سخنگوی دولت با بیان اینکه وضعیت هیچ یک از استانها از لحاظ بیماری کوید ۱۹ قرمز نیست، اما نباید این پیام به مردم برسد که شرایط عادی شده و دستورالعمل های بهداشتی را می‌تواند نادیده گرفت، از شلوغی و تجمعات دیروز در شهرها و مراکز تفریحی انتقاد کرد و گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد دولت ناگزیر به تجدید نظر در سطح محدودیت‌ها و حتی اعمال جریمه‌های سختگیرانه خواهد بود.

ربیعی: ممکن است محدودیت‌ها تشدید شود/ تدابیر دولت برای جلوگیری از ایجاد حباب در بورس/ سهام ایمیدرو و ایدرو عرضه خواهد شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری آنلاین با رسانه ها درباره اقدامات و تدابیر دولت برای اشتغال کارگزانی که بر اثر کرونا کار خود را از دست داده‌اند علاوه بر کمک معیشتی و وام به بنگاه ها برای حفظ کارگران خود، با بیان اینکه تجربه نشان داده مشاغلی که از دست می‌روند با سختی زیادی جایگزین خواهند شد، اظهار داشت: افرادی که از قبل بیکار بوده اند یک مسئله هستند و کسانی که شاغل بوده و در نتیجه اتفاقی شغل خود را از دست می‌دهند موضوع و کیس متفاوتی هستند چون آنها برای زندگی خود بر مبنای حقوقی که دریافت می کردند که داشتند برنامه ریزی داشتند و با تنش حادتری روبرو می‌شوند.

وی افزود: دولت برای مقابله با این چالش و مشکلات بوجود آمده در گام اول دولت با توجه به اینکه تعداد افرادی که شغل خود را از دست می‌دادند در حال افزایش بود، تصمیم گرفت مجوز بازگشایی و فعالیت مشاغل کم ریسک را صادر کند و  واحدهای تولیدی براساس پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت تهیه می‌کند، اقدام به بازگشایی و از سرگیری فعالیت خود کنند، سخنگوی دولت خاطرنشان کرد در گام دوم پروتکل‌هایی در خصوص شرایط کار زیر سقف در کنار یکدیگر با رعایت مسائل بهداشتی نیز تدوین شد تا با جلوگیری از ورود افراد بیمار به کارگاه ها مناسبات به شکلی باشد که ما تولید را با کمترین درگیری افراد فعال کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه طیف بزرگی از کارگران بیکار شده کارگران غیر رسمی و روزمزد و فاقد بیمه بوده‌اند که هیچ سابقه‌ای برای آنها ثبت نشده، اظهار داشت: با بازگشایی کسب و کارها و عادی شدن شرایط بخش عمده این افراد به شغل خود باز خواهند گشت، اما دولت منتظر نمانده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده تا این دسته از افراد را شناسایی کرده و مورد حمایت معیشتی قرار دهد. در همین راستا تمامی سه میلیون نفری که در مرحله اول شناسایی شده و بسته حمایتی دریافت کردند ، افرادی بودند که در هیچ‌کدام از بانک‌های اطلاعاتی بیمه‌ای کشور سابقه‌ای نداشتند.

ربیعی گفت: بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در زمینه این کمک های معیشتی در کنار دولت قرار گرفتند و گروه‌هایی از کارگران بودن پوشش و ثبت بیمه‌ای مثل پیک‌های موتوری و دستفروشان با کمک شهرداری‌ها شناسایی و تحت حمایت قرار گرفتند.

وی افزود: حمایت از کارگران غیر رسمی و روزمزد دغدغه همیشگی و ویژه دولت بوده و و با اقدامات حمایتی، پوشش بیمه بیکاری وزارت کار و بازگشایی تدریجی کسب و کارها به معیشت آنها کمک خواهیم کرد.

