مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برآورد خسارت کرونا به بخش فرهنگ، هنر و قرآن در این استان هزار و ۸۰۴ میلیارد و ۳۴۴ میلیون ریال است.

کرونا هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال به فرهنگ و هنر خراسان رضوی خسارت زد

به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید افزود: با شیوع کرونا به منظور حفظ سلامتی مردم، مراکز و رویدادهای فرهنگی،  هنری و قرآنی به مدت ۲ ماه تعطیل شد و در این مدت از سوی این اداره کل ۲ نامه در ۲۵ اسفند پارسال و ۲۲ فروردین ماه امسال در زمینه خسارت به این بخش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.

وی ادامه داد: در نامه نخست براساس جدولی که از سوی معاونت‌های تخصصی این اداره کل تنظیم شد، خسارت‌ها به تفکیک مراکز فرهنگی، قرآنی، هنری استان و همچنین خسارت‌های اختصاصی شهرستان‌ها برآورد گردید که مبتنی بر شاخص‌های تنظیمی این اداره کل بود و در نامه دوم براساس مولفه‌های یکسان ملی برای برآورد خسارات که از سوی وزارتخانه اعلام شد جدولی تنظیم و به وزارتخانه ارسال گردید.  

وی گفت: شیوع کرونا یک مساله ملی و جهانی است و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری نیز براساس تصمیم ملی انجام گرفته است لذا نحوه پرداخت خسارات به این بخش نیز براساس تصمیمی خواهد بود که در سطح کلان کشور گرفته می‌شود.

مروارید درباره کمک به بیمه هنرمندان نیز افزود: برای تسهیل در پرداخت بیمه هنرمندان، نامه‌ای در ۲۱ اسفندماه پارسال از سوی این اداره کل به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و در آن ذکر شد "با توجه به مسایل و مشکلات پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فضاهای فرهنگی و هنری کشور، گردش اقتصادی هنرمندان در شرایط فعلی به صفر رسیده و معیشت آنان را تهدید کرده است به گونه‌ای که آنان از پرداخت حق بیمه‌ خود ناتوان هستند و از طرفی طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی این عدم پرداخت منجر به قطع بیمه هنرمندان می‌شود".

وی ادامه داد: در این نامه درخواست شده است هشت درصد حق بیمه که هنرمندان باید خود به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کنند، از محل منابع صندوق اعتباری هنر یا از محل اعتبارات وزارتخانه یا به تفکیک از سوی معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد یا با هماهنگی از سوی دولت پرداخت شود.

وی گفت: پیشنهاد دیگر این اداره کل، هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش مهلت واریزی حق بیمه از سه ماه به ۶ ماه بود که وزارتخانه شیوه‌نامه‌ای را در زمینه بیمه هنرمندان در دست تدوین دارد و پیشنهادات این اداره کل نیز در حال بررسی است.

مروارید افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی آنچه را که در مورد بیمه بیکاری و ثبت نام مشمولان در سایت مربوطه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده به اطلاع افراد ذینفع در استان رسانده و موارد مربوط به بیمه بیکاری و تسهیل پرداخت حق بیمه از سوی هنرمندان را در دست پیگیری دارد.

وی ادامه داد: براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، مشاغل کم خطر با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و دریافت گواهی سلامت می‌توانند بازگشایی شوند که آموزشگاه‌های هنری و موسسات آموزشی استان مشمول این مشاغل شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما شیوه‌نامه‌ای ابلاغ نکرده است، با این حال پیشنهاد من این است که می‌توان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ایجاد تهویه قوی در سالن‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورودی و خروجی سالن‌ها، نسبت به بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما اقدام کرد که این پیشنهاد به وزارت متبوع ارسال شده است.

وضعیت برگزاری سه رویداد کلان فرهنگی و هنری در خراسان رضوی 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: سالانه سه رویداد کلان فرهنگی، هنری و قرآنی در مشهد برگزار می‌شود که شامل نمایشگاه قرآن، نمایشگاه کتاب و جشنواره فیلم فجر است.

وی ادامه داد: از آنجا که به نظر می‌رسد شرایط کرونایی تا پایان سال کشور را درگیر خواهد داشت، نحوه برگزاری این سه رویداد در سال جاری در حال بررسی است.

وی گفت: در این راستا نظرسنجی از موسسات، فعالان و بخش‌های مرتبط در حوزه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی استان انجام خواهد شد تا با بررسی نتایج حاصله در اتاق فکر و نشست نخبگان به تعریفی از مدل برگزاری این سه رویداد کلان در سال جاری دست پیدا کنیم.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان پنج هزار و ۳۹۱ را در کشور گرفته است.  

همچنین تاکنون ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.