پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه و فتح باشگاهی دیگر در میان کشورهای برتر جهان باعث شد اکنون جمهوری اسلامی ایران یک قدرت نظامی برتر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شمار رود. این موفقیت، حاصل راهی است که شهید حسن احمدی مقدم با توصیه مقام معظم رهبری آغاز کرد.

فتح یک باشگاه اختصاصی دیگر این بار توسط سپاه/ چرخه فناوری دفاعی برتر ایران کامل شد

قدس آنلاین: موج بمب خبری موفقیت سپاه پاسداران در پرتاب و قرار دادن اولین ماهواره نظامی ایران در مدار، امروز رسانه‌های جهان را تکان داد و در صدر اخبار آنها قرار گرفت.

موفقیت متخصصان و مهندسان صنایع دفاعی ایران در ساخت ماهواره نظامی، موشک ماهواره بر، پایگاه پرتاب و سامانه مدیریت و ارتباط زمینی با ماهواره جهان را شگفت زده کرد.

پیش از این عدم موفقیت در قرار دادن ماهواره مخابراتی ظفر سبب شده بود تا شبکه رسانه‌ای کشورهای غربی و شبکه‌های فارسی زبان معاند در یکسال گذشته تبلیغات گسترده‌ای را برای تشکیک در توان فنی و تخصص مهندسان ایرانی در اجرای این پروژه به راه اندازند. آنها همزمان با طرح این اتهام که ایران در پس برنامه پرتاب ماهواره به دنبال توسعه برنامه موشکی خود و دستیابی به موشک‌های قاره پیماست، مدعی بودند که کشورمان تا رسیدن به فناوری و تخصص و امکانات مطمئن و قابل اتکای  قرار دادن ماهواره در مدار راه طولانی پیش رو دارد.

اعلام غیرمنتظره خبر قرارگرفتن اولین ماهواره نظامی ایران توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، این رسانه‌ها و البته دولت‌ها و کارشناسان نظامی قدرت‌ها و کشورهای جهان و منطقه را شوکه کرد.

قاصد امتحان پس داد

این اتفاق از جهات دیگری نیز دارای اهمیت بالاست. اولین ماهواره نظامی ایران که "نور" نام دارد توسط ماهواره بر جدید "قاصد" که یک موشک ۳ مرحله‌ای با سوخت ترکیبی مایع و سوخت جامد و در نوع خود بسیار  پیش رفته است؛ از کویر مرکزی ایران به فضا پرتاب شد.

پیش از این ماهواره‌هایی که وزارت دفاع مأموریت پرتاب و قراردادن آنها را در فضا بر عهده داشت، توسط ماهواره بر سیمرغ پرتاب شده بودند.

این ماهواره آنگونه که مقامات سپاه پاسداران اعلام کرده اند در مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار گرفته و به نظر می‌رسد با توجه به فاصله قرارگیری این ماهواره موشک حامل آن تفاوت‌هایی با ماهواره بر سیمرغ دارد که قرار بود ماهواره ظفر را در مدار ۵۰۰ کیلومتر و بالاتر قرار دهد.

ایران در باشگاه اختصاصی قدرتهای برتر نظامی

دستیابی ایران به فناوری ماهواره های نظامی و پرتاب مستقل این نوع از ماهواره به فضا کشورمان را در میان انگشت شمار کشورهای دارنده این فناوری برتر و فوق محرمانه قرار داد.

کشورهای کمی دارای ماهواره های نظامی هستند و کشورهای به مراتب کمتر و انگشت شماری فناوری ساخت آنها را دارند و تنها چند کشور خاص امکان پرتاب آن را دارا هستند که حالا کشورمان و نیروی هوافضای سپاه پاسداران یکی از اعضای این باشگاه اختصاصی است.

بیشتر کشورهایی هم که ماهواره‌های نظامی در اختیار دارند آنها را اجاره کرده‌اند و یا به کشورهای دارای فناوری، سفارش داده‌اند.

