سازمان عفو بین‌الملل نسبت به مرگ فعال برجسته حقوق بشر عربستان سعودی در زندان ابراز تأسف کرد.

واکنش عفو بین‌الملل به قتل یکی از مخالفان رژیم سعودی در زندان

قدس آنلاین: به گزارش شبکه خبری المیادین، لین معلوف، مدیر پژوهش‌های خاورمیانه عفو بین‌الملل در سخنانی نسبت به مرگ عبدالله الحامد، فعال برجسته‌ حقوق بشر عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۳ زندانی شده بود، واکنش نشان داد.

وی ضمن ابراز تأسف نسبت به درگذشت این فعال سعودی از مقامات عربستان خواست تا تمامی زندانیان عقیدتی را هرچه سریعتر و بدون هیچگونه قید و شرطی آزاد کنند.

معلوف در این باره گفت: ما از شنیدن خبر درگذشت عبدالله الحامد در زندان به دلیل فعالیت مسالمت آمیز او شوکه و ناراحت شدیم. الحامد مدافع شجاع حقوق بشر در عربستان بود و آرزوی ساختن جهانی بهتر را برای همه در سر داشت.

وی در ادامه ضمن تسلیت به خانواده و دوستان این فعال عربستانی، تأکید کرد: اقدام برجسته الحامد همچنان در منطقه طنین انداز است و وی و دیگر زندانیان عقیدتی در زندان نباید در وهله اول بازداشت شوند.

گروه فعالان حقوق بشر عربستان مستقر در لندن (ALQST) اعلام کرد که عبدالله الحامد ۶۹ ساله، پس از آنکه در ۹ آوریل در زندان دچار سکته مغزی شد، در مجتمع پزشکی پادشاه سعودی در ریاض درگذشت. این خبر توسط یکی از دوستان نزدیک عبدالله الحمید نیز تأیید شده است.

عبدالله الحامد یکی از ۱۱ عضو مؤسس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان سعودی (ACPRA) بود. این گروه نظام عربستان را به نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار سلطنت مشروطه بودند. این گروه در سال ۲۰۱۳ منحل شد و تمام اعضای آن توسط دادگاه‌های عربستان سعودی به اتهامات مربوط به فعالیت‌های آن‌ها محکوم و زندانی شدند.

الحامد هفت بار دستگیر شد، آخرین بار به همراه یکی دیگر از اعضای موسس (ACPRA) در سال ۲۰۱۳ به زندان افتاد. وی از سال ۲۰۱۳ به ۱۱ سال زندان به اتهاماتی از جمله اقدامات ضد حکومتی، زیر سؤال بردن شفافیت و صداقت مقامات، ایجاد اختلال در امنیت ملی و تحریک بی‌نظمی‌ها با فراخوان تظاهرات و تحریک سازمان‌های بین‌المللی علیه حکومت پادشاهی سعودی محکوم شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.