رضا حاجی‌آبادی می‌گوید: مطرح کردن این مسئله که نمایشگاه به صورت آنلاین برگزار شود، صرفاً یک حرکت ژورنالیستی و ژست فرهنگی است که برخی از مدیران به خود گرفته‎اند تا بگویند می‌خواهیم در این شرایط کاری انجام دهیم، در حالی که من امیدی به این حرکت ندارم.

ایده برپایی نمایشگاه مجازی کتاب صرفاً یک ژست فرهنگی است/ یک پیشنهاد برای متولیان برگزاری نمایشگاه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، رضا حاجی آبادی، مدیر مسئول انتشارات «هزاره ققنوس» در واکنش به ایده برپایی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی گفت: مشکل اساسی درباره این رویداد فرهنگی این است که بیش از آن که ما با یک نمایشگاه روبه‌رو باشیم در واقع با یک فروشگاه بزرگ سر و کار داریم، در حالی که همین نمایشگاه کتابی که هرساله برگزار می‌شود هیچ تغییری نمی‌کند و استاندارهای شرکت در نمایشگاه کپی شده از سال‌های قبل است و اساساً چیزی در آن متحول نمی‌شود و به نوعی یک مسابقه سی و چند ساله برای گرفتن امکانات است.

وی در ادامه افزود: حال شما تصور کنید همین نمایشگاه، در شرایطی که دچار بحران هستیم به شکل مجازی برگزار شود، قطعاً خیلی بیشتر از گذشته گلایه و نارضایتی وجود خواهد داشت که بخشی از آن مرتبط با زیرساخت‌ها و تضادش با اصل فلسفه نمایشگاه است که آن را محلی برای نمایش آثار می‌دانیم نه صرفاً فروش کتاب.

حاجی آبادی با اشاره به شکست خورده بودن چنین تجربه‌هایی در گذشته تاکید کرد: تجربه‌هایی هم مانند برپایی نمایشگاه «یاد یار مهربان» داشتیم که ابتدا به صورت فیزیکی برگزار می‌شد و بعدها برپایی آن به شکل مجازی اتفاق افتاد که البته با شکست هم مواجه شد و دیگری هم نمایشگاه «هزار مدرسه» انتشارات تربیت بود که تقریباً شبیه به یک نمایشگاه مجازی کتاب‌ها را از ناشران می‌گرفت و به صورت مجازی آنها را در معرض فروش قرار می‌داد. هردوی این تجربه‌ها موفق نبودند و به نظرم یکی از مشکلات اساسی ما این است که زیرساخت‌های آماده‌ای برای برگزاری این شکل از نمایشگاه نداریم؛ هرچند که این شیوه مطابق با فلسفه وجودی نمایشگاه کتاب هم نیست.

 وی در ادامه با اشاره به این که برپایی نمایشگاه مجازی نیازمند اقدامات اصلاحی است، عنوان کرد: اما اگر زیرساخت‌ها تقویت شده و موارد مرتبط در حوزه فروش آنلاین، ارتباط با بانک‌ها، نرم افرازهای خرید آنلاین، بحث تخصیص یارانه دولت، روشن شدن وضعیت کتاب‌های خارجی و ... درست و اصلاح شود شاید بتوان به این گزینه فکر کرد اما مشروط بر این که موارد فوق مورد بررسی قرار بگیرند.

