مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: باید بین کارگر ساختمانی با فردی که از این نام شریف سوءاستفاده کرده و کمک جمع‌آوری می‌کند، تفکیک قائل شویم. هیچ دستگاهی در مشهد در زمینه ساماندهی کارگران ساختمانی کوتاهی نکرده است.

هیچ دستگاهی برای ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد کوتاهی نکرده است

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری، امروز ۳ اردیبهشت ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۸ علیرغم محدویت‌های مالی و مشکلات اقتصادی در کشور و مشکلات استان‌ها در حوزه شاخص‌ها و توسعه اقتصادی، استان ما با تدبیر استاندار و در نتیجه طرح مثلث توسعه اقتصادی، همگرایی، هم‌افزایی و همراهی بین مسئولان ایجاد و باعث شد استان در همه حوزه‌ها اتفاق‌های خوبی را شاهد باشد که در حوزه ما نیز اتفاقات خوبی رخ داده و اختلافات بین کارگر و کارفرما کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در هفته کار و کارگر، نگاه و رسالت ما و اولویت کاری که رصد می‌کنیم، سلامت نیروی کار در بحران‌های اقتصادی، فعال بودن توسعه و ایجاد اشتغال و تولید است، عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که به لحاظ پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، امکان برگزاری حضوری برنامه‌ها، اجتماعات و جشنواره امتنان وجود ندارد، به همین دلیل برنامه‌ریزی این هفته مبتنی بر فضای مجازی تدوین شده و سعی خواهیم کرد به تبیین جایگاه کارگر، اهمیت کار و نقش کارگران در تحقق شعار سال توجه داشته باشیم.

سنجری افزود: برای برنامه‌های این هفته از ظرفیت صدا و سیما، فضای مجازی و کانال‌های اطلاع‌رسانی استفاده خواهیم کرد. برای ستاد بزرگداشت این هفته، به جای دعوت از افراد، به سمت تعداد محدودی از تشکل‌ها خواهیم رفت. با همکاری صدا و سیما و روزنامه‌های استان در قالب میزگرد و گفت‌وگو به جایگاه کار و کارگر پرداخته خواهد شد. برنامه‌ریزی کردیم با تقدیم گل از بخش زیادی از نیروهای بیمارستان‌ها که مشمول قانون کار بوده و کارگر محسوب می‌شوند، تقدیر کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: هر سال جشنواره امتنان را برگزار می‌کردیم، اما امسال به دلیل اینکه شرایط برگزاری وجود ندارد، در قالب نشست محدود با استاندار تجلیل خواهیم کرد اما اگر امکانش فراهم نشد خودمان با مراجعه به کارگاه‌ها و واحدهایی که کارگر نمونه دارند، تقدیرنامه و تندیس را به آنها تقدیم می‌کنیم، دیدار با نمایندگان مجلس از دیگر برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا تعداد زیادی از کارگران در ۱۰ فعالیتی که برای آنها محدودیت ایجاد شده بود، کار خود را از دست دادند، تصریح کرد: بحث معیشت و مباحث بهداشتی برای این افراد مطرح بود، بنابراین با کمک تشکل‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله کمیته امداد، سپاه، بسیج و آستان قدس، بسته‌های معیشتی و بهداشتی فراهم و به کارگران اهدا کردیم. برای ساماندهی این بخش، ایده مرکز نیکوکاری ویژه کارگران در سطح استان پیشنهاد شده تا آمار درست و منسجمی از کارگران جمع‌آوری شود. مجوزهای این کمیته اخذ شده و افتتاح آن انجام خواهد شد.

سنجری بیان کرد: تجلیل از خانواده شهدای کارگر و دیدار با آنها، همچنین غبارروبی مزار شهدا نیز از دیگر برنامه‌ها برای هفته کار و کارگر است. تلاش می‌کنیم دیدار تعداد محدودی از تشکل‌ها و کارگران نمونه با آیت‌الله علم‌الهدی را تدارک ببینیم. مسابقات فرهنگی و ورزشی در بستر فضای مجازی را نیز تدوین کردیم.