این یک فناوری کاملا محرمانه و انحصاریست که قدرتهای جهانی به هیچ وجه نه حاضر بودند این نوع ماهواره‌ها را به ایران بدهند و نه اطلاعات مورد نیاز در این حوزه را به کشورمان و نیروهای مسلح ایران واگذار کنند. بنابر این پرتاب ماهواره نور یک گام بلند و شکستن سطح و نوع خاصی از تحریمهای سطح بالا بود.

اگر چه فناوری ماهواره های نظامی و کارکرد آنها با ماهواره‌های شناسایی و مخابراتی تفاوت‌های زیادی ندارد، متداول‌ترین مأموریت‌ها جمع آوری اطلاعات، ناوبری و ارتباطات نظامی است. اما طراحی سخت افزاری و نرم افزاری آنها نیازمند دانش ویژه و ارلایه‌های خاص و امکانات بهره برداری زمینی هم هست که کمتر کشوری دارای آن است.

اکنون به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران پس از رژیم صهیونیستی تنها کشور در غرب آسیا است که از این فناوری و ابزار آن برخوردار است.

پیش از این سال گذشته امارات متحده عربی با کمک فرانسه تلاش کرد یک ماهواره نظامی اطلاعاتی را با نام"چشم شاهین" در مدار قرار دهد که این پروژه با شکست روبه‌رو شد و ماهواره گران قیمت اماراتی که که از پایگاه گویان فرانسه پرتاب شد، در اقیانوس اطلس سقوط کرد.

عربستان سعودی هم اواخر سال ۲۰۱۸ دو ماهواره شناسایی را که به گفته مقامات این کشور برای طرح های توسعه ملی بکار گرفته می‌شوند باز با کمک فرانسوی ها به مدار ارسال کرد که گمان می‌رود  با توجه به امکان تصویر برداری این ماهواره‌ها در بخش اطلاعاتی نیروهای نظامی این کشور نیز قابل بهره برداری هستند.

در جوار ایران پاکستان تنها کشوری است که ظاهرا از فناوری ساخت ماهواره و پرتاب آن برخوردار است و سال گذشته موفق شد دومین ماهواره مخابراتی خود را با نام "پرس۱" به فضا پرتاب کند.

از سال ۲۰۱۸ به این سو بیش از ۳۲۰ ماهواره نظامی در مدار زمین قرار دارند که بیش از نیمی از آنها متعلق به آمریکا است و پس از این کشور به ترتیب روسیه، چین و هند بیشترین ماهواره های نظامی را دارا هستند.

ماهواره ‌ای نظامی با فناوری‌های متفاوتی طراحی و تجهیز می‌شوند. نخستین ماهواره‌های نظامی و جاسوسی مجهز به فناوری تصویربرداری بودند اما به مرور امکانات دیگری همچون فناوری‌های مخابراتی، انتقال اطلاعات، ارتباط و هماهنگی الکترونیکی، جنگ‌های الکترونیک، شناسایی و اسکن و حتی تخریب مجهز شدند.

این ابزار برتری نظامی و اطلاعاتی ویژه‌ای را به کشورها در شرایط تهدید و نبردهای نظامی می‌دهد. از این رو دستیابی به این فناوری بسیار مهم است.

در طول جنگ تحمیلی همین نوع ماهواره‌ها و اطلاعاتی که از این فناوری توسط آمریکا و کشورهای غربی در اختیار ارتش عراق قرار می‌گرفت سبب بروز مشکلات فراوان برای نیروهای دفاعی کشورمان شد.

حالا نیروهای مسلح ایران به مدد متخصصان نیروی هوافضای سپاه از این فناوری برتر و برتری محض اطلاعاتی-نظامی به شکل بومی آن برخوردار هستند.

جهش در توان اطلاعاتی سپاه

به گفته سرلشکر سلامی؛ پرتاب ماهواره نور، یک جهش در توان اطلاعات راهبردی دفاعی سپاه و نیروهای مسلح ایران است که محقق شده.

