اطیابی معتقد است فیلم هایی که قابلیت بالای جذب مخاطب دارند و می‌توانند نشاط اجتماعی ایجاد کنند در سالن‌های سینما موفق‌تر خواهند بود و باید به گزینه همزمان اکران به صورت آنلاین و در سالن‌های سینما فکر کرد.

اکران عمومی ظرفیت بهتری برای نمایش فیلم‌های پرمخاطب دارد/ ترجیح می‌دهم «انفرادی» و «دینامیت» همزمان آنلاین و در سینما اکران شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مسعود اطیابی کارگردان سینما که با دو فیلم «دینامیت» و «انفرادی» در انتظار بازگشایی سینماهاست، درباره اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: به نظرم اکران آنلاین فعلاً در شرایطی مطرح شده است که ما درگیر ویروس کرونا هستیم و شاید اگر در شرایط عادی بودیم، این شکل از اکران فیلم‌ها اصلاً مدنظر قرار نمی گرفت.

وی در ادامه افزود: از دو منظر می‌توان این مسئله را بررسی کرد. در وهله اول اکران این فیلم‌ها در شرایطی است که ما به سالن‌های سینما دسترسی نداریم و نکته دوم این است که به طور کلی و در شرایط عادی تکلیف اکران آنلاین چه خواهد بود؟ به این معنا که اگر شرایط به حالت قبل از کرونا بازگردد تکلیف اکران آنلاین فیلم‌ها چه خواهد بود؟

اطیابی یادآور شد: به نظرم راجع به کلیت این شیوه از اکران فیلم فکر و برنامه ریزی نشده است. در حال حاضر که سینماها تعطیل شده و اکران عمومی آثار میسر نیست، طبیعتاً خیلی از فیلم‌ها نباید منتظر فراهم شدن شرایط اکران در سینما شوند، به این دلیل که سرمایه‌شان از بین می‌رود و ضمن این که ممکن است در اکران عمومی هم اتفاق خاصی برای فیلم‌هایشان رخ ندهد و از فروش خوبی هم برخوردار نشوند.

این کارگردان تاکید کرد: در این شرایط اکران آنلاین خوب است اما اگر قرار است به آینده این نوع اکران فکر کنیم و این که نمایش آنلاین چه ظرفیت‌هایی برای سینمای ایران دارد به نظرم باید آن را آسیب‌شناسی کرد و فرصت‌ها و قابلیت‌های آن را از نظر گذراند.

وی در ادامه افزود: من فکر می کنم چقدر خوب می‌شود اگر همزمان با اکران فیلم در سینما بتوانیم اکران آنلاین هم داشته باشیم. فراموش نکنیم که فیلم‌های پرفروش این ظرفیت را دارند که از همزمانی اکران برخوردار باشند و مخاطبشان را هم در سالن‌های سینما و هم در خانه‌ها جذب کنند.

اطیابی یادآور شد: به نظرم این کار نیازمند یک بررسی خوب و همت جمعی است و باید برای آن برنامه ریزی کرد. اگر در حال حاضر هم می بینید که فیلم ها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شوند به دلیل شرایط اجباری است که در آن قرار گرفتیم و چون سینما تعطیل است و بسیاری از صاحبان آثار نمی‌توانند برای نمایش فیلم هایشان صبر کنند و در نمایش عمومی هم اتفاق چندانی برای آنها نمی‌افتد و اتفاقاً با این نوع نمایش سود هم می‌کنند.

کارگردان فیلم «تگزاس» تصریح کرد: اما وضعیت برای فیلم‌های پرفروش شکل دیگری است. به نظرم نمایش آنلاین از ظرفیت کافی برای آنها برخوردار نیست و بهتر است فیلم‌هایی که مخاطب انبوه دارند و نشاط اجتماعی ایجاد می‌کنند در سالن‌های سینما به نمایش درآیند و مردم کنار یکدیگر آنها را تماشا کنند.

اطیابی اظهار کرد: توصیه من این است که در سالن‌های سینما فیلم را ببینیم. به ویژه تماشای فیلم‌هایی که جنبه خانوادگی و پرمخاطب دارند در سینما چیز دیگری است و قطعاً اتفاقات بهتری را در فروش رقم می‌زند اما اگر سینماها باز نباشند باید شرایط فعلی را حفظ کرد. اما فکر می‌کنم بهترین کار این است که روزی برسد و ما بتوانیم اکران همزمان آنلاین و سینما را با هم داشته باشیم و کسانی که شرایط حاضر شدن در سینما را ندارند این امکان برایشان فراهم شود تا فیلم را به صورت همزمان با اکران عمومی در خانه‌هایشان ببینند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نگرانی از قاچاق فیلم‌ها در نتیجه نمایش آنلاین گفت: خوشبختانه ما قوانین مرتبط با مالکیت حقوقی آثار را داریم و باید به آن رجوع کنیم، ضمن اینکه سیستم قضایی باید به گونه‌ای به این مسئله ورود کند که کسی جرأت سرقت و قاچاق آثار هنری را نداشته باشد.

اطیابی عنوان کرد: ما مرکزی تحت عنوان مالکیت معنوی و حقوقی برای آثار سینمایی و نوشتاری داریم و با استناد به همان قانون هم می توان حقوق فیلم‌ها را حفظ کرد و قوه قضاییه هم در زمان لازم باید ورود کند و تضمین‌کننده امنیت فیلم‌ها باشد. اما اگر امنیت و سلامت فیلم‌ها تضمین نشود و صرفاً این قانون روی کاغذ باشد نمی‌توان کاری کرد و باید با قاچاقچیان روبرو شد.

وی درباره تمایلش به اکران دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت» به صورت آنلاین گفت: این با تهیه کننده است که درباره نوع و شیوه اکران این فیلم‌ها تصمیم بگیرد اما به نظر من با توجه به این که هر دو این فیلم‌ها قابلیت جذب بالای مخاطب را دارند قطعاً جذاب‌تر است که در سینما دیده شوند، ضمن اینکه اگر قرار به اکران آنلاین فیلم باشد ترجیح من است که این فیلم‌ها به صورت همزمان هم در سینما و آنلاین به نمایش درآید، مشروط بر این که عدم کپی و قاچاق فیلم تضمین شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.