معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: در فروردین ماه امسال بیش از پنج هکتار از اراضی "کشف رود" در این شهرستان درختکاری شد.

پنج هکتار از اراضی کشف رود مشهد درختکاری شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی امروز  در جریان بازدید از عملیات احیای کشف رود، افزود: هفت هکتار از اراضی بستر و حاشیه کشف‌رود نیز تسطیح و آماده سازی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات بسیار خوبی در حاشیه رودخانه کشف رود، حد فاصل پل  کلات تا خین عرب صورت گرفته و احیای این روخانه با مدیریت واحد و هماهنگی سایر دستگاه‌های متولی با عزم جدی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد در راستای ساماندهی کشف رود،  نسبت به تهیه طرح و تصویب مطالعات نهایی اقدام کرده است گفت: بخشی از اقدامات شهرداری در این راستا، حفظ و حراست از اراضی تحویلی و تامین نیرو و تجهیزات لازم، اجرای طرح های بهسازی، احیای بستر کشف رود و سرشاخه ها، توسعه کمربند سبز، ایجاد رود پارک و ایجاد زیرساخت های توسعه گردشگری محدوده از طریق منابع مالی داخلی، منابع حاصل از اجرای طرح، اعتبارات دولتی، اعتبارات تخصیصی دستگاه‌های متولی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.

یعقوبی افزود: همچنین فاز اول تصفیه خانه چرمشهر در اسفند ماه پارسال افتتاح شد و برای افتتاح کل پروژه در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: اجرا و ارتقای تصفیه خانه‌ها با رعایت استانداردهای لازم و مطابق طرح های مصوب شامل تصفیه خانه‌های طبرسی و کالورت التیمور نیز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال پیگیری است.

طی دو دهه اخیر کشف‌رود بخاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است.

آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی آن محدوده است.

شعبه‌ای از کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کند.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها باقی مانده است از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.