مدیر مسئول انتشارات «هزاره ققنوس» در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تصور می‌کنم مطرح کردن این مسئله که نمایشگاه به صورت آنلاین برگزار شود، صرفاً یک حرکت ژورنالیستی و ژست فرهنگی است که برخی از مدیران به خود گرفته‎اند تا بگویند می‌خواهیم در این شرایط کاری انجام دهیم، در حالی که من امیدی به این حرکت ندارم و معتقدم اولاً چنین چیزی امکان پذیر نیست و ثانیاً، اگر نمایشگاه به شکل نمادین، مجازی و دست و پا شکسته برگزار شود قطعاً ناشران دچار مشکل خواهند شد و حب و بغض‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه عدم برابری‌ها در تخصیص امکانات به ناشران هم می‌تواند مسئله ایجاد کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر به دلیل شرایط موجود در برپایی نمایشگاه کتاب وقفه ایجاد شده و یک سال برگزار نشود چه مشکلی به وجود می‌آید، گفت: به نظرم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این مسئله به موارد دیگر هم قابل تعمیم است. به طور مثال یک سال از نمایشگاه چمران به مصلی و دوباره به شهر آفتاب رفتیم و سپس به مصلی بازگشتیم و سال‌ها در کش و قوس این رفت و آمدها بودیم. از طرفی دیگر مسئولان فکر می‌کردند تغییر محل نمایشگاه بحران ایجاد می‌کند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که مصلی از چمران و شهر آفتاب هم بهتر است. حالا این مسئله هم شبیه همان است و اگر یک سال هم نمایشگاه برگزار نشود هیچ اتفاقی نمی افتد.

حاجی آبادی افزود: فراموش نکنیم که می‌توان از بودجه نمایشگاه در این شرایط استفاده‌های بهتری کرد. نزدیک به ۱۷ میلیارد بودجه برپایی این نمایشگاه است. نزدیک به ۵ میلیارد اجاره مصلی است و غیر از این ناشران هم برای راه اندازه غرفه‌ها مبلغی دریافت می‌کردند، در حالی که می‌توان این پول را میان ناشران تقسیم کرد تا در این شرایط به مصارف بهتری برسد.

وی به جای برپایی نمایشگاه کتاب امسال پیشنهاد داد: ناشران هرساله به بهانه برپایی نمایشگاه دو ماه مانده به عید کتاب‌هایشان را چاپ می‌کنند و اتفاقاً ما هم نزدیک به ۲۰ درصد از کتاب‌ها را چاپ کردیم که با شیوع این بحران پیش دستی کرده و چاپ کتاب‌ها را متوقف کردیم. در حالی که به دلیل این اتفاق همه ناشران متضرر شدند و محصولی را تولید کردند که قرار بود در نمایشگاه کتاب به فروش برسد که این اتفاق نیفتاد.

حاجی آبادی اظهار کرد: در نتیجه متولیان و مسئولان باید برای ناشرانی که این ریسک را کرده‌اند امتیازی قائل شوند. روند معمول هم این گونه بود که معمولاً از میان  ۱۷ هزار ناشر، دو هزار ناشر فعال داریم که در نمایشگاه کتاب به آنها غرفه می‌دهند. در حال حاضر هم می‌توان روی همین دو هزار ناشر برنامه ریزی کنند و مبلغی را به تناسب کتاب‌هایی که در سال ۹۸ چاپ شده بین آنها توزیع و کتاب‌ها را برای انبار معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه عمومی از ناشران خریداری کنند. وزارت ارشاد هم در این میان تصمیم گیرنده است و می‌تواند اینها را بخرد و در این موقعیت حساس تامین منابع کنند.

این ناشر درباره فعالیت های اخیر انتشارات هزاره ققنوس عنوان کرد: در حال حاضر که چاپخانه‌ها تعطیل هستند و فعالیتی نداریم. اما پیش از عید بیست عنوان کتاب چاپ کردیم اما همانطور که اشاره کردم  دست نگه داشتیم و حتی کاغذ برخی کتاب‌ها برش خورده بود اما چاپ را متوقف کردیم. احتمالاً از هفته آینده چاپخانه‌ها بازگشایی شوند اما این هم مانند جریان کتابفروشی‌هاست که جزو مشاغل پرخطر حساب شدند در حالی که تعداد زیادی از افراد در کتابفروشی‌ها حضور ندارد و از سویی دیگر کتاب هم محصول خطرناکی نیست.

وی در پایان گفت: من فکر می‌کنم به جای این که مدیران ما وارد چنین ژست‌های فرهنگی شوند و شعار دهند بهتر است از فضای قرنطینه خانگی استفاده کرده و به بهترین شیوه برای آن فرهنگ‌سازی کنند که مردم فیلم ببینند و کتاب بخوانند. قطعاً وقتی از کرونا عبور کردیم با مردمی روبه‌رو خواهیم بود که بیشتر یاد گرفتند و به کتاب خواندن عادت کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.