دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی انجام شده در مقالات علمی و معتبر بین المللی، حاکی از این است که در ایام روزه داری، عوامل التهابی بدن کاهش پیدا کرده و سیستم ایمنی تقویت می شود. بنابراین این فرضیه که با روزه داری بدن ضعیف شده و احتمال ابتلا به کرونا افزایش پیدا می کند به هیچ عنوان صحیح نیست.

آیا روزه داری احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

قدس آنلاین - وحید اکرمی: «روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب: ایجاد بیماری و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود. در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند.»

این قسمتی از استفتاء مقام معظم رهبری است که در آستانه ماه مبارک رمضان و شرایط کرونایی امروز جامعه بیان شده است. دیگر مراجع عظام تقلید نیز استفتائی مشابه این داشته اند. این بیانات بیانگر این است که در شرایط جدیدی که کرونا باعث و بانی آن است، دیگر نمی توان مانند هر سال در ابتدای ماه مبارک رمضان محیای روزه گرفتن شد. اینک مطابق نظر مراجع تقلید باید شرایط جدید را از "پزشک متخصص و متدین" سوال کنیم تا بتوانیم تکلیف شرعی کاملا شرعی انجام شود.

به این منظور با دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتم. دکتر رحیمی مانند همیشه خیلی سریع پاسخ تلفن را داد. اما وقتی خیلی آهسته و آرام شروع به صحبت کرد متوجه شدم که در جلسه ای حضور داشته و امکان گفت و گو ندارد. موضوع را برایش گفتم و او آرام پاسخ داد که این پزشک را به صورت پیامکی برایم معرفی خواهد کرد. چند دقیقه ای نگذشته بود که گوشی ام بیدارشد و مرا از رسیدن پیامک دکتر رحیمی آگاه کرد. فرد منتخب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن نعمتی دانشیار گروه تغذیه بالینی این دانشگاه بود.

کرونا مانع روزه داری نیست

دکتر محسن نعمتی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: برای روزه گرفتن در ماه رمضان باید چند موضوع را در نظر گرفت. یکی اینکه بدن انسان، توسط خداوند به گونه ای طراحی شده است که روزه داری و ساعات نخوردن و نیاشامیدن را می تواند تحمل کند و دچار مشکل نخواهد شد. در این ساعات ذخایر غذایی قندی که از آن به نام قند ذخیره ای یا گلیکوژن نام برده می شود در بدن وجود دارد. اگر این ذخایر نیز تمام شود بدن از ذخیره های چربی استفاده خواهد کرد. بنابراین از نظر ساختاری بدن به گونه ای ساخته شده که توانایی روزه گرفتن را داشته باشد.

وی افزود: نکته دوم این است که روزه بر افرادی که بیمار هستند یا احتمال ضرر برای آنها وجود دارد بر آنها واجب نیست و باید پرهیز کنند. سومین نکته و مهمترین آنها که شاید باعث استفتا گرفتن مردم از مراجع تقلید نیز شده این است که آیا روزه گرفتن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد یا نه.

وی اظهار کرد: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است بویژه سال گذشته آقای پروفسور فریدون عزیزی که استاد غدد دانشگاه و رئیس مرکز غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی است، تحقیقات خود را در کتاب جامع روزه داری ثبت کرده است. این کتاب مشتمل بر ۷۵۰ صفحه و ۳۷ فصل است و درمجامع علمی دنیا مطرح شده و به عنوان کتابی منبع و مرجع مورد تایید است.

دکترنعمتی بیان داشت: یک فصل ازاین کتاب مربوط به ایمونولوژی و روزه است. تمام مقالاتی که در دنیا و در سالهای اخیر در مورد نوع روزه گرفتن در رمضان و ارتباط آن با سیستم ایمنی بدن بوده، جمع آوری شده است در این موارد ۳۵ مقاله معتبر بوده و الگوی روزه داری در رمضان را مورد مطالعه قرار داده بودند. این موارد مقالات معتبر علمی هستند که در مجامع مطرح بین المللی  عنوان و چاپ شده اند. عمده نمونه های بررسی شده در خارج از کشور بوده اند و تعدادی از آن نیز در ایران وجود داشته است.

وی ادامه داد: بررسی انجام شده در این مقالات علمی حاکی از این است که در ایام روزه داری، عوامل التهابی بدن کاهش پیدا کرده و سیستم ایمنی تقویت می شود. در واقع با روزه داری سیستم ایمنی بدن قوی تر شده و دارای عملکرد بهتری می شود. بنابراین این فرضیه که با روزه داری بدن ضعیف شده و احتمال ابتلا به کرونا افزایش پیدا می کند به هیچ عنوان صحیح نیست.

وی با جمع بندی افراد جامعه آنها را به سه گروه تقسیم کرده و عنوان کرد: دسته اول افرادی هستند که کاملا سالم بوده و هیچ منعی برای روزه گرفتن ندارند. دسته دوم افرادی هستند که کاملا بیمار بوده و توسط پزشک معالج مطلع شده اند و به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند. دسته سوم نیز افرادی هستند که نمی دانند در شرایط حاضر بیمارند یا خیر. این افراد باید در فرصت باقی مانده تا ماه رمضان به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت جسمانی خود مطلع شوند.

دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که تضعیف قوای بدن در ماه رمضان برای افراد سالم نیز بوجود می آید و آیا این تضعیف نمی تواند مشکل ساز باشد گفت: معیار افراد سالم نباید ضعفی که از روزه برای بدن در طول روز حاصل می شود باشد. چون این ضعف در هنگام افطار با خوردن مواد غذایی کاملا برطرف می گردد. ضعف از روزه در بطن روزه و از اجزای آن است اما این ضعف به ضعف کلی بدن و سیستم ایمنی منجر نمی شود و در هنگام افطار قابل جبران است.  

وی ادامه داد: اما گاهی ضعفی برای بدن رخ می دهد که بدن را دچار سوء تغذیه می کند. به این معنی که فرد لاغر شده و ماهیچه هایش را از دست می دهد. این موضوع در ماه رمضان برای افراد سالم اتفاق نمی افتد. اما افرادی که زمینه سوء تغذیه یا بیماری سوء تغذیه دارند با این قضیه روبرو می شوند. آنها باید با مراجعه به پزشک خود از وضعیت و شرایط بیماری آگاهی یافته و درمورد روزه گرفتن یا نگرفتن با او مشورت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.