یکی از پزشکان مشهدی که حین خدمت به بیماری کرونا مبتلا شد پس از بهبودی به عنوان نخستین فرد در خراسان رضوی خون خود را برای پلاسما درمانی بیماران کرونایی اهدا کرد.

پزشک مشهدی نخستین اهدا کننده خون برای پلاسما درمانی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر "سید مجید حسینی" رییس بخش مرکزی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد پس از گذراندن دوره درمان و قرنطینه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این شهر و انتقال خون خراسان رضوی اقدام به اهدای پلاسمای خون به بیماران کرونایی در اجرای طرح پلاسما درمانی نمود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: دریافت پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا و اهدای آن به مبتلایان به این بیماری برای تقویت سیستم ایمنی آنان،  اقدام نوین در کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا به شمار می‌رود و دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از اجرا کنندگان طرح پلاسما درمانی در کشور است.
دکتر مجید عبدالهی افزود: طرح پلاسما درمانی از یک هفته گذشته به صورت آزمایشی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد آغاز شد و با تجهیز فضای مورد نیاز با همکاری سپاه امام رضا (ع) اکنون به صورت رسمی آماده پذیرش بهبودیافتگان داوطلب برای اهدای پلاسمای خون است.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح بیماران کرونایی که دستکم یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده است پس از گذراندن دوره درمان و قرنطینه به صورت داوطلبانه اقدام به اهدای پلاسمای خون خود می‌کنند.

وی گفت: این داوطلبان ابتدا معاینه و مشاوره می‌شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط از آنان پلاسما دریافت می‌شود.

عبدالهی هدف از اجرای این طرح را تامین پلاسمای مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود بیماران بهبود یافته به شکرانه بازیابی سلامتی خود با مشارکت در این طرح برای حمایت از بیماران مبتلا قدم بردارند.

پلاسما درمانی خطری برای دهنده پلاسما ندارد

مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: پلاسما درمانی تاکنون نتایج قابل قبولی داشته و در چین و برخی کشورهای اروپایی و درگیر ویروس کرونا در حال انجام است.

دکتر ابوالقاسم الهیاری افزود: در اجرای این طرح پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا برای درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به این ویروس دچار نارسایی شدید تنفسی شده‌اند،  استفاده می‌شود.
این پزشک متخصص خون و سرطان بالغین ادامه داد: قبل از انجام هرگونه اقدامی برای اهدای پلاسمای فرد بهبود یافته تست کووید ۱۹ برای اهدا کننده انجام می‌شود که در صورت منفی بودن نتیجه آن، سطح آنتی بادی علیه ویروس کرونا در خون آنان بررسی شده و در صورت قابل قبول از پلاسمای خون این افراد برای درمان مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود.
وی گفت: پلاسما درمانی خطری برای دهنده پلاسما ندارد و از سوی دیگر جداسازی  پلاسما در شرایط استریل توسط دستگاه پلاسما فرز انجام می‌شود، لذا افراد بهبود یافته از کرونا می‌توانند به کانکس مستقر در فضای باز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد و بدون ارتباط با بخش‌های درمانی این بیمارستان مراجعه کرده و نسبت به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند.

پلاسما درمانی یکی از روش‌های مداوای بیماران مبتلا به کرونا است که با کمک سازمان انتقال خون در ۶ استان کشور از جمله تهران، مشهد و کرمانشاه انجام می‌شود.       

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان پنج هزار و ۳۹۱ را در کشور گرفته است.  

همچنین تاکنون ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.