انتقاد ربیعی از شلوغی پارکها، احتمال تشدید محدودیتها

سخنگوی دولت در مورد وضعیت خطرناک تهران و روزهای پرترافیک و پر ازدحام جمعیت در پایتخت و واکنش علیرضا زالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در مورد خطرات دادن پیام عادی شدن وضعیت به مردم، همچنینی احتمال بازگشت محدودیت ها و قرنطینه به تهران هم بیان اینکه اهمیت دارد مردم درک کنند که هنوز بیماری کرونا به طور قابل توجهی در کشور وجود دارد، گفت: نباید فراموش کنیم  که انتشار کرونا در کشور با یک کیس در قم آغاز شد و تا زمانی که ویروس در کشور هست و دارویی کشف نشده باید تمام اقدامات لازم را انجام دهیم. در حال حاضر و ظرف روزهای اخیر کرونا داخل ایران از نظر تعداد افراد بستری و تعداد فوتی ها در فاز مدیریت شدن قرار دارد اما این به معنای کنترل و مهار بیماری نیست و هنوز بیماری به شکل قابل توجهی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه  هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست اما نمی‌توان وضعیت را  عادی نیز تلقی نمود خاطرنشان کرد: من همین امروز  با دکتر زالی صحبت کردم و بحث این بود دریافت پیام غلط نباید از سوی مردم صورت گیرد. اگر تغییر صورت گرفته این تغییر نشان از کنترل است و ما نباید رفتار بهداشتی را کاهش دهیم زیرا باز ممکن است دچار مشکل شویم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تاکید کرد:  روی سخن ما با مردم که در این شرایط باید هشدار ها در مورد رعایت بهداشت فردی، عمومی، رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری هوشمند و حتی از استفاده از ماسک‌های خانگی در مکان‌های شلوغ را جدی گرفته و رعایت کنند و از این طریق به دولت کمک کنند تا کنترل نسبی را تداوم ببخشیم و هنگامی که به همکاری و کنترل بزرگ مردم رسیدیم می‌توانیم از مهار اپیدمی این بیماری صحبت کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه توصیه‌ها برای ماندن در خانه و رعایت پروتکل ها هنوز پابرجاست،  از شلوغی و ازدحام جمعیت در پارکها و شهرها انتقاد کرد و گفت:  در پارک‌ها اتراق ممنوع بود اما دیروز دیدیم افراد با فاصله‌های کم و رو در رو نشسته بودند، از اینرو اگر پروتکل‌های اعلام شده و اصول  فاصله گذاری هوشمند از سوی مردم رعایت نشود، ما ناگزیر خواهیم شد در برخی تصمیمات تجدید نظر کنیم و حتی اعمال جریمه های سختگیرانه‌تر را اجرا کنیم.

ترامپ لفاظی می‌کند

سخنگوی دولت درباره تهدیدهای مقامات آمریکایی در پی مواجهه نیروهای سپاه با ناوهای آمریکایی در آبهای خلیج فارس از جمله تهدید ترامپ به اینکه نیروهای آمریکایی در صورت تکرار این اتفاق دستور شلیک به قایق های سپاه و نیروهای ایرانی را دارند، با لفاظی خواندن توییت های رئیس جمهور آمریکا و بی فایده خواندن آن گفت: ما نه تنها از افزایش تنش در خلیج‌فارس استقبال نمی‌کنیم، بلکه تمام تلاش خودمان را برای امنیت در منطقه به‌کار خواهیم گرفت.

ربیعی با تاکید بر اینکه ‌ما و همه کشورهای منطقه، متضرر بزرگ ناامنی در خلیج فارس هستیم و کسی که از ناامنی در خلیج‌فارس سود می‌برد، اظهار داشت: استراتژی ما کاهش تنش در خلیج فارس است ولی بدان‌معنا نیست که ما اعلام نکنیم که هشدار می‌دهیم که اگر آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌جویی و ماجرا آفرینی است مسئولیت هر حادثه‌ای و هرگونه حرکتی با آمریکا است.

به هر تهدیدی و تجاوزی پاسخ خواهیم داد

ربیعی گفت: تا زمانی که ایالات متحده حضور مخرب نظامی خود در غرب آسیا ادامه می‌دهد و در تشخیص منافع خود به گروه‌ها و لابی‌های شکست خورده متوسل شده حتی منافع مردم آمریکا هم تامین نمی‌شود.

سخنگوی دولت  با اشاره به اینکه ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست و اقدامات را در آبهای سرزمینی خود صورت می‌دهد، گفت: امنیت منطقه خواست اصلی ما است. پیام‌های متعددی دادیم به سران کشورهای منطقه برای امنیت منطقه ارسال کرده‌ایم.

ربیعی عنوان داشت: الان هم اعلام می‌کنیم در ماه رمضان و ماه صلح می‌توانیم با کشورهای منطقه، پیمان‌های امنیتی و مقابله با کرونا را باهم مرور کنیم و منطقه‌ای عاری از خشونت در مقابله با کرونا برای حفظ جان انسان‌ها را هم دنبال کنیم. اما قطعا پاسخ‌های لازم را به متجاوزین خواهیم داد.

