دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: بانک ها برای وصول وجوه اقساط صاحبان حساب، باید از طریق فرآیند های قانونی پیگیر باشند و به هیچ عنوان حق برداشت از یارانه یک میلیونی کمک معیشتی را ندارند.

برداشت بانک ها از یارانه کمک معیشتی مردم اشتباه سهوی است / مردم متخلفین را معرفی کنند

حسن مونسان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: به تمامی بانک ها ابلاغ شده که وام دولت به صورت کمک معیشتی بوده است و حق کسر از آن به بهانه اقساط عقب افتاده را ندارند.

وی اظهار کرد: اگر اقساط صاحبان حساب مشمول مطابق دستورالعمل هیات دولت و بانک مرکزی باشد، بانک ها موظف هستند اقساط را به پایان دوره انتقال دهند. اگر هم اقساطی خارج از این دستورالعمل باشند، باید بانک های عامل از طریق فرآیند های قانونی پیگیر آن باشند و به هیچ عنوان حق برداشت از یارانه یک میلیونی کمک معیشتی را ندارند.

وی تصریح کرد: مدیریت بانک های استان پیگیر تخلفات احتمالی بانک ها بوده و شهروندان می توانند از این طریق شکایات خود را پیگیری کنند. بازرسان با ثبت شکایات مردمی، در صورت بروز تخلف از آن آگاه شده و برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت و همچنین از تخلفات بیشتر پیشگیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مخاطبان قدس، از تخلف بانک ها و برداشت اقساط وام های دیگر از یارانه کمک معیشتی خود ابراز گلایه کرده و خواهان برخورد قانونی هستند، ابراز داشت: تصور من این است که اشتباهی در این زمینه رخ داده باشد و بانک ها قصد ایستادن در مقابل قوانین بانک مرکزی و هیات دولت را نداشته باشند. شاید هم در شعب مختلف متوجه نباشند که مبلغ واریز شده به حساب سرپرست خانوار بابت کمک معیشتی بوده است. به هر ترتیب احتمال اشتباه آن بیش تر از عمدی بودن است.

مونسان افزود: اما، در صورت کسر شدن مبلغ وام کمک معیشتی دولت توسط بانکها که چه به صورت سهوی و چه عمدی اتفاق افتاده باشد، افراد می توانند در وهله اول به مدیریت همان بانک، مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام نمایند. در صورت عدم رسیدگی می توانند به مدیریت بانک های استان موضوع را گزارش داده تا پیگیری های لازم انجام شود.

وی با اشاره به یکسری از برخوردهایی که تاکنون با مدیران بانکی صورت گرفته گفت: اشتباهاتی درگذشته صورت گرفته است که با بانیان آن برخوردهای لازم را انجام داده ایم و اقدامات خوبی در زمینه رفع اشتباهات بانکی انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی اضافه کرد: به عنوان مثال، اکنون پیامک های سررسید اقساط قرض الحسنه قطع شده است و این به منزله آن است که اقساط بانکی در این دوره از حساب ها کم نمی شود. اگر هم اشتباهاتی رخ داده بوده است و کارمندان شبکه بانکی متوجه این اشتباه شده باشند مبالغ به حساب بازگشته است.

وی ابراز داشت: در صورت بروز هرگونه تخلف یا اشتباه در سیستم بانکی، افراد می توانند به  سامانه شکایات بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir/request مراجعه و شکایت خود را در آن ثبت کنند. همچنین می توانند شکایت خود را به واحدهای بازرسی مدیریت بانکها در استان اعلام نموده و پیگیر امور خود باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.