بوشهر- استان بوشهر از مناطق بحرانی کشور در زمینه تامین آب است و دشت‌های آن یکی پس از دیگری ممنوعه اعلام می‌شود و بخشی از نخیلات این استان در معرض خشک شدن قرار دارند.

آب در کوزه و بوشهر تشنه لب می گردد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش کم باران و برداشت بی‌رویه از دشت‌ها و چاه‌های آب در دهه‌های گذشته سبب تشدید و افزایش بحران کم‌آبی در این استان شده است.

قطعی‌های پیوسته و کمبود آب در شهرهای استان بوشهر بخصوص مراکز شهرستان‌ها از مشکلاتی بود که در سالیان گذشته مردم را به ستوه آورده  است و به‌ویژه این مشکلات همه‌ساله با فرارسیدن فصل تابستان بیش از گذشته نمایان می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از منابع آبی بوشهر از طریق استان‌های هم‌جوار یعنی فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود که این وابستگی گاها در برخی از سال‌ها برای مردم دردسرساز می‌شود.

سال گذشته به لطف بارندگی‌های بسیار زیادی که رخ‌داده و پشت سدها پر از آب بود، مشکلات کمتری را در فصل تابستان شاهد بودیم ولی بیم آن می‌رود که بازهم شاهد تکرار تابستان‌های سخت در استان باشیم.

استفاده از دریا برای رفع مشکل آب

استاندار بوشهر در این رابطه بابیان اینکه ضمن افزایش ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر و کنگان، زمینه ساخت آب‌شیرین‌کن در مناطق شهری و روستایی نیز فراهم‌شده است بیان می‌کند: تلاش داریم تا با شیرین‌سخنی آب دریا، زمینه کاهش وابستگی بوشهر به استان‌های هم‌جوار برای تأمین آب شرب پایدار در همه فصول سال را فراهم آوریم

عبدالکریم گراوند اظهار می‌کند:  در حالی که ظرفیت آب شیرین کن بوشهر در سال 97 به میزان  ۱۰ هزار متر مکعب بود و در سال ۹۸ این رقم به ۱۷هزار و ۵۰۰ مترمکعب رسید و با پی‌گیری‌ها و اقدام‌های صورت گرفته اکنون ظرفیت آن به ۲۲  هزار  و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافته است.

استاندار بوشهر در مورد پروژه آب شیرین کن دلوار می گوید: با توجه به اینکه این پروژه ۲  بار در آستانه اجرایی شدن قرار گرفت اما به دلیل مشکلات مالی پیمانکار اجرای آن به تعویق افتاد، شرکت آب و فاضلاب با قید فوریت نسبت به تعیین تکلیف این پروژه اقدام کند.

گراوند در مورد خط انتقال آب جم نیز  اهار می کند: تامین آب جم از اولویت‌های استان است و تنها راه حل برای حل مشکل آب در این شهرستان وارد مدار کردن آب شیرین کن است.

اجرای ۱۰۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن

مدیرعامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان بوشهر نیز بابیان اینکه تلاش‌های گسترده‌ای برای تأمین آب شرب مصرفی در استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا صورت گرفته است اظهار می‌کند: هم‌اکنون در بوشهر تأسیسات آب‌شیرین‌کن با ظرفیت بیش از ۲۲ هزار مترمکعب در روز در حال فعالیت است که بخشی از آب مصرفی مرکز استان را تأمین و به شبکه مصرف وارد می‌کند.

عبدالحمید حمزه پور یکی از راهکارهای اساسی برای تأمین آب شرب استان بوشهر استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها است که در این راستا مدیریت ارشد استان نیز پیگیری جدی را داشته است

وی ادامه داد:‌ با پیگیری‌های صورت گرفته، اجرای تأسیسات آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز در استان بوشهر در دست اجرا است که ۶۰ هزار مترمکعب ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های شهری و ۴۰ هزار مترمکعب ظرفیت روستایی است.

مدیرعامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریالی برای ساخت آب‌شیرین‌کن در استان افزود: آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر نیز در دست‌ساخت است که امیدواریم بهره‌برداری از آن امسال آغاز شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای تأمین آب شرب استان بوشهر استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها است که در این راستا مدیریت ارشد استان نیز پیگیری جدی را داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.