در حالی که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه از ارایه مصوبه پیشنهادی به دولت به منظور تمدید خودکار ۶ ماهه اجاره‌نامه مستأجران خبر داده است اما از نظر رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران این مصوبه تا ارائه و سپس تصویب شدن در مجلس راه درازی پیش رو دارد و از این رو مهربانی شهروندان عزیز در تنگنای کنونی ناشی از کرونا بیشتر از تصویب مصوبات و تحکمات اینچنینی جوابگو خواهد بود.

تمدید خودکار ۶ ماهه اجاره‌نامه مستأجران؛ وعده سرخرمن یا مصوبه قابل اجرا؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ در هفته‌های اخیر و تحت تأثیر نگرانی از اپیدمی ویروس کرونا بازار فروش و اجاره مسکن نیز همچون بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار گرفته است و عمده اجاره نشین‌ها حاضر به پذیرش متقاضیان خرید یا اجاره ملکی که در آن سکونت دارند، نیستند.

از سوی دیگر تمایل به تمدید اجاره از طرف مستأجران  و حتی موجران افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه فصل جابجایی هنوز فرا نرسیده نرخ ها نیز رشد چندانی نشان نمی‌دهد. با این حال محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی امروز(شنبه ۶ اردیبهشت) از ارائه پیشنهادی به دولت برای تمدید خودکار ۶ ماهه قرارداد مستأجران خبر داد.

محمود محمودزاده - معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی- در خصوص تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای مستأجران اعلام کرد: با توجه به بحران کرونا و شیوع این بیماری همه‌گیر و نگرانی مردم از نقل و انتقال به واحدهای جدید و همچنین مشکلاتی که در خصوص اجاره‌بها ایجاد شده است، وزارت راه و شهرسازی مصوبه پیشنهادی را برای دولت به منظور تمدید خودکار ۶ ماهه اجاره‌نامه مستاجران، ارایه کرده است.

پیشنهادی که به نظر می‌رسد با توجه به مغایرت آن با اصل احترام به مالکیت شخصی که در تمام ادیان از جمله اسلام نیز به آن اشاره و تاکید شده است تصویب و اجرایی شدن آن با اما و اگرهای بسیاری مواجه خواهد بود.

رأفت و مهربانی مردم بیشتر از مصوبات الزام آور جوابگو خواهد بود

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین در رابطه با این پیشنهاد که البته امکان تحقق آن با اما و اگر مواجه خواهد بود، گفت:  این مصوبه تا ارائه به دولت و سپس تصویب شدن در مجلس راه درازی پیش رو دارد اما به نظر بنده رأفت و مهربانی شهروندان عزیز در شرایط بحرانی کنونی ناشی از کرونا و در تنگنای کنونی بیشتر از تصویب مصوبات الزام‌آور و تحکمات اینچنینی جوابگو خواهد بود.

وی در رابطه با بخش دیگر سخنان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یعنی «طرح جامع مدیریت ساختمان» ضمن آززوی موفقیت برای این طرح، طرح جامع مدیریت و ساختمان را طرحی خوب دانست و گفت: امیدوارم با اجرایی شدن این طرح، صنعت ساختمان به سمت صنعتی سازی برود و ما بتوانیم به این ترتیب مدیریت کارگاهی و مدیریت ساختمانی را آموزش دهیم و بر این روند نظارت داشته باشیم؛ به نظر بنده این طرح عالی است.

قلی خسروی در ادامه به آمار معاملات مسکن در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹، به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸  و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است.

کاهش ۳۸ درصدی معاملات مسکن در ۶ روزه اردیبهشت ماه

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران آمار معاملات مسکن طی روزهای سپری شده اردیبهشت ماه(۶ روز اخیر) نیز تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۸ درصدی نشان می‌دهد.

قلی خسروی در رابطه با انتشار برخی آگاهی های صوری از سوی برخی واسطه‌های ملکی که در برخی موارد منجر به کم‌فروشی آپارتمان به خریداران می‌شود نیز اظهار کرد: اتحادیه مشاوران املاک همواره با این گونه فعالیت ها برخورد داشته است و دادستانی محترم تهران نیز مدتی از درج قیمت آگهی‌ها ممانعت به عمل آورده بود اما به نظر بنده باید در این زمینه به مردم آگاهی بدهیم و مردم اگر با چنین آگهی‌هایی مواجه شدند برای حصول اطمینان از صحت و سقم این اگهی ها و کسب اطلاعات دقیق از قیمت واقعی مسکن به مشاوران املاک مراجعه کنند.

اجاره‌های یک یا چند روزه کسرشان مشاوران املاک و فسادآور است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پایان با کسر شأن دانستن انتشار آگهی‌های اجاره مسکن یک یا چند روزه از سوی برخی مشاوران املاک گفت: درست است که از نظر قانونی این اقدام منعی ندارد اما این حرکت فساد آور  است و ما با این اقدام نیز به شدت برخورد می‌کنیم. اگر مشاور املاکی دست به چنین اقدامی هم بزند بر اساس مصوبه هیأت مدیره در این زمینه با آن برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    طرح خوبیه مردم به جونه هم میندازه ۶ ماه بعد صاحبخانه لج میکنه مستاجر رو تو زمستون جواب میکنه تو اون فصل خونه پیدا میشه ؟؟؟؟؟