مازندران- افزون بر ۹۰ درصد اقتصاد مازندران بر پایه سه حوزه کشاورزی، صنعتی و گردشگری است که به دلیل شیوع بیماری کرونا خسارتی بالغ‌بر دو هزار میلیارد تومان در این مدت کوتاه تجربه کرده است.

سایه کرونا بر اقتصاد مازندران سنگینی می کند/چرخ گردشگری به حرکت در می آید

قدس آنلاین-گروه استان ها:با شیوع بیماری کرونا آن‌هم درست درزمانی که بسیاری از گردشگران رخت سفر برای عزیمت به این استان مازندران بسته بودند بیماری کرونا کرکره تمامی واحدهای گردشگری، اقامتی و رستوران‌ها را پائین کشید و حالا بنا بر اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سهم دو هزار میلیارد تومانی ضررهای وارده تنها نیمی از آن را باید به‌ پای حوزه گردشگری نوشت.

بنا بر اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان بیشترین میزان برآورد خسارت در بخش گردشگری با حدود یک هزار میلیارد تومان و در حوزه کشاورزی به میزان ۴۸۰ میلیارد تومان و خسارات وارده به حوزه صنایع و معادن و تجارت نیز حدود  ۴۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

اگرچه غلامی راد رئیس سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی مازندران خسارت بخش اقتصادی  را بیش از این می‌داند.

تعطیلی بخش گردشگری مازندران باوجود مقاومت‌های اولیه از تاریخ ۱۰ اسفند و در آستانه پررونق‌ترین دوره سال برای این صنعت شروع شد و هنوز ادامه دارد.

 اگرچه شیوع کرونا در استان از اواخر اسفند به اوج خود رسید رسید و سوم فروردین هم‌روند کاهشی به خود گرفت اما هنوز این بیماری از این استان رخت بر نبسته است.

باوجود تصمیم‌گیری ستاد مقابله با کرونای کشور برای درحرکت نگه‌داشتن چرخ اقتصاد و برداشتن بعضی محدودیت‌ها، اا بسیاری از مردم و کارشناسان عنوان می کنند که برداشتن این محدودیت ها گشایشی برای گردشگری مازندران ایجاد نکرده و لذا کسب‌وکار این بخش پرخطر به‌حساب می‌آید و باید حالا حالاها ضرر را به جان بخرند.

نقش گردشگری در مازندران

در این راستا کارشناسان اعتقاددارند بخش قابل‌توجهی از درآمدهای گردشگری همواره صرف بازسازی و نوسازی می‌شود و تجربه ثابت کرده است هرگاه این بخش پررونق بوده، نوسازی و توسعه و گسترش آن به چشم آمده چون انگیزه برای این کار به وجود می‌آمد. 

کارشناسان اقتصادی معتقدند تعطیلی ناشی از ویروس کرونا تا حد زیادی برای چند سال از بهبود خدمات در صنعت گردشگری مازندران جلوگیری می‌کند و به شدت سطح کیفی خدمات را پایین خواهد آورد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند این‌که مشتریان اصلی بخش پوشاک، بازار مواد غذایی، بخشی از تولیدات کشاورزی، تولیدات آبزی‌پروری و مواردی ازاین‌دست در مازندران عموماً مسافران و گردشگران هستند و لذا تعطیلی مراکز گردشگری به‌طور مستقیم بر روی تمامی مشاغل تأثیر خواهد گذاشت.

در این راستا بسیاری از کارشناسان اقتصادی بابیان اینکه البته با بازگشایی مراکز تفریحی و اقامتی می‌توان بخشی از این خسارت وارده را جبران کرد لذا تأکید می‌کنند: تابستان ازجمله فصولی است که مراکز گردشگری از رونق خوبی برخوردار هستند لذا اگر در قالب پروتکل‌های بهداشتی بتوان به‌صورت مرحله‌ای اجازه به فعالیت داد می‌توان از ورشکستگی کامل این صنعت جلوگیری کرد.

کارشناسان اقتصادی اذعان می‌کنند: اگر فصل تابستان را از دست بدهیم و نتوانیم برای اقتصاد آسیب‌دیده گردشگری که در حال حاضر وارد ماه سوم شده است کاری انجام بدهیم شاهد عواقب ناگواری خواهیم بود.

روزنه‌ای برای ازسرگیری فعالیت‌ها

بنا بر اعلام مدیریت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزون بر 15 هزار و ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و تعداد ۱۰۰ هزار شغل به‌طور غیرمستقیم در صنعت گردشگری مازندران کار خود را ازدست‌داده‌اند.

ازآنجاکه گردشگری مازندران سرمایه محور نبوده و بر اساس درآمد حاصل از محل مسافر و گردشگران حیات دارد لذا بسیاری از فعالان عرصه گردشگری که مهم‌ترین فرصت درآمدی سالیانه گردشگری مازندران یعنی تعطیلات عید نوروز را ازدست‌داده‌اند لذا خواهان تدبیر دولت برای از دست نرفتن فرصت تابستان هستند.

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در گفت‌وگو با رسانه‌ها از کسب‌وکارهای حوزه گردشگری خواست تا برای سپردن تعهد جهت اجرای کامل پروتکل‎های بهداشتی و دریافت کد رهگیری سلامت اقدام کنند تا امکان بازگشت به فعالیت داشته باشند.

سیف‌الله فرزانه در این رابطه توضیح داد: با توجه به این‌که دولت تصمیم دارد کسب‌وکار گردشگری را به چرخه فعالیت بازگرداند و محدودیت این حوزه را کاهش دهد ، لازم است تمامی مجموعه‌های گردشگری مازندران برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و سلامت و دریافت کد ره‌گیری اقدام کنند.

وی بازگشایی مجموعه‌های گردشگری استان را مستلزم دریافت کد رهگیری و تعهد سپاری اجرای پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت : بهتر است پیش از کاهش محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ، این کارها انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی تأکید کرد: دریافت نکردن کد رهگیری سلامت به معنای فعالیت غیرمجاز است و به همین خاطر توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر مجموعه‌های گردشگری استان  در این زمینه اقدام کنند. 

گفتنی است این خبر در حال حاضر روزنه‌ای برای صنعت گردشگری و واحدهای پذیرایی است که در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشته و امیدوارند که در طی فصل تابستان رونق ازدست‌رفته را به واحد های خود بازگردانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.