معاملات این هفته بازارهای جهانی با تداوم رشد اونس طلا و بازگشت نفت به مسیر صعودی دنبال شد.

کرونا حامی اصلی طلای جهانی/ ریسک اختلال عرضه نفت را صعودی کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، معاملات بازار جهانی طلا و نفت در حالی روز جمعه نیز ادامه پیدا کرد که طلا با اثرپذیری مثبت از شیوع کرونا همچنان در مسیر صعودی حرکت می‌کند. نفت نیز که در این هفته تا منفی ۳۷ دلار بر هر بشکه نیز سقوط کرده بود، با افزایش ریسک اختلال عرضه صعودی شد.

طلا همچنان می‌تازد

طلای جهانی تا ساعت ۱۶ جمعه به ۱۷۳۳ دلار در هر اونس رسید. در شرایط کنونی آسیبهای اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا همچنان از جهات مختلف مهمترین عامل حمایت از طلا به شمار می‌رود. روز پنجشنبه اولین آزمایش داوری شرکت گیلیاد (Gilead) که ادعا شده بود می‌توانو شیوع کرونا را مهار کند، بر مبتلایان ناموفق بود و سربلند بیرون نیامد. در این میان بر اساس آخرین آمار منتشر شده تعداد بیکاران در آمریکا هم با افزایش ۴.۴ میلیونی، طی پنج هفته به بیش از ۲۶ میلیون نفر رسید. علاوه بر این تصویب بسته پولی ۴۸۴ میلیارد دلاری آمریکا هم میزان هزینه‌های این کشور برای حل بحران کرونا را به ۳ تریلیون دلار افزایش داد. یورو نیز پس از موافقت اتحادیه اروپا با کمک ۲ تریلیون یورویی برای دومین هفته در برابر دلار کاهش یافت. ین ژاپن پس از اعلام خبر خرید نامحدود اوراق دولتی در نشست دوشنبه آینده در برابر دلار کاهش یافت. به این ترتیب، صعود شاخص دلار تا نزدیکی ۱۰۱ واحد بر تقاضای غیردلاری طلا فشار گذاشت و از سوی دیگر، گزارشهای منفی و بسته‌های پولی از طلا حمایت کرد.

صعود نفت پس از منفی شدن قیمت‌ها

شاخص نفتی  WTI که روز دوشنبه تا منفی ۳۷ دلار هم سقوط کرده بود، طی یک روند پرشتاب صعودی، سرانجام ساعت ۱۶ جمعه روی عدد ۱۷ دلار قرار گرفت. بروز تنش بین آمریکا و ایران در خلیج فارس، توئیت تهدیدآمیز ترامپ و واکنش تند سپاه پاسداران ریسک اختلال عرضه را افزایش داد. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه ماهواره نظامی «نور۱» که یک ماهواره چند منظوره است به وسیله ماهواره‌بر قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد. این پرتاب موفقیت آمیز واکنش رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشت. ترامپ در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: «ما ایران را به دقت زیر نظر داریم. ما بیش از آن‌چه خود آن‌ها بدانند، در موردشان می‌دانیم.»

وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «ایران باید بابت این اقدام پاسخگو شود. اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.»

همزمان کویت نیز پنجشنبه اعلام کرد که تولیدکنندگان اوپک قبل از اجرای رسمی توافق محدودسازی تولید در ماه می، شروع به کاهش عرضه خواهند کرد. موجودی مخازن نفت آمریکا هم بیش از ۱۵ میلیون بشکه افزایش یافت. اما چون این رقم ضعیف‌تر از انتظار بازار بود باعث شد تا قیمتها حمایت شود. البته پیش‌بینی بانک جهانی از افت ۴۳ درصدی میانگین قیمت نفت ریسک تقاضا را دوباره فعال ساخت. CME هم با توجه تداوم عرضه سنگین توسط نفتکشها و پر بودن مخازن، احتمال تنزل مجدد نفت به محدوده منفی را بالا دانست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.