شاید مجبور به استفاده از نیروی قهریه شویم

وی افزود: مردم باید بدانند که قطعا اگر تغییری هم در روند شیوع بیماری رخ داده، نشان از همکاری آن‌ها دارد اما اوضاع عادی نشده است. این مساله بارها مورد تاکید آقای رییس‌جمهور و همچنین دولت نیز قرار گرفته است که شرایط عادی نیست و با قدری اشتباه می‌توانیم شرایط سختی را در پیش داشته باشیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای کنترل وضعیت به همکاری مردم نیازمندیم و امیدواریم که مردم ضوابط ایمنی بهداشتی را رعایت کنند، در خصوص استفاده از وسایل نقلیه عمومی تصمیم بر این شد تا با تعداد محدود تری از مترو استفاده شود. همچنین تعداد ۳۶۵ اتوبوس به تهران اضافه خواهند شد و در حال بررسی هستیم تا آن دسته از اتوبوس‌های بین‌شهری که قابلیت مانور در شهر را داشته باشند هم در صورت نیاز به پایتخت اضافه شوند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور  با اشاره به اینکه ظرفیت شیوع گسترده‌ بیماری در تهران وجود دارد، اظهار داشت:  باید به هم کمک کنیم تا این مساله کنترل شود. برای مثال چون اماکن ورزشی تعطیل است ما مجوز بازگشایی پارک‌ها را صادر کردیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند اما نباید در پارک اطراق شود، اگر چنین رفتاری دنبال شود، شاید مجبور به استفاده از نیروی قهریه شویم.

ساتا، ایمیدرو و ایدرو به بورس می‌آیند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره رشد بالای شاخص بورس و هشدار کارشناسان در مورد هیجانی بودن این رویداد و احتمال تشکیل حباب و تدابیر دولت برای مهار تبعات این اتفاق،  نیز با تاکید بر اینکه  باید به ادراک مشترکی برسیم که سرمایه گذاری در این گونه بازارها مثل بورس و بازار سهام همواره با فراز و نشی ممکن است همراه باشد، گفت: اما ما معتقدیم دولت مسیر درستی را مقابل مردم باز کرده که وارد بورس شوند و تمام تلاشمان را می‌کنیم که این مسیر با کمترین ریسک روبرو باشد.

ربیعی افزود: خوشبختانه مردم پول‌های خود را به سمت بازارهای مسکن، سکه و ارز نبرده اند بلکه به سمت بازار بورس برده اند که علامت بسیار خوبی برای جامعه است و نشان می‌دهد که جامعه درست و منطقی تصمیم می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به سرمایه گذاری های جدید از جمله عرضه شستا در بورس اظهار داشت: حتما شستا منابعی را که از این مسیر بدست می‌آورد را جهت سرمایه گذاری‌های جدید و اشتغال زایی و البته بدون بنگاه داری استفاده خواهد کرد.

سخنگوی دولت از ورود بخشی از ساتا همچنین عرضه ایمیدرو و ایدرو در بورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صندوق‌های ETF یا صندوق‌های قابل معامله در بورس که دولت تا ۲۰ درصد تخفیف خواهد داد، صندوق‌های بسیار ایمنی برای سرمایه گذاری هستند که تداوم نشاط بازار، سیاست و استراتژی دولت است.

وی با بیان اینکه دولت کنترل ریسک بازار را هم در دستور کار دارد، اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر اینکه تداوم سودآوری واقعی در بازار محقق شود، نشاط بازار هم محقق شود.برنامه عرضه ایمیدرو هم تا حد زیادی نهایی شده است،  فکر می‌کنم تا یک ماه آینده بتوانیم ایمیدرو را در بورس عرضه کنیم و سایر شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی و شرکت‌های دولتی هم به تدریج تا پایان سال عرضه خواهند شد.

سخنگوی دولت گفت: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا بخشی از سهام نهادهای عمومی نیز به افرادی از صاحبان صندوق‌ها واگذار کنیم که البته چون این موضوع هنوز نهایی نشده است، نمی‌توانم چگونگی آن را  اعلام کنم اما صاحبان صندوق‌های نهادهای عمومی مطمئن باشند که تلاش‌های زیادی صورت خواهد گرفت که بخشی از سهام آنان یا با کسر از حقوق و یا از محل سودی که خواهند داشت به طبقات پایین اجتماعی هم تعلق گیرد.

