شاخص کل بورس تهران امروز با رشد بیش از ۲۷ هزار واحدی در میانه کانال ۷۶۹ هزار واحدی قرار گرفت تا فاصله این نماگر تا فتح ابرکانال جدید ۸۰۰ هزار واحدی به کمتر از ۴ درصد برسد.

بورس در فاصله ۴ درصدی تا ابرکانال ۸۰۰ هزار/ صعود قیمت سهام ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، امروز باز هم بورس تهران در مدار صعودی معاملات قرار داشت و با جهش ۲۸ کانالی به میانه کانال ۷۶۹ هزار واحدی رسید. رشد ۳.۷ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام طی معاملات روز جاری همراه شد با رشد ۳.۶ درصدی شاخص هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها تا شاهد سبزپوشی یک­دست بورس تهران باشیم. امروز در فرابورس هم شاخص کل رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرد تا بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال به نزدیکی ۴۲ درصد برسد. این در حالی است که طی همین مدت بورس تهران بازدهی بیش از ۵۰ درصدی و نماگر هموزن بورس هم رشد ۴۸ درصدی داشته است. به این ترتیب به نظر می­رسد که در سال جاری شاهد اقبال بیشتری به نمادهای بزرگ بازار سهام که عموما کالامحورند هستیم.

 نکته جالب توجه معاملات امروز تشکیل صف­های خرید گسترده و کاهش عرضه سهام بود. در پایان معاملات امروز از ۳۰۳ نماد فعال در بورس تهران ۲۷۱ نماد (حدود ۹۰ درصد از نمادها) با صف خرید همراه بودند. امروز تنها ۵ نماد با افت ارزش بازار مواجه شدند.

روز جاری صنعت محصولات شیمیایی با افزون بر ۸۰۵ میلیارد تومان معامله باز هم بیشترین ارزش معاملات را بین صنایع تجربه کرد. چنین اقبال به نماد پتروشیمی­ها منجر به رشد ۳.۹ درصدی شاخص این صنعت شد. در این گروه تمام ۲۷ نماد فعال در پایان بازار با صف خرید همراه بودند و علت اصلی رشد کمتر از ۴ درصدی متوسط قیمت­ها هم، نرسیدن حجم معاملات بسیاری از نمادها با حجم مبنا بود. «فارس» به عنوان با ارزش­ترین نماد بازار سهام امروز هم صف خرید سنگینی را تجربه می­کرد و در نهایت با رشد ۵ درصدی ارزش بازار همراه شد. این رشد منجر به اثرگذاری مثبت ۲ هزار و ۴۷۱ واحدی «فارس» بر دماسنج اصلی بورس تهران شد. در این گروه «پارس»، «جم » و «شپدیس» نیز در مجموع حامی ۱۴۶۴ واحد از رشد شاخص کل بورس تهران بودند.

دومین صنعت پرمعامله امروز هم گروه فرآورده­های نفتی با ارزش معاملاتی بالغ بر۵۶۱ میلیارد تومان بود. به نظر می­رسد صعود قیمت نفت از پایین­ترین قیمت­هایی که تجربه کرده بود منجر به افزایش اقبال سهامداران به نمادهای پالایشی شده است. به طوری که طی روز گذشته شاخص این صنعت رشد کم­ سابقه ۴.۹ درصدی را تجربه کرد. در همین راستا امروز تمام ۸ نماد فعال این صنعت بورسی با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز (صف خرید) همراه بودند. در این گروه «شتران»، «شبندر» و «شپنا» در مجموع اثرگذاری مثبت ۱۴۱۲ واحدی بر شاخص کل بورس تهران داشتند.

روز جاری فلزات اساسی هم در غیاب «فولاد» به عنوان بزرگ­ترین نماد این صنعت با تجربه ۵۲۷ میلیارد تومان معامله سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بودند تا سطوح بالای فهرست برترین صنایع به تسخیر گروه­های کالامحور بورس تهران درآید. این اقبال به نمادهای فلزی منجر به رشد ۲.۷ درصدی متوسط قیمت آن­ها شد. از ۱۹ نماد فعال این گروه در معاملات امروز ۱۸ نماد صف خرید را تجربه کردند و تنها یک نماد (فپنتا) در مدار مثبت معاملات اما کمتر از سقف قیمتی معامله شد. «فملی» امروز رشد ۴.۹ درصدی را تجربه کرد و به همین واسطه اثرگذاری مثبت ۱۳۲۸ واحدی بر شاخص کل سهام داشت. «فملی» با این اثرگذاری چهارمین حامی ذماسنج اصلی بازار سهام بود.

دو غول سنگ آهنی کشور یعنی «کگل» و «کچاد» امروز با دامنه نوسان ۱۰ درصدی بازگشایی شدند و هر دو نماد شاهد تشکیل صف­های خرید گسترده در این سطوح قیمتی بودند. چنین اقبالی به این نمادها منجر شد تا رشد شاخص گروه کانه ­های فلزی به ۷.۲ درصد برسد.  «کگل» و «کچاد» که در مجموع حامی ۳ هزار و ۶۰۴ واحد از رشد شاخص کل بودند، امروز به ترتیب در جایگاه­های دومین و سومین نماد با بیشترین حمایت از دماسنج اصلی بورس تهران قرار گرفتند.

این روزها به علت بسته بودن بزرگان خودروسازی مانند «خودرو» و «خساپا» برای افزایش سرمایه شاهد کم رمق بودن معاملات این صنعت هستیم. در این گروه روز جاری قرار بود «خگستر» بعد از افزایش سرمایه ۱۵۵۰ درصدی به صورت حراج بازگشایی شود. این نماد که از اواخر اسفند ماه متوقف بود روز گذشته، با بازگشایی مجدد در سقف قیمتی مجاز بورس تهران با رشد ۱۰۰ درصدی قرار گرفت و در این محدوده هم شاهد تشکیل صف خرید گسترده­ای بود. به عبارتی دیگر شرکت گسترش سرمایه­ گذاری ایران خودرو در معاملات امروز شاهد صف خرید بیش از یک میلیارد سهمی در قیمتی معادل دو برابر روز ۲۴ اسفند (آخرین روز معاملاتی این سهم قبل از بسته شدن) بود. چنین صف خرید عجیبی در حالی بود که در سمت مقابل شاهد عرضه تنها ۶۵ میلیون سهم بودیم. به همین دلیل ناظر اجازه بازگشایی به این نماد را نداد و معاملات «خگستر» را به فردا انتقال داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.