وی اظهار داشت: این ماهواره چند منظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه سپاه از امروز وارد یک عرصه تحول شد، گفت: دستیابی به این فناوری‌ها به دلیل اینکه در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعدادهای تکنولوژی را شکل می‌دهد؛ برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: تحقق این مهم  کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می شود.

تکمیل چرخه فناوری‌های برتر نظامی ایران

یک کارشناس امور نظامی و دفاعی نیز در گفت‌وگو با قدس آنلاین، این اتفاق مهم را تثبین توان برتر اطلاعاتی و دفاعی ایران در منطقه و نشان دهنده توان فنی نیروهای نظامی ایران در منطقه و فراتر از آن عنوان کرد و گفت: امروز ثابت شد که نیروهای مسلح ایران هیچ هم‌آوردی در منطقه ندارند.

سردار محمد کرمی راد با بان اینکه برنامه توسعه توان موشکی ایران به عنوان قدرت برتر در آینده  و حرکت به سوی فناوری‌های برتر از دو دهه پیش به این سو طراحی و دنبال شده به خبرنگار ما گفت: زمانی که ما در این مسیر گام برداشتیم قدرتهای جهانی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در برنامه ریزی راهبردی خود این اصل را مبنا قرار دادند که اجازه ندهند کشورهای دیگر به پنج حوزه از دانش برتر یعنی دانش هسته‌ای، هوافضا، بیوتکنولوژی، ابر رایانه‌ها و فناوری نانو دست پیدا کنند و آن ‌را یک تهدید برای برتری خود می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: الان که بیش از بیست سال از آن زمان گذشته می‌بینیم جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که در تمام این حوزه ورود پیدا کرده و موفق شده که آنها را بومی کرده و در باشگاه جهانی وارد شده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اکنون جمهوری اسلامی ایران یک قدرت نظامی برتر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شمار می‌رود، این موفقیت را حاصل راهی عنوان کرد که شهید حسن احمدی مقدم با خواست و تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: این روزها شاهدیم که آمریکایی‌ها در مورد خطر برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران تبلیغات می‌کنند و هشدار می‌هند اما دستاوردهای خارق‌العاده متخصصان ایرانی زیر سنگین ترین فشارها از جمله ساخت ماهواره برها و پرتاب ماهواره نور نشان داد ایران در تامین نیازهای دفاعی و نظامی خود به مرز خودکفایی رسیده و یکی از توانمندترین کشورهاست.

وی با تاکید بر اینکه امروز نه تنها هیچ رژیم معاندی در منطقه که هیچ قدرت جهانی هم جسارت تعرض به جمهوری اسلامی ایران را ندارد و هر حرکت اشتباه آنها با پاسخ قاطع ایران روبه‌رو می‌شود گفت: در روزهای آینده شاهد بازتاب‌ها و ظهور آثار این دستاورد جدید کشور خواهیم بود.

سردار کرمی راد تصریح کرد: اهمیت قرار دادن ماهواره در مدار تنها به دلیل کارآیی آن نیست بلکه نشان دهنده جایگاه اعتبار بین‌المللی هم هست. این کار به تربیت مهندسان و متخصصان منجر می‌شود و علاوه بر ایجاد برتری برای کشورمان به برتری و تامین نیازهای محور مقاومت هم منجر شود.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح ما در گذشته در حوزه‌های راهبردی همچون فناوری تولید پهپادها، ابزارهای جنگ الکترونیک، موشک‌های هدایت شونده و اخیراساخت بمب‌های هدایت ماهواره‌ای دست یافتند، گفت: ماهواره نور این چرخه را کامل کرد و نیروی هوافضای سپاه را در زمره برترین نیروهای نظامی قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک ایرانی اصیل ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام اینبار توسط سپاه؟ بقیه چنتاش کار جاهای دیگه بوده؟ باید گفته میشد باز هم توسط سپاه ... با تشکر