در این روزها که حواس همه به کرونا پرت شده و بخش بزرگی از توانمندی بهداشت و درمان کشور معطوف به مقابله با شیوع این ویروس شده است و تلاش کادر درمانی نسبت به سابق مضاعف شده، اما هستند بیمارانی که با مشکلاتی از جمله نبود یا کمبود دارو مواجه شده‌اند و گلایه‌مندی‌هایی دارند.

روزهای تلخ بیماران قندی

در این روزها که حواس همه به کرونا پرت شده و بخش بزرگی از توانمندی بهداشت و درمان کشور معطوف به مقابله با شیوع این ویروس شده است و تلاش کادر درمانی نسبت به سابق مضاعف شده، اما هستند بیمارانی که با مشکلاتی از جمله نبود یا کمبود دارو مواجه شده‌اند و گلایه‌مندی‌هایی دارند.

بیماران دیابتی از همین دست بیمارانی هستند که این روزها برای تهیه و خرید انسولین دچار مشکلات زیادی شده‌اند. نبود یا کمبود این دارو موجب سردرگمی خیلی از بیماران دیابتی شده تا حدی که خیلی از داروخانه‌ها بعد از مراجعه این بیماران اعلام می‌کنند انسولین با نرخ دولتی ندارند. البته گویا این موضوع برای داروخانه‌های شبانه‌روزی کمتر صدق می‌کند و این داروخانه‌ها تا حدودی همچنان انسولین را به تعداد سهمیه ماهیانه در اختیار بیماران دیابتی قرار می‌دهند!

سرگردانی بیماران دیابتی برای تهیه انسولین

شهروندی در خصوص نبود انسولین سهمیه‌ای می‌گوید: این مشکل یکی دو هفته است برای بیماران دیابتی به وجود آمده است من شاید به خیلی از داروخانه‌های سطح شهر مشهد مراجعه کردم، اما انسولین را نتوانستم تهیه کنم. همسرم حدود ۷۰ سال سن دارد با مشکل بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کند، باور کنید خیلی برای تهیه این دارو باید بگردم تا بلکه بتوانم نیاز یک ماهش را برآورده کنم. روا نیست خانواده‌هایی که بیمار دیابتی دارند و خودشان دچار مشکلات زیادی هستند برای تهیه چند انسولین در ماه این گونه سرگردان بمانند.

وی ادامه می‌دهد: تفاوت قیمت انسولین سهمیه‌ای با آنچه که به صورت آزاد فروخته می‌شود ۱۰ برابر است با شرایط فعلی اقتصادی و مشکلاتی که هست، واقعاً خیلی از بیماران دیابتی نمی‌توانند از عهده مخارج تهیه انسولین از بازار آزاد برآیند.

دو نرخی شدن مثل تهیه انسولین

یکی دیگر از شهروندان نیز با ابراز گلایه از کمبود انسولین برای بیماران دیابتی مدعی می‌شود: با اینکه در حال حاضر تهیه آمپول انسولین سهمیه‌ای برای مردم مشکل شده است، اما تا دلتان بخواهد این آمپول به صورت آزاد در همین داروخانه‌هایی که می‌گویند آمپول سهمیه‌ای نداریم، پیدا می‌شود. سؤال این است چه اتفاقی افتاده که این دارو را به نرخ آزاد می‌توان تهیه کرد، اما انسولین سهمیه‌ای این گونه نایاب شده است؟

وی ادامه می‌دهد: من حدود ۱۰ سال است دیابتی هستم به جز چند سال اول که تقریباً برای تهیه انسولین مشکلی نداشتم در سایر مواقع هرازگاهی داستان نبود و کمبود تکرار می‌شود و مشکلات عدیده‌ای برای ما به وجود می‌آورد. این در حالی است که اگر بخواهم همین انسولین را به صورت آزاد بخرم مشکلی نیست و خیلی راحت تهیه می‌شود.

تهیه انسولین در وضعیت شیوع کرونا

مرد میانسالی که از کمبود آمپول انسولین گلایه‌مند بود نیز در این باره گفت: در شرایط فعلی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند باید بیماران دیابتی که از جمله بیماران در خطر هستند در به در دنبال انسولین باشند، نکته جالب‌تر اینکه داروخانه‌های معدوی انسولین سهمیه‌ای دارند و این موجب می‌شود تا مراجعه بیماران دیابتی به این داروخانه‌ها که اکثراً شبانه‌روزی هستند بیشتر شود و خطر شیوع بیماری کرونا و انتقال آن به بیماران دیابتی افزایش یابد.

وی به نکته دیگری نیز در این خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید: داروخانه‌ها برای فروش انسولین سهمیه‌ای باید شماره سریال تک تک آمپول‌هایی که به بیماران می‌فروشند  را در سامانه‌ای که به همین منظور در نظر گرفته شده ثبت کنند که این کار زمانبر است و داروخانه‌ها برای اینکه وقتشان گرفته نشود و فروش آمپول انسولین سهمیه نیز سود چندانی برایشان ندارد کمتر رغبت به تهیه و فروش آن می‌کنند که این نیز یکی از دلایل جواب منفی دادن به بیماران دیابتی برای فروش آمپول سهمیه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.