رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که در فضای‌مجازی با جعل عنوان و سوءاستفاده از احساسات مردمی دست به اقدام‌های مجرمانه‌ای زده بود.

کلاهبرداری مجازی یک زن به اسم خیریه‌ای شناخته شده

قدس آنلاین: رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که در فضای‌مجازی با جعل عنوان و سوءاستفاده از احساسات مردمی دست به اقدام‌های مجرمانه‌ای زده بود.

**نوعدوستی مردم بازیچه سودجویان

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان در تشریح نحوه وقوع این خبر به قدس گفت:  چند روز پیش با شکایت نماینده حقوقی یکی از خیریه‌های معتبر در استان خراسان‌رضوی مبنی بر سوءاستفاده و جعل عنوان از خیریه مذکور، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا شهرستان بینالود یکی از توابع استان خراسان‌رضوی قرار گرفت.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با توجه به ارائه مستندات از سوی نماینده مؤسسه خیریه مردم‌نهاد، مشخص شد فردی با سوءاستفاده و جعل هویت روابط عمومی مؤسسه این خیریه در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به انتشار شماره‌حساب خود کرده و برای جلب اعتماد بیشتر کاربران فضای‌مجازی با توسل به جعل عنوان مسئولان روابط عمومی، اقدام‌های مجرمانه خود را پیش می‌برد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اقدام‌های فنی و پلیسی در خصوص شناسایی متهم، اظهار کرد: کارشناسان پلیس فتا شهرستان بینالود پس از انجام یکسری استعلام و ردزنی محل بارگذاری مطالب و دیگر اقدام‌های فنی موفق به شناسایی متهم شده و با کسب دستور قضایی فرد مذکور را به مکان پلیس فتا احضار کردند.

**یک زن پشت پرده همه‌چیز

وی بیان کرد: متهم که زن جوانی بود و از دستگیری‌اش توسط پلیس متعجب شده بود؛ در مواجهه با ادله فنی لب به سخن گشود و اعتراف کرد به منظور جلب اعتماد مردمی از نام روابط عمومی مؤسسه خیریه استفاده کرده و قصد داشته کمک‌های جمع‌آوری شده را به دست نیازمندان برساند!

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: با توجه به مدت فعالیت متهم در رابطه با جرم مرتکب شده، رقم و میزان کلاهبرداری در دست بررسی است.

رئیس پلیس فتا استان در پایان به کاربران فضای‌سایبری توصیه کرد: همان‌طور که در قانون مجازات اسلامی جعل عنوان جرم است، در فضای سایبری نیز سوءاستفاده از نام و عنوان افراد جرم بوده و در قانون جرایم رایانه‌ای برای مرتکبان هم  مجازات تعیین شده است. از طرف دیگر شهروندان گرامی برای ارسال کمک‌های نقدی به افراد نیازمند به سوی مؤسسات خیریه معتبر و احراز صلاحیت شده بروند و با دیدن هر تبلیغ منتشر شده در فضای ‌مجازی اقدام به واریز وجه نکنند و پیش از هر گونه پرداخت  و کمک مردمی از صحت شماره‌حساب مرتبط با خیریه اطمینان حاصل نموده تا گرفتار افراد شیاد نشوند.

شایان ذکر است، پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس‌فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی آن را ثبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.