۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 702159

مجموعه مستند «راه مادری» کاری از موسسه فرهنگی روایت فتح و به کارگردانی امیر سبحان جعفری سعادتمند روایتی بکر و شنیدنی از مادرانی است که سیر و سلوک فرزندان شهیدشان را به تصویر می‌کشند.

روایتی مادرانه از سیر و سلوک شهدا

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، امیرسبحان جعفری سعادتمند کارگردان و مستندساز درباره تازه‌ترین مجموعه‌ خود «راه مادری» اظهار کرد: «راه مادری» یک مجموعه مستند و کاری از موسسه فرهنگی روایت فتح است که در ۵۰ قسمت جلوی دوربین خواهد رفت و تاکنون حدود ۳۴ قسمت آن را طی شش، هفت ماه فیلمبرداری و تدوین کرده ایم و برای پخش آماده است. البته ممکن است تعداد قسمت‌های آن بیشتر شود.

وی در ادامه افزود: ما سعی کردیم زمان هر قسمت کوتاه باشد و حداکثر هر قسمت بین ۶ تا ۱۰ دقیقه است اما به صورت میانگین هر قسمت ۷ دقیقه است که از شبکه افق پخش خواهد شد. شب گذشته هم اولین قسمت آن روی آنتن رفت و علاقمندان می‌توانند این مستند را هر شب ساعت ۱۹:۵۵ از این شبکه ببینند.

جعفری سعادتمند درباره محوریت این مستند اظهار کرد: «راه مادری» سراغ مادران شهدایی رفته است که در روستاهای دور افتاده شهرستان کرمان زندگی می‌کنند و ما در این پروژه تمام سعی خود را کردیم تا مادرانی را شناسایی کنیم و سراغشان برویم که کمتر جلوی دوربین فیلمبرداری ظاهر شدند و زندگیشان رصد شده است.

وی در ادامه افزود: این مادران شهدا، مادرانی هستند که اکثراً سواد قرآنی دارند، اما به قدری ادیبانه و زیبا از فرزندانشان تعریف می‌کنند و ترجمان خوبی از سیر و سلوک فرزندانشان دارند که از ابتدا و تا زمانی که به شهادت می‌رسد را به زیبایی جلوی دوربین تعریف می‌کنند و ما تلاش کردیم همه اینها را در یک متریال تصویری در تلویزیون بیان کنیم.

این کارگردان در ادامه با اشاره به انتخاب نام این مستند تاکید کرد: انتخاب نام این مستند هم داستان جالبی دارد. ما مشغول انتخاب نامی برای این مجموعه مستند بودیم که یکی از این مادران شهدا گفت این بچه‌ها مسیری را در پیش گرفتند که همان زمان من به آنها می‌گفتم این راه مادرمان فاطمه زهرا(س) و راه مادری است که شما می‌روید. به نظر ما هم این عنوان بسیار جالب بود و همین نام را از گفته‌های مادر شهید برای این مستند انتخاب کردیم.

جعفری سعادتمند با اشاره به انتخاب مادران شهدا برای روایت داستان فرزندانشان تاکید کرد: محاسبه ما در انتخاب این افراد این گونه نبود که سراغ مادرانی برویم که صرفاً خوش بیان هستند بلکه ما با توکل به خدا جلو رفتیم و از خدا خواستیم هر کدام از شهدایی که مدنظرش است را به ما نشان داده در این راه هر کس که قرار داست داستانش شنیده و روایت شود را جلوی ما بگذارد تا ما هم از زاویه نگاه آن مادر با دوربین روایت فتح این زندگی را به تصویر بکشیم.

وی درباره مراحل پیش تولید و تحقیق درباره این مجموعه مستند تصریح کرد: حدود یک و ماه نیم کار تحقیقاتی برای این پروژه انجام شد تا بررسی کنیم که آیا می‌توان از این موضوع برنامه ساخت یا خیر. متوجه شدم هر چقدر از مراکز شهرستان‌ها دورتر می‌شویم و به روستاهای دورافتاده می‌رویم مادران بسیار بکرتر هستند و بهتر حرف می‌زنند، حتی شهیدانی که در روستاها زندگی می‌کردند و به کشاورزی و چوپانی مشغول بودند روحیه متفاوتی داشتند و در نگاهی که مادران از فرزندانشان داشتند بسیار زیبا و مشهود بود و این شد که تصمیم گرفتیم کار را در همان روستاهای دور افتاده دنبال کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.