پیشگیری از شیوع کرونا در واحدهای تولیدی و صنعتی مساله مهمی برای ما است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یکی از مسائل مهم برای ما پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای تولیدی و صنعتی بود. اولویت ما حفظ سلامت و ایجاد بستری برای توسعه کار و تولید است. از اولین روزهای کرونا مطرح شد که باید در دو جبهه درمان و کار و تولید فعالیت کنیم. ما در جبهه کار و تولید، پروتکل‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم را انجام دادیم تا امکان ادامه فعالیت‌های تولیدی وجود داشته باشد و بنگاه‌ها با مشکلی مواجه نشوند.

وی اضافه کرد: برای این منظور شورای هماهنگی ارائه خدمات بهداشتی بیمه‌شدگان را با محوریت اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تامین اجتماعی تشکیل دادیم، جلسات را به صورت هفتگی برگزار و تلاش کردیم در قالب بازرسی‌های مشترک از تمام واحدهای بالای ۵۰ نفر کارگر، بازدید میدانی و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم. ما پروتکل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی تهیه کرده و لینک آنها را در سایت قرار دادیم.

سنجری خاطرنشان کرد: بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته، ما در سطح کشور در تولید و تامین مواد مورد نیاز مردم با مشکلی مواجه نبودیم. امروز نمی‌توانید جایی را پیدا کنید که کارگر یا واحد تولیدی و صنعتی دچار فراگیری ویروس کرونا شده باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت ۱۰ فعالیت را با ریسک بالا و پرخطر شناسایی کرد و جلوی فعالیت آنها را گرفت، در نتیجه تعدادی از نیروها کاهش پیدا کردند، عنوان کرد: دولت برای حمایت از این بخش پرداخت سه ماه بیمه بیکاری را در نظر گرفت که در این مدت قرارداد کارگران به حالت تعلیق درمی‌آید و بعد از رفع مشکل به کار خود بازمی‌گردند. سایتی راه‌اندازی شد تا افراد در آن ثبت نام کنند که این کار از ۲۳ اسفند شروع شد و همچنان هم ادامه دارد.

بیکاری ۹۰ درصد ثبت نام‌کنندگان برای بیمه بیکاری، ناشی از کرونا است

وی افزود: تاکنون ۴۴ هزار نفر ثبت نام کردند، اما بسیاری مشمول استفاده از بیمه بیکاری نیستند. در پایشی که از ۲۳ اسفند تا ۱۵ فروردین انجام شد، ۱۷ هزار نفر مشمول شناخته شدند، وزارتخانه لیست این افراد را در اختیار استان قرار داده و ما نیز آنها را به سازمان تامین اجتماعی معرفی خواهیم کرد. این آمار هنوز نیز در حال افزایش است. حدود ۹۰ درصد افرادی که برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند، ناشی از حوادث غیر مترقبه تحت عنوان کرونا بوده و علت اینکه ما آمار بیشتری داریم این است که ۶۰ درصد اشتغال ما در حوزه خدمات بوده و بیشترین آسیب نیز در حوزه خدمات است.

سنجری بیان کرد: ما تامین اقلام بهداشتی را نیز در دستور کار خود قرار دادیم. ۴۸ پشتیبان مشاغل خانگی را در استان شناسایی کردیم که ظرفیت تولید ماسک را داشتند. اقدام ارزشمندی که برای اولین بار در استان انجام شد، تشکیل ستاد مردمی بود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: با همکاری تشکل‌های کارگری و انجمن صنفی کارگران خدماتی در حال تدوین بانک اطلاعاتی از افراد آسیب‌دیده هستیم، متقاضیان استفاده از بسته‌های غذایی و بهداشتی می‌توانند در این سایت ثبت نام کنند. تا امروز حدود دو هزار بسته حمایت غذایی و هزار و ۳۰۰ پرس غذای گرم بین کارگران توزیع کردیم و به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های استان برای ماه رمضان نیز استفاده کنیم.

