رشت - رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه سیاست این سازمان توسعه و ارتقاء سطح مکانیزاسیون به ویژه در اراضی شالیزاری است، گفت: امسال در این راستا ٦ هزار و ٥٠٠ دستگاه نشاء کار را برای کشت برنج آماده کردیم.

۶۵۰۰ دستگاه نشاء کار در گیلان آماده کاشت برنج است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ،علی درجانی ،افزود: برای برداشت برنج در این استان نیز افزون بر ٣ هزار و ٥٠٠ دستگاه کمپاین برای برداشت برنج آماده  کار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان با بیان اینکه در کاشت نشاء در سطح  ٦٥ درصد از اراضی شالیزاری می تواند به صورت مکانیزه  انجام شود،  خاطر نشان کرد: گیلان در این حوزه در بین استان های شمالی رتبه اول را دارد، ضمن اینکه در برداشت برنج نیز حدود ٧٠ درصد محصول را می توان به صورت مکانیزه برداشت کرد.

درجانی با بیان اینکه بیش از ١٠٠ مورد بانک نشاءآماده کردیم، گفت :  افزون بر ٣٠ درصد از مزارع ما امکان استفاده از بانک نشاء و ظرفیت های موجود را دارند.

وی درباره تامین نهاده ها خاطر نشان کرد: امسال بیش از یک هزار و ٧٠٠ تن بذرگواهی شده با مشارکت بخش خصوصی، تشکل ها، بخش دولتی و مراکز تحقیقاتی تولید شد ضمن اینکه تاکنون بیش از ٣١ هزار تن کودشیمیایی در بین کشاورزان توزیع شده و این کار تا رفع نیاز کشاورزان ادامه دارد. 

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید. 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.