تغییرات ایجاد شده در امسال گفت: امسال «ماه خدا» از سه استودیوی مختلف و با چهار مجری روی آنتن می‌رود. هادی صلح‌جو در استودیوی «بام تهران» هر شب با حجت‌الاسلام رفیعی گفتگو می‌کند. در استودیوی «رادیو» بهروز رضوی و علیرضا کنگرلو مدح‌خوانی خواهند کرد. در این استودیو بهروز رضوی ترجمه ابوحمزه ثمالی و سیدمهدی شجاعی و آقای کنگرلو هم حکایاتی از ادبیات درحوزه اخلاق را می‌خوانند.

وی افزود: در استودیوی «تولید» نیز مانند سال قبل حسن سلطانی اجرای زنده برنامه را به عنوان مجری اصلی بر عهده خواهد داشت.

این تهیه‌کننده ادامه داد: امسال با توجه به وضعیت کرونا در کشور به دلیل این که امکان برگزاری مراسم های دعا و مناجات وجود ندارد رویکرد اصلی برنامه این است که این خلاء را برای مخاطبان پر کند. بنابراین فضای کلی برنامه پخش ادعیه و مناجات است و برای اینکه این اتفاق بیفتد مجبوریم که در ساختارمان تغییر ایجاد کنیم.

عباسی درباره استفاده از جنبه های خلاقانه «ماه خدا» در شرایط کرونایی گفت: در برنامه، بخشی به نام «نائب‌الزیاره» داریم که با توجه به تعطیلی اماکن متبرکه از مردم می‌خواهیم تا کسانی که نزدیک بقاع متبرکه هستند برای ما از فضا و خیابانی که منتهی به بقاع متبرکه می‌شود تصویر بفرستند تا به صورت یک کلیپ دو، سه دقیقه‌ای قبل از دعای سحر پخش کنیم.

او افزود: همچنین ختم دست جمعی قرآن را از روز اول ماه رمضان در نظر داریم. مردم می‌توانند عدد یک را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۱۱ ارسال کنند و یک صفحه از قرآن برای آنها فرستاده می‌شود؛ به این ترتیب امیدواریم ده‌ها ختم قرآن در طول هر روز داشته باشیم.

تهیه‌کننده برنامه سحرهای رمضان شبکه یک با اشاره به آغاز برنامه از ساعت ۲ بامداد بیان کرد: قرار است که آقای مهدی سلحشور از قم برای ما روزانه قطعاتی را ارسال کنند. این قطعات شامل مناجات‌هایی است که در کنار یک آشپزخانه خوانده می‌شود. این آشپزخانه در روز پنج الی شش هزار سحری آماده و بین اقشار نیازمند جامعه تقسیم می‌کند و عملکرد این افراد خیر نیز پوشش داده خواهد شد.

عباسی در پاسخ به این پرسش که «ماه خدا» برای جذب قشر نوجوان و جوان چه برنامه ای تدارک دیده است، گفت: شبکه یک، شبکه سراسری است و مخاطب آن عام‌تر است اما ما از این گروه سنی هم غافل نبودیم. به طوری که طرح ختم قرآن را به عهده نوجوانان گذاشته‌ایم که همه آنها از حافظان قرآن و رتبه‌های برتر بین‌المللی هستند.

وی همچنین درباره اینکه «ماه خدا» با توجه به فرمایشات رهبری در نیمه شعبان چقدر از مفهوم انتظار در برنامه خود استفاده می‌کند، اظهار داشت: فضای کلی برنامه چون معنوی است بخش مهمی از صحبت‌های ما به ویژه در پنجشنبه شب‌ها در مورد موضوع انتظار فرج است. «ماه خدا» برنامه‌ای است که ساختارش بر اساس همین موضوع شکل گرفته و در واقع این موضوع در کلیت برنامه تنیده شده است.

امسال، همدلی باید حالت فردی و اجتماعی به خود بگیرد

حسن سلطانی مجری این برنامه رمضانی در خصوص تشویق مردم به مواسات و همدلی نیز گفت: مواسات و همدلی در نفس ماه رمضان وجود دارد و در این برنامه دو حالت دارد. یکی در حوزه خودسازی‌های فردی که در نهان ماه مبارک رمضان مستتر است و دیگری مردم را به کارهای خیر دعوت می کند.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه رحمت، مغفرت و برکت است افزود: شرایط امسال این توقع را در جامعه به وجود می‌آورد که این برکت باید حالت فردی و اجتماعی به خود بگیرد. اگر فردی تا امروز خیلی به این امر و عمل به سیره پیامبر خاتم (ص)، که همه را به احسان و انفاق دعوت می کردند توجه نداشته است، ماه رمضان فرصت خوبی را در اختیار دارد.

مجری برنامه «ماه خدا» با اشاره به جایگاه یتیم نوازی و دستگیری از مستمندان در این ماه تصریح کرد: در سحرهای سال های گذشته مردم را به این امور دعوت کرده ایم؛ این موارد وقتی حالت اجتماعی به خود بگیرد بروز و ظهورشان یک جنبه عمومی‌تری پیدا می‌کند لذا ما نیز در سحرهای ماه رمضان سعی می‌کنیم به این نکته‌ها توجه کنیم.

سلطانی در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌های ویژه سحر با مخاطبان داخل خانه‌ همراه است، اما با میان برنامه ها، آواها و نواهای مذهبی و مناجات خوانی زنده‌ای که در برنامه داریم سعی می‌کنیم که خلاء مجالسی را که مردم نمی‌توانند در ایام رمضان در آن شرکت کنند، پرکنیم.

مجری «ماه خدا» درباره پرداختن به مفهوم انتظار در این برنامه گفت: معمولا در سحر ماه رمضان به امام زمان (عج) عرض ادب داریم به ویژه در بامدادهای جمعه به بحث انتظار به طور خاص می‌پردازیم اما در سایر روزهای هفته نیز در ارتباط با موضوع  انتظار و اینکه یک منتظر واقعی چه کسی است و چه وظایفی دارد مباحثی را نیز برای این بخش‌ها در نظر گرفتیم که ارائه می‌کنیم.

گفتنی است، برنامه «ماه خدا» از بامداد جمعه ۵ اردیبهشت به پیشواز ماه مبارک می رود و  تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان صبح به طور زنده ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.