در کتاب عیون اخبار الرضا(علیه‌السلام) از امام هشتم در خصوص ایام پایانی ماه شعبان حدیثی نقل شده است، که حکایت از اهمیت ماه شعبان دارد. همچنین امام مهربانی‌ها(ع) در این حدیث دستوراتی در خصوص این ایام به اباصلت هروی دارند، که برای پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) راهگشاست.

توصیه امام رضا(ع) در خصوص روزهای پایانی ماه شعبان

به گزارش قدس انلاین، ابَوُالصّلت هَروی روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(ع) رفتم. حضرت فرمود: که ای ابوالصَّلْت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردی، در آن چه از این ماه مانده است.

بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوی خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را برای خدا خالص کرده باشی.

و امانتی بر گردن خود باقی مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنی نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنی ....

تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است.

و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را:

«اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ»

(خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌ای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان)

به درستی که حقّ تعالی در این ماه، بنده های بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد می گرداند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار آستان نیوز به توضیح این حدیث پرداخت و گفت: امام رضا(ع) در این حدیث به فضیلت‌های ماه شعبان و بهترین اعمال در آخرین روزهای این ماه اشاره کرده‌اند.

وی عنوان کرد: ماه شعبان از نگاه پیشوایان دینی، جایگاه بسیار بزرگ و پر فضیلتی در احادیث و روایات اسلامی دارد و ماهی است که پیامبر اکرم (ص) درباره آن فرمودند: «این ماه، ماه من است، پس در آن بسیار استغفار کنید و بر محمد و آل او صلوات بفرستید».

شریعتی‌تبار به فرازهایی از این حدیث اشاره و اظهار کرد: امام رضا(ع) در این حدیث به اباصلت و همچنین انسان‌های مومن ۱۰ توصیه کرده‌اند؛ نخست، کوتاهی‌ها و تقصیرهایی که در این ماه انجام دادی جبران کن و در این روزهای باقیمانده سعی کن آن قصور و کوتاهی‌ها را تلافی کنی.

شریعتی تبار اضافه کرد: امام رضا(ع) در بخش دیگری از این حدیث می‌فرمایند: «به مسائلی که برای تو مفید و سودآور است روی آور و از کارهای بی فایده و بیهوده پرهیز کن. همچنین در این ماه زیاد دعا کن و از درگاه خداوند متعال طلب بخشش و استغفارکن

وی تصریح کرد: یکی دیگر از توصیه های امام رضا(ع) در این ماه تلاوت قرآن و برقراری ارتباط بیشتر با خداوند متعال است. همچنین ایشان توصیه می کنند اگر حقی بر گردن توست قبل از فرا رسیدن ماه رمضان و اتمام این ماه، آن را ادا کن.

این پژوهشگر اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم این حدیث این است که امام رضا(ع) از مومنان می خواهند کینه مسلمانی را در دل نداشته باشند و قلب خود را نسبت به هم صاف کنند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در واقع این درخواست را دارند که پاک و پاکیزه و بدون کینه  و حسد وارد ماه رمضان که ماه خداست شویم و از گناهانمان توبه کرده و بر خدا توکل کنیم.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: امام رضا(ع) در این حدیث می فرمایند: خدایا اگر تا کنون در این شب و روزهای باقیمانده ماه شعبان ما را نیامرزیدی، ما را ببخش و بیامرز و رحمتت را شامل حال ما بگردان.

شریعتی تبار گفت: انسان باید زمینه آمرزش خود را با توبه و عمل به دستورات و توصیه های ائمه اطهار(ع) فراهم کند و از خداوند بخواهد در این روزهای پایانی ماه شعبان همه ما را مورد عفو خود قرار دهد

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.