پرتاب ماهواره نظامی سپاه هیچ مغایرتی با مقررات بین المللی ندارد

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اعتراض آمریکا به پرتاب ماهواره نظامی ایران توسط سپاه و آن‌را نقض قطعنامه شورای امنیت خوانده، گفت: مایه تعجب است که بزرگترین کشور ناقض قطعنامه ۲۲۳۱  و دولتی که  از برجام خارج شده و کشوری که در نقض قطعنامه های شورای امنیت به شهرت رسیده  و بی‌اعتنایی خودش را به قوانین و مقررات بین‌المللی به اثبات رسانده ایران را به دلیل انجام یک عمل مرسوم که کمترین مغایرتی با تعهدات حقوقی و بین المللی ندارد به نقض قطعنامه متهم می‌کند.

ربیعی تاکید کرد: تردیدی نداریم که آمریکا در اثبات این ادعا شکست خواهد خورد. جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های فناوری نظامی و غیر نظامی خود را که منطبق با حقوق بین‌المللی است را حق مسلم خود می‌داند و تهدیدها از سوی کشوری که در اعمال تبعیض و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی سرآمدی خود را اثبات کرده  کوچکترین تاثیری بر اراده ما برای ادامه مسیر نخواهد داشت.

وی افزود: ما به کشورهای اروپایی هم توصیه می‌کنیم از گذشته درس بگیرند و باج دهی به این زورگو هرچه زودتر پایان یابد جهان در میانه عبور از کرونا و پسا کرونا امنیت بیشتری خواهد داشت.

ترامپ مجبور به فرافکنی است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جلوگیری آمریکا از ارسال کمک‌های بهداشتی و مخالفت با  وام ایران برای مقابله با کرونا و همزمان اتهام زنی در مورد ایران روسیه و چین در مرود دادن اطلاعات غلط به جامعه جهانی، گفت: در میانه مقابله با کرونا که همه باید متحد باشند، اولا در منطقه باید به سمت صلحی حرکت کنیم که بتوانیم با کرونا مقابله کنیم و  دنیا  نیازمند یک امنیت فیزیکی و روانی است تا در این مقابله پیروز شود.

وی افزود:متاسفانه آمریکایی ها کماکان فرافکنی می‌کنند و ما میدانیم با شرایط سختی که در  آمریکا در پی شیوع کرونا بوجود آمده ، ترامپ برای منحرف کردن افکار عمومی از مدیریت ناموفق خودش و فرار از مسئولیت های بین المللی چاره‌ای جر فرافکنی ندارد. به نظر ما آمریکا به مسائل داخلی خودش و اصلاح اظهارات سخیف و نادرست خودش که یک چالش ذهنی برای مردم آمریکا ایجاد کرده برگردد.

آمار را شفاف اعلام کردیم و نگرانی از مردم نداریم

ربیعی با بیان اینکه ما متعهد به عالی‌ترین سطح شفافیت در مقابله با بیماری کرونا بوده‌ایم و جان شهروندان خود را  به خطر نینداختیم، اظهار داشت: از روز ٣٠ بهمن ماه  که با آزمایش اعلام شد که بیماری کرونا قطعی است، آن‌را اعلام کردیم. هزینه زیادی هم برای این اعلام شیوع بیماری داده شد بنابراین جان حتی یک ایرانی هم برای ما مهم بوده تخت‌های بیمارستان را برای گروه‌ها و سنین خاص اختصاص ندادیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هیچ کوتاهی در اعلام آمار و اطلاعات نداشته‌ایم گفت: اگر یک چالش هم درباره آمار وجود دارد بارها اعلام کرده‌ایم که یک شاخص استاندارد برای آمار گذاشتیم مبنی براینکه وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های ما قطعا پاسخ دهند که بیماری ناشی از کرونا بوده است.شاخص آمار را نیز اعلام کرده‌ایم و نگرانی هم از مردم خود نداریم و جامعه جهانی را هم به روز در جریان آخرین اطلاعات علمی‌مان قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در تولید کیت تشخیص و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی، خاطرنشان کرد: دستاوردهای علمی ما در اختیار جهان قرار گرفته و به اعتقاد ما این امر به تشریک مساعی و به اشتراک گذاشتن دانش جهانی برای مقابله با کرونا بسیار کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.