گزارشگر سازمان ملل در حوزه اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در عربستان شد.

واکنش سازمان ملل به مرگ فعال حقوق بشر سعودی در زندان

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از عربی۲۱، اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در حوزه اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه نسبت به مرگ عبدالله الحامد، فعال برجسته حقوق بشر عربستان سعودی در زندان واکنش نشان داد.

وی در این باره گفت: خبر درگذشت عبدالله الحامد، زندانی عقیدتی، شاعر و فعال در زمینه حقوق بشر در زندان‌های عربستان بسیار ناراحت‌کننده و غم‌انگیز بود.

کالامارد در ادامه افزود: از سازمان ملل خواستم که اقداماتی را در جهت آزاد کردن تمامی زندانیان عقیدتی در پی شیوع ویروس کرونا اتخاذ کند.

گروه فعالان حقوق بشر عربستان مستقر در لندن (ALQST) اعلام کرد که عبدالله الحامد ۶۹ ساله، پس از آن که در ۹ آوریل در زندان دچار سکته مغزی شد، در مجتمع پزشکی پادشاه سعودی در ریاض درگذشت. این خبر توسط یکی از دوستان نزدیک عبدالله الحمید نیز تأیید شده است.

عبدالله الحامد یکی از ۱۱ عضو مؤسس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان سعودی (ACPRA) بود. این گروه نظام عربستان را به نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار سلطنت مشروطه بودند. این گروه در سال ۲۰۱۳ منحل شد و تمام اعضای آن توسط دادگاه‌های عربستان سعودی به اتهامات مربوط به فعالیت‌هایشان محکوم و زندانی شدند.

الحامد هفت بار دستگیر شد و آخرین بار به همراه یکی دیگر از اعضای موسس (ACPRA) در سال ۲۰۱۳ به زندان افتاد. وی سال ۲۰۱۳ به ۱۱ سال زندان به اتهاماتی از جمله اقدامات ضدحکومتی، زیر سؤال بردن شفافیت و صداقت مقامات، ایجاد اختلال در امنیت ملی و تحریک بی‌نظمی‌ها با فراخوان تظاهرات و تحریک سازمان‌های بین‌المللی علیه حکومت پادشاهی سعودی محکوم شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.