مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در قالب نامه رسمی، ثبت ملی ۱۳ میراث ناملموس را به استانداری خراسان رضوی ابلاغ کرد.

ثبت ملی ۱۳ میراث ناملموس خراسان رضوی ابلاغ شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: بر اساس این ابلاغیه "در اجرای ماده ۶ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲، مواد ۱۱ و ۱۲ قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، مواد ۳ و ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ هیات وزیران و با رعایت مقررات آن" ثبت ۱۳ میراث ناملموس خراسان رضوی اخیرا در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده‌اند.

وی عناوین رسمی برخی از میراث ناملموس ثبت شده خراسان رضوی را شامل "استاد علی‌اصغر عاشق،  گنجینه زنده بشری در نواختن ساز قوشمه" به شماره ۳۳، "استاد حسین عزیزی گنجینه زنده بشری در حوزه موسیقی محلی کردی و کرمانجی خراسان" به شماره ۳۴ و "استاد محمدعثمان محمدی‌پرست(محمدپرست) گنجینه زنده بشری در موسیقی مقامی خراسان" به شماره به شماره ۳۵ اعلام و بیان کرد: این شخصیتهای فرهنگی هنری در فهرست ملی حاملان (نادره‌کاران) میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: "خوراک محلی فتیرمسکه کرمانجی خراسان" به شماره ۲۰۱۶، آیین برگزاری بلغورپزان روستای سنو" به شماره ۲۰۱۷، "جشن چلله چوو" به شماره ۲۰۱۸، "مهارت بافت سفره کردی قوچان" به شماره ۲۰۱۹  و همچنین "بازی محلی کورخ و میر" به شماره ۲۰۲۰ از دیگر عناوین ثبت شده از خراسان رضوی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران هستند.  
وی گفت: همچنین در نامه  وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به استانداری خراسان رضوی، میراث فرهنگی ناملموس مشترک این استان با خراسان شمالی اعلام شده است.

مکرمی‌فر "فنون و مهارت تهیه روغن زد" و کاربردهای فرهنگی آن به شماره ۲۰۲۶، "فنون و مهارت تهیه چرتان یا کشک" و کاربردهای فرهنگی آن به شماره ۲۰۲۷، "فنون و مهارت تهیه دوراغ یا ماست خشک" و کاربردهای فرهنگی آن به شماره ۲۰۲۸، "فنون و مهارت تهیه قره قروت" و کاربردهای فرهنگی آن به شماره ۲۰۲۹ و نیز "فنون و مهارت تهیه پندیر پوست یا پنیر پوستی" و کاربردهای فرهنگی آن به شماره ۲۰۳۰ را عناوین ثبت شده میراث فرهنگی ناملموس مشترک خراسان رضوی و خراسان شمالی برشمرد.

وی گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این ابلاغنامه همچنین بر لزوم تمهیدات لازم برای اجرای هرگونه اقدام در مسیر حفظ و احیاء این آثار ناملموس تاکید کرده است.
افزون بر هزار و ۵۰۰ اثر، بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی استان خراسان رضوی تاکنون در فهرست میراث ملموس و ناملموس ملی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده‌اند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.