علی ربیعی گفت طرح یکپارچه اشتغال و جهش تولید با مشارکت همه دستگاه‌های دخیل در این حوزه برای سناریوهای مختلف در شرایط کرونایی توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین شده و ارائه خواهد شد.

 طرح یکپارچه اشتغال و جهش تولید توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین از تدوین طرح یکپارچه اشتغال و جهش تولید برای مقابله با آثار کرونا خبر داد.

خبرنگار ما با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۹۹ در شرایط پیش از کرونا تدوین شدن از سخنگوی دولت پرسید: در حال حاضر با توجه به مسائلی چون عوارض آثار اقتصادی تعطیلی طولانی مدت کسب و کارها، از دست رفتن شمار زیادی از مشاغل، افت شدید قیمت نفت، کاهش صادرات غیر نفتی و بالطبع کاهش درآمد ارزی و تولید ناخالص داخلی،  کارشناسان متفق القولند که دولت باید در اسرع وقت یک برنامه ویژه برایر رشد اقتصادی و اشتغال زایی ارائه دهد، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته و چه راهکارهایی مد نظر دولت است؟

ربیعی در پاسخ با بیان اینکه نکته مهم و سوال و مطالبه درستی در این زمینه مطرح است، گفت: تعطیلی کسب و  کارها و عوارض اجتماعی ناشی از کرونا نه در ایران و کشورهای در حال توسعه که  کشورهای پیشرفته را هم به شدت متاثر کرده است به نحوی که امروز  بزرگترین و قوی‌ترین اقتصاد دنیا هم  با بیکاری ۲۶ میلیون نفری در گام اول و ماه های اول شیوع کرونا روبروست.

وی با تاکید بر اینکه قطعا استراتژی‌های اقتصادی و سیایست‌های توسعه متاثر از چنین وضعیتی خواهد بود، افزود:  ما اعتقاد داریم و این نظریه هم وجود دارد که با توجه به اینکه کرونا اقتصاد جهان را متاثر کرده، اگر بتوانیم از فرصت‌های بوجود آمده در دل هر تهدید استفاده کنیم،  به رغم از دست رفتن برخی مشاغل و آسیب‌هایی که خورده‌ایم و خواهیم خورد  قادریم فرصت‌های جدید و حتی مشاغل جدید  را هم استخراج کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال جهشی که در مشاغل فناورانه و مشاغلی که مبتنی است بر اینترنت در این ایام بوجود آمده و خریدهای با واسطه به سرعت دارد جای خریدهای مستقیم را می‌گیرد که خودش تعداد زیادی شغل میانی بوجود می‌آورد که وزارت ارتباطات توسعه این حوزه را دنبال کرده است.

ربیعی با اشاره به اینکه به دلیل دوران طولانی تحریم‌ها،  کرونا عوارض کمتری بر تاب‌آوری اقتصاد ایران و حتی جامعه  ایران خواهد داشت، گفت: می‌دانید که رشد اقتصادی ما سال گذشته با احتساب نفت شد اما  رشد بدون نفت اقتصاد ما ما وضعیت خوبی داشت. بنابر این دولت این مقطع را به عنوان یک نقطه عطف در مناسبات اقتصادی اجتماعی و حتی حکمرانی تلقی می کند.

سخنگوی دولت به خبرنگار ما گفت: ما در حوزه اشتغال و اقتصاد کشور سه سناریو را پیش می‌بریم.  در سناریو اول آثار فعلی و فوری کرونا بر اقتصاد را مورد توجه قرار دادیم و برایش  برنامه‌ریزی کردیم  و در سناریوهای دیگر آثار میان مدت و دراز مدت را در شرایط مختلف پایداری بیماری پیش بینی و برای آن مدل ساخته‌ایم.

وی ادامه داد: ما در سناریوی فعلی در مرحله اولیه و سناریوی کوتاه مدت که معطوف به اثر فوری و بلاواسطه کرونا بر اقتصاد ما بوده تا کنون ۸۰۰ هزار نفر را که برای دریافت حقوق بیکاری مراجعه کرده اند تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به بازگشت به کار مشاغل کم ریسک با پروتکل‌های بهداشتی، گفت: در مورد مشاغل با ریسک متوسط هم دولت تصمیم گرفته است که با تدوین دستورالعمل های لازم، این دسته از حرف و کسب و کارها نیز به سمت بازگشایی بروند و و پیش بینی می کنیم این دو دسته در دو ماه آینده مشاغل‌شان و فرصت های شغلی‌شان بازآفرینی شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: تصمیم دولت اینست که مشاغل با ریسک بالا کماکان به دلیل خطرات موجود  تعطیل بمانند.

وی گفت: سیاست دیگری که ما اتخاذ کردیم سیاست حفظ اشتغال با وام ها بود. البته برخی خرده می‌گیرند که وام چگونه منجر به حفظ اشتغال خواهد شد؟. پاسخ اینست که این وام ها  منوط هستند به نگه داشتن کارگران در کارخانه ها.

ربیعی اظهار داشت: ما بیکار ننشستیم و برای شرایط بدتر هم فکر کرده‌ایم کنیم که اگر کرونا تا یکسال دیگر  هم ادامه داشته باشد و تا پاییز بعدی هم با آن درگیر باشیم،  آثارش بر مشاغل چه خواهد بود. ما بدبینانه‌ترین سناریوها را هم پیش‌بینی کرده‌ایم و بر این مبنا  به وزارت‌خانه های کار، صنایع، معادن و بازرگانی، امور اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه ماموریت ابلاغ شده که سیاستهای اقتصادی  متناسب با سناریوهای مختلف ادامه  بیماری کرونا را طراحی کنند.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه ستاد جهش تولید از روز دوم فروردین ماه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد، گفت:  بنابر گزارشی که من از این سازمان گرفتم،  تمام دستگاه های مهمی که در اقتصاد مداخله و اثر  دارند در جلسات این ستاد شرکت کردند و به برنامه مشترکی با سازمان برنامه و بودجه رسیده‌اند که در نهایت یک برنامه یکپارچه از این سازمان برای رشد اقتصادی و اشتغال ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد حتی در این زمینه  نهادهای عمومی مثل بنیاد و ستاد اجرایی و بسیج و سایر  دستگاههایی که برنامه‌هایی برای اشتغال داشتند، در طرح یکپارچه سازمان برنامه  دیده شده‌اند.

ربیعی تصریح کرد: ما برنامه مناسبی را برای اینکه تولید و اقتصاد ر در شرایط بدتر از این و تداوم کرونا پاسخگو و سرپا نگه داریم طراحی کرده‌ایم. بنا بود اگر وضعیت کرونا قدری بهبود یابد و ممکن باشد این طرح در همایش‌های فنی هم به بحث گذاشته شود که حالا بصورت غیر حضوری انجام خواهد شد. بنابراین ما هم به آثار کوتاه مدت کرونا توجه می‌کنیم و هم برای سرپا نگه داشتن اقتصاد تلاش می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.