وی در خصوص عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی در سال ۹۸، تصریح کرد: ۹ درصد کاهش شکایات در هیات حل اختلاف و حدود ۱۸ درصد کاهش در هیات تشخیص داشتیم، و ۳۵ درصد آرایی که در مراجع حل اختلاف صادر شد، توافقی و سازشی بوده است. ۲۱ طرح طبقه‌بندی مشاغل در راستای ایجاد عدالت مزدی و بستر عدالت مزدی در واحدهای تولیدی و صنعتی بالای ۵۰ نفر اجرا شد. ۱۲ قرارداد در زمینه تشویق و ترغیب بنگاه‌های اقتصادی به انعقاد قراردادهایی با افزایش تولید تنظیم شده است. ۱۹ آیین‌نامه انضباطی در زمینه رعایت ضوابط و مقررات انضباطی در کارگاه‌ها تنظیم کردیم.

کاهش ۱۰ درصدی حوادث ناشی از کار در سال ۹۸

سنجری ادامه داد: نظارت بر عملکرد شرکت‌های خدماتی برای ما مهم بود، به همین منظور ۱۸ جلسه کمیته استانی تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی شرکت‌های خدماتی را برگزار کردیم که ۴۹ شرکت در این زمینه مطرح شد. ۲۹ هزار مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و صنعتی و کارگاه‌ها را با ۵۶ نفر از بازرسان انجام دادیم. کمیته‌های حفاظت فنی را در سطح استان رصد کردیم که تشکیل جلسات و صورت جلسات ۱۵ درصد رشد دارد. ۲۶۳ هزار نفر ساعت آموزش در مرکز تحقیقات شمال شرق کشور در زمینه ایمنی برای پیشگیری از حوادث انجام و منجر به کاهش ۱۰ درصدی حوادث ناشی از کار شده که ۷۵۰ حادثه انفرادی داشتیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: کمیته سخت و زیان‌آور که بازنشستگی پیش از موعد را انجام می‌دهد، ۱۱۰ جلسه در کمیته بدوی داشته و چهار هزار و ۴۰۰ عنوان شغل را بررسی کرده، کمیته تجدید نظر نیز با ۲۱ جلسه، ۲۸۰ عنوان شغلی را مورد بررسی قرار داده است.

میزان بیمه بیکاری استان در سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته شاهد کاهش ۱۸ درصدی بیمه بیکاری بودیم، در حالی که میانگین کشوری بالای ۱۰ درصد رشد داشته است. بیمه‌های بیکاری ما از ۱۹ هزار نفر در سال ۹۷ به ۱۵ هزار و ۵۷۱ نفر در سال ۹۸ رسیده و میزان برقراری بیمه بیکاری نیز ۱۲ هزار و ۴۵۴ نفر بوده است، اشتغال مجدد و برگشت منابع بیمه بیکاری به تولید و کمک به تولید برای ما مهم است که در این راستا دو هزار و ۸۴۷ نفر در سال ۹۸، مجدد به کار خود برگشتند.

سنجری با بیان اینکه ما در زمینه تشکل‌های کارگری در سطح کشور رتبه سوم را داریم، عنوان کرد: هزار و ۲۶۵ تشکل در استان داریم که سال گذشته ۳ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ داشته است. دو هزار و ۷۹ نفر ساعت آموزش جهت ارتقای توان کیفی تشکل‌های کارگری برگزار کردیم. در حوزه اشتغال برنامه‌های متعدد و متنوعی در استان داشتیم که یکی از آنها طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی بود که دو هزار و ۶۲۵ نفر از این طرح در بنگاه‌ها مشغول به مهارت‌آموزی شدند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاه از برنامه‌های دیگر ما بود که از طریق این طرح ۹۹۹ نفر به کارگاه‌ها ورود پیدا کردند. در سال گذشته ۴۴ هزار و ۴۹۴ نفر جوینده کار در ۷۰ مرکز کاریابی استان ثبت نام کردند که ۹ هزار و ۹۲۴ نفر در بنگاه‌های اقتصادی به کار گمارده شدند.

