۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 702113

یادداشت/

دولت فاقد انسجام در حمایت از مردم است

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و  کشاورزی تهران

بخش خصوصی از ابتدای همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و تأثیرگذاری آن بر روند کسب‌وکارها، حمایت‌های قابل‌توجهی از کارگران و دولت به عمل آورده است.

قدس آنلاین: بخش خصوصی از ابتدای همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و تأثیرگذاری آن بر روند کسب‌وکارها، حمایت‌های قابل‌توجهی از کارگران و دولت به عمل آورده، هر چند آقای جهانگیری بر این موضوع تأکید کردند که در شرایط کنونی همه باید هزینه بدهند و بخش خصوصی نیز همانند مردم و دولت باید هزینه بدهد، اما دولت بهتر از همه می‌داند که بخش خصوصی تاکنون چقدر برای مبارزه با کرونا هزینه کرده است، در حالی که براساس نص‌صریح قانون‌اساسی، دفاع و حمایت از حق مردم در حوزه سلامت و معیشت وظیفه دولت است. متأسفانه دولت عملکرد قابل‌قبولی در حوزه وظیفه خود از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به نمایش نگذاشته و نتوانسته از سلامتی و امنیت مردم در حوزه‌های مختلف صیانت قابل‌قبولی به عمل آورد.

بخش ‌خصوصی نه‌تنها در زمینه اعطای هزینه ۱۳۰میلیاردی برای مبارزه با کرونا کمک حال دولت بوده، بلکه اتاق بازرگانی و نهاد بخش خصوصی نظرات مشورتی مطلوب و ویژه‌ای مناسب شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی کشور برای حل مشکلات اقتصادی پیش‌روی دولت پیشنهاد داده و حتی منابع آن را به دولت معرفی کرده است. ما طرح جامع و کاربردی را تقدیم رئیس‌جمهور کردیم، اما اینکه دولت تا چه میزان به این بسته‌های مشاوره‌ای جامع عمل می‌کند، بحث دیگری است!

آقای جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور انتظار دارند که بخش خصوصی بسته‌های مادی و حمایتی بیشتری را صرف کند در حالی که بخش خصوصی بیش از توان خود در این شرایط به دولت کمک کرده و امکان حمایت‌های جدی‌تری ندارد. بهتر است به جای اینکه پرسیده شود بخش خصوصی تا چه میزان می‌تواند از دولت در شرایط فعلی حمایت کند، این پرسش پرسیده شود که بخش‌خصوصی تا چه زمانی می‌تواند سر پا بایستد و مقاومت کند؟ بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شده و بخش‌های مختلفی خسارت‌های شدیدی دیده‌اند؛ بنابراین انتظار دولت از بخش‌خصوصی برای حمایت‌های بیشترازانتظار، قابل قبول نیست.

متأسفانه دولت در شرایط بحرانی کنونی سیاست حرکت میانه یک بام و دوهوا را برگزیده، موضوعی که افکار عمومی را بسیار متعجب کرده است. از یک سو از مردم می‌خواهد در خانه بمانند و از سوی دیگر از مردمی که برای کسب لقمه‌ای نان که در عدم‌حمایت دولت دربه در خیابان‌ها شده‌اند، عکس و فیلم عبرت‌زا می‌گیرد! رفت‌وآمد اسباب معیشت مردم است، مسلماً مردم برای تفریح به خیابان نمی‌آیند، مردم برای لقمه‌ای نان مجبور به کار و  کاسبی هستند. هنگامی که ادارات دولتی و بانک‌ها باز هستند و چک‌ها به پشت پیشخوان‌ها می‌روند، دولت چگونه از مردم می‌خواهد در خانه بمانند! به نظر می‌رسد دولت اراده‌ای برای حل مشکلات مردم در شرایط اضطراری کنونی ندارد، چرا که  فاقد انسجام رفتاری است و قادر به مدیریت مطلوب کشور نیست. تا زمانی که دولت دچار مشکل کارآمدی است نمی‌توان منتظر شکست کرونا یا بهتر شدن اوضاع کشور بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.