رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: تاکنون تغییری در حق الزحمه واحد های مشاوره مسکن رخ نداده است و باافرادی که قانون را رعایت نکنند برخوردهای سنگینی خواهد شد.

 افزایشی در حق الزحمه مشاوران املاک رخ نداده است/حق الزحمه خرید و فروش همچنان سه دهم درصد است/پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی قیمت مسکن

علی مرادزاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: کمیسیون تخصصی املاک در اتاق اصناف ایران هنوز در مورد افزایش حق مشاوره بنگاه های معاملاتی مسکن به توافق نرسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ کمیسیون مشاوره مسکن بدون تغییر نسبت به سال گذشته برای فعالیت رهن و اجاره ،  ۷روز از  مبلغ ماهیانه رهن و اجاره و برای خرید و فروش همان  سه دهم درصد از کل مبلغ معامله  است اما به احتمال زیاد افزایش نرخ توسط این کمیسیون تا نیم  درصد انجام شود که به محض تصویب اطلاع رسانی آن صورت خواهد گرفت .

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد افزود: واحدهای املاک در این شهر موظف هستند همچنان نرخنامه های قبلی را رعایت کنند و در صورتی که بازرسی های  این اتحادیه یا شکایت های مردم نشان دهد که مبلغ دریافت شده از خریداران و فروشندگان   مغایر با نرخنامه قانونی است برخوردهای سخت و قهری با متخلفان صورت خواهد گرفت که حداقل آن این است که واحد صنفی آنها یک هفته پلمب خواهد شد.

مرادزاده  ادامه داد: از طرفی پرونده این واحدهای صنفی که مرتکب تخلف شده اند به تعزیرات حکومتی ارسال می شود و  این اداره نیز  علی رغم برگشت مبلغ اضافی گرفته شده از افراد ، ممکن است بین ۲تا ۱۰برابرتخلف صورت گرفته برای این واحد های صنفی در حق دولت اعمال جریمه کند. 

وی تصریح کرد: اگر حقوقی از فردی توسط واحد های مشاوره مسکن  در ارتباط با دریافت حق کمیسیون  ضایع شود افراد می توانند هر روز در ساعت اداری به اتحادیه املاک مراجعه کنند و یا باشماره تلفن ۳۱۴۳۲تماس بگیرند تا مورد پیگیری و بررسی قرار بگیرد.

مرادزاده با بیان اینکه گاهی اوقات طرف های معامله در مورد دریافت حق کمیسیون از قبل توافقاتی را با یکدیگر انجام می دهند، افزود:بالغ بر ۱۰هزار واحد صنفی مشاوره مسکن در شهر مشهد حضور دارند که  روزانه بین ۴۰تا ۵۰شکایت از مجموع این واحد ها به اتحادیه ارائه می شود که البته همه آنها به خاطر دریافت حق کمیسیون اضافی نیست.

 وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث عدم اجازه بازدید افراد و به طور طبیعی کاهش  در مورد رهن و اجاره ها شده  است، ادامه داد: فعالیت خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره نسبت به سال گذشته در فروردین ماه سال جاری بالغ بر ۷۰درصد کاهش پیدا کرده است.

مرادزاده افزود: بازار مسکن از اسفند ماه سال گذشته  و با شیوع ویروس کرونا وارد رکود شد و انتظار می رود این وضعیت تا پایان ماه مبارک رمضان نیز همچنان  ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: تورم عمومی سطح جامعه باعث افزایش قیمت مسکن شده است وبه صورت نقطه ای در برخی از مناطق مشهد در فروردین ماه این افزایش رخ داده است و  پیش بینی می شود پس از ماه مبارک رمضان و در خرداد ماه افزایش حداقل ۲۰ درصدی در نرخ مسکن صورت بگیرد.       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.