پرداخت ۷ میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان تسهیلات برای مشاغل خانگی در سال ۹۸

وی بیان کرد: در حوزه مشاغل خانگی هزار و ۳۴۷ مجوز صادر و ۷ میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کردیم. سال گذشته اعتبارات مشاغل خانگی ما ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که از این مقدار  ۷ میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی تا تیرماه توسط بانک‌ها پرداخت خواهد شد. ما ۱۴ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها معرفی کردیم که پرداخت می‌شود و صد در صد آن نیز جذب خواهد شد.

سنجری گفت: در اشتغال روستایی، برنامه دوم در حوزه اشتغال جذب منابع روستایی و اعتبار استان ۶۵۲ میلیارد تومان بود. ۲۰ هزار و ۲۳۳ طرح به بانک‌ها ارسال کردیم، بانک‌ها دو هزار و ۳۹۲ طرح در دست بررسی دارند، هفت هزار و ۶۳۵ طرح مصوب و قرارداد هفت هزار و ۵۶۷ طرح را منعقد کردند.   هفت هزار و ۵۳۲ طرح از محل منابع اشتغال روستایی پرداخت شده و مبلغ پرداختی ۵۲۷ میلیارد تومان، معادل ۸۶ درصد اعتبارات اشتغال روستایی بوده، همچنین از محل جذب این اعتبار، برای ۱۳ هزار و ۴۶۹ نفر اشتغال ایجاد شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان در سال ۹۸، ۸.۹ درصد اعلام شده که در مقایسه با نرخ بیکاری کشور ۱.۷ درصد کمتر از میانگین کشوری بوده و نسبت به زمستان سال ۹۷، ۳.۹ درصد کاهش نرخ بیکاری استان را شاهد بودیم. در زمستان سال ۹۰، نرخ بیکاری ۱۲.۸ درصد بوده و در زمستان ۹۸ به ۸.۹ درصد رسیده، یعنی تقریبا معادل ۴ درصد کاهش داشته است.

میزان اشتغال خالص ایجادی استان در سال ۹۸، ۵۸ هزار نفر بوده است

وی افزود: نرخ مشارکت نیز در زمستان ۴۳.۹ درصد اعلام شده که  ۰.۶ درصد نسبت به زمستان سال ۹۷ کاهش داشته است. بر اساس آخرین آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، میزان اشتغال خالص ایجادی در سطح استان ۵۸ هزار نفر در سال ۹۸ بوده است.

سنجری با اشاره به اینکه در سال ۹۸، سه هزار و ۵۴۸ شرکت تعاونی در کشور ایجاد شده که سهم استان ما ۳۷۲ شرکت تعاونی یعنی حدود ۱۰ درصد است، تصریح کرد: ما رتبه دوم را در تعداد شرکت‌های تعاونی در کشور داریم. این تعاونی‌ها با سرمایه‌ای معادل ۴۰ میلیارد ریال تشکیل شده، ۶ هزار و ۴۰۰ نفر عضو در آنها مشارکت کردند و ۸ هزار فرصت شغلی در حوزه تعاون در سال گذشته ایجاد شده است. تعاونی‌های فعال استان تا پایان سال ۹۸، هفت هزار و ۴۵ مورد بوده که ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عضو آنها هستند، سرمایه‌گذاری آنها ۴۱۸ هزار میلیارد ریال بوده و ۱۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر در آنها شاغل هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ما در زمینه مثلث توسعه اقتصادی ۴۵ تعاونی مختص روستاها تشکیل دادیم که ۵۶۷ نفر عضو داشت، برای هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد و سرمایه این تعداد تعاونی در مناطق روستایی سه هزار و ۸۹۲ میلیون ریال بود. در زمینه آموزش و توانمندسازی نیز ۱۳۶ هزار نفر ساعت آموزش دادیم. صادرات تعاونی‌ها در سال گذشته ۱۱۵ میلیون دلار بوده است. ۱۰۰ واحد مسکونی توسط شرکت‌های تعاونی واگذار شد. ۵ هزار نظارت مالی و بازرسی نیز از حوزه تعاون در زمینه نظارت بر اجرای قانون تعاون در سطح استان داشتیم.

هدف‌گذاری ما برای اشتغال در سال ۹۹، ۸۵ هزار فرصت شغلی است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ما چند برنامه محوری را برای سال جهش تولید تدارک دیدیم، عنوان کرد: اولویت کار ما برای جهش تولید به دلیل آسیب‌هایی که به برخی بنگاه‌ها وارد شده، این است که بنگاه‌هایی که تعطیل شدند را سریع‌تر پیگیری کنیم و به چرخه تولید برگردانیم. هدف‌گذاری ما برای اشتغال در سال ۹۹، ۸۵ هزار فرصت شغلی است. بازگشت به اشتغال برای افرادی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. لیست تعاونی‌های تولیدی را دریافت کردیم و آسیب‌شناسی آنها را در اولویت قرار دادیم تا موانع آنها را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: در این شرایط که محدودیت فعالیت‌ها وجود دارد، به دنبال فراهم کردن بستر فروش مشاغل خانگی از طریق ایجاد شبکه بین بنگاه‌ها و تعاونی‌ها هستیم. بحث کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در این شرایط به کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از دانش آنها کمک می‌کند. مشوق بیمه کارفرما یکی از برنامه‌هایی است که قصد داریم بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان را در جذب نیروی کار تامین کنیم.

سنجری گفت: امیدواریم با وجود شرایط ایجاد شده در اثر کرونا، نرخ بیکاری افزایش پیدا نکند. از روز اول سال علاوه بر تمرکز بر کرونا و برگزاری جلسات آن، تمام جلسات حوزه اقتصادی از جمله کارگروه اقتصادی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال توسط استاندار برگزار شده است. در این جلسات مطرح شد که تمام تلاش و برنامه‌های استان را معطوف کنیم تا زمینه برگشت به کار جمعیت متقاضی بیمه بیکاری را تا تیرماه فراهم نماییم.

هیچ دستگاهی در مشهد برای ساماندهی کارگران ساختمانی کوتاهی نکرده است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص وضعیت کارگران ساختمانی، تصریح کرد: این دغدغه در زمان مدیران گذشته شروع شده و به راحتی انجام نمی‌شود. باید بین کارگر ساختمانی با فردی که از این نام شریف سوءاستفاده کرده و کمک جمع‌آوری می‌کند، تفکیک قائل شویم. هیچ دستگاهی در مشهد در زمینه ساماندهی کارگران ساختمانی کوتاهی نکرده است.

وی بیان کرد: ما آمار دقیقی از میزان زیان بنگاه‌های اقتصادی نداریم. غیر از ۱۰ فعالیتی که از کرونا متاثر شده و تعطیل بودند، لیست واحدهای تولیدی صنعتی در شهرک‌های صنعتی که به دلیل مشکلات دچار تعدیل نیرو شدند را تهیه و در کارگروه اشتغال استان مصوب کردیم، استاندار دستور دادند که این لیست تهیه شود و در اختیار اتاق بازرگانی قرار گیرد، همچنین تاکید شد به واحدهایی که امکان حفظ نیروهای خود را دارند، کمک شود.

سنجری در خصوص افزایش دستمزد کارگران، عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که افزایش مزد کارگران باعث تعدیل نیرو می‌شود، زیرا این کار هر سال صورت می‌گیرد، اما امسال به دلیل ویروس کرونا و عدم امکان تصمیم‌گیری در اسفند ماه چالش‌برانگیز شد. شورای عالی کار باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و برای این کار تمام ابعاد را در نظر می‌گیرد، وظیفه ما این است که نظارت کنیم تا بخشنامه اجرایی ابلاغ شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.