۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 702227

از آغاز شیوع کرونا و تعطیلی اصناف مختلف، مردم ایران زمین مانند سایر برهه‌های تاریخی حماسه همدلی را رقم زدند و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان کمک مومنانه را پرشورتر از همیشه به تجلی کشاندند.

به وقت همدلی در ماه خدا

به گزارش قدس آنلاین، این روزها در هر کوچه و برزنی از مساجد تا تکایا و منازل، عطر همدلی و مواسات پیچیده است و پیر و جوان در تکاپو برای فراهم کردن بسته‌های معیشتی اقشار آسیب‌پذیر هستند تا این اقدامشان علاوه بر دستگیری همنوع، لبیکی باشد بر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه و رزمایش همدلی.

در خطه خراسان رضوی و کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز رزمایش همدلی خیز چشمگیری به خود گرفته و مردم همدوش با دستگاه‌های اجرایی مختلف در این طرح به یاری نیازمندان شتافته‌اند تا در ماه بندگی خدا سفره‌ای خالی نماند.

توزیع ۷۷ هزار بسته معیشتی

رزمایش مواسات و کمک مومنانه هفته گذشته در مشهد با توزیع ۷۷ هزار بسته معیشتی آغاز شد و بنا به گفته فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی ارزش هر بسته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون ریال است.

سردار سرتیپ پاسدار یعقوبعلی نظری افزود: از مجموع این تعداد، ۷۰ هزار بسته از محل اعتبارات قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین و بقیه با کمک‌های مردمی و پایگاه‌های بسیج و محلات تامین شده است.

وی ادامه داد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۵۳ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان این استان توزیع شد و پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، قرارگاه مواسات با محوریت نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شد.

سردار نظری خاطرنشان کرد: ۱۵۰ هزار بسته معیشتی دیگر هم به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و عید فطر توزیع خواهد شد و با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شود این اقدام بعد از ماه رمضان هم ادامه یابد.

قرارگاه مواسات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز  از راه‌اندازی قرارگاه هماهنگی مواسات و همدلی با محوریت مساجد در این استان خبر داد و افزود: کمیته امداد، مسوولیت تامین و مشارکت‌های مردمی را عهده‌دار است.

حبیب‌الله آسوده با تاکید بر اینکه مساجد باید پایگاه خدمت‌رسانی به نیازمندان باشند افزود: فعالیت پویش نذر سلامت از ابتدای اسفند ماه در قرارگاه مردمی نیکوکاری شروع شد که این پویش باتوجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای اقشار آسیب‌پذیر به ویژه کارگران فصلی، روزمزد و دستفروش شکل گرفت و این تعداد بسته معیشتی در همین قالب بین آنان توزیع شد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵۰ مرکز نیکوکاری تحت نظارت کمیته امداد با محوریت مساجد در قالب قرارگاه مردمی نیکوکاری و دستگاه های دولتی و خصوصی، در این استان با پویش نذر سلامت همکاری داشتند و از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۹۰ هزار بسته معیشتی و بهداشتی توسط این نهاد و مراکز نیکوکاری بین مددجویان، نیازمندان و کارگران فصلی این استان توزیع شده است.

آسوده خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای توزیع یک میلیون پرس غذای گرم مطابق با پروتکل‌های بهداشتی و اهدای ۵۰ هزار بسته معیشتی انجام شده ‌است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: در توزیع بسته‌های سلامت و معیشت همه نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر باید به یک اندازه بهره‌مند شوند به این منظور سامانه خیر و احسان به نام "سخا" توسط کمیته امداد استان طراحی شد که این نرم افزار قابلیت دارد اسامی نیازمندان جدید و افراد بهره‌مند شده از بسته‌های معیشتی توسط همه گروه‌های جهادی و کمیته امداد را ثبت کند تا از روند توزیع متعادل برخوردار باشیم و ساماندهی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

آسوده با بیان اینکه بیش از نیم میلیون نفر در استان زیر پوشش حمایتی این نهاد هستند خاطر نشان کرد: نیکوکاران به منظور کمک به قرارگاه هماهنگی رزمایش مواسات و همدلی می‌توانند کمکهای نقدی خود را به شماره کارت ۹۵۰۱-۵۰۱۴-۹۹۷۹-۶۰۳۷ واریز کنند.

نیکوکاری دانشگاهیان

مسوول شورای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان رضوی نیز از تهیه بسته ارزاق معیشتی به همت دانشگاهیان این استان در قالب پویش "نیکوکاری دانشگاهیان" برای خانوارهای مناطق کم برخوردار استان خبر داد.

حجت‌الاسلام احمد ترابی افزود: این پویش با همکاری روسا و دانشگاهیان این استان برای خدمت‌رسانی به افرادی که با شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در این راستا ۵۰۰ بسته معیشتی هر یک به ارزش تقریبی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال شامل یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی، یک عدد تن ماهی، یک قالب پنیر، ۲ بطری روغن مایع، حبوبات و صابون مایع تهیه شده و در روستاهای این استان توزیع می‌شود ...

او خاطرنشان کرد: بیشتر بر حاشیه شهر مشهد و افرادی که از کمک‌های سایر مراکز مغفول مانده‌اند تمرکز شده است و این حرکت در ماه مبارک رمضان نیز ادامه دارد.

سفره مهربانی

طرح "سفره مهربانی" هم اقدامی از سوی آستان قدس رضوی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در این روزهاست.

بنا به گفته سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی شامل مواد غذایی، لوازم بهداشتی و اقلام فرهنگی در حاشیه شهر مشهد طی چند هفته اخیر، انجام شده است، برای ماه مبارک رمضان نیز توزیع ۵۰ هزار بسته کمک‌ معیشتی دیگر در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد در دست اقدام است.

حامد صادقی افزود: توزیع ۱۰۰ هزار بسته افطار میان خانوارهای نیازمند مشهدی،   شامل اقلامی نظیر شیر، خرما، پنیر، حلوا ارده و نشاسته از جمله برنامه‌های در دست اقدام آستان قدس رضوی است.

وی ادامه داد: همچنین بدهی دفتری خانواده‌های نیازمند به فروشگاه‌های مواد غذایی به همت خادمیاران رضوی تا سقف ۲ میلیون ریال تسویه شد.

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی نیز گفت: تا کنون در قالب طرح سفره مهربانی، بیش از ۲۰ هزار بسته غذایی در حاشیه شهر مشهد و در خانه مستضعفان، افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت توزیع شده و در ایام ماه مبارک رمضان نیز بیش از ۸۰ هزار بسته غذایی دیگر تهیه و در مناطق حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود.

محمدحسین استاد آقا  افزود: در راستای دستور تولیت آستان قدس رضوی برای جهش در خدمت رسانی به نیازمندان و در راستای لبیک به فرمان رزمایش "خدمت مؤمنانه" مقام معظم رهبری  بیش از ۱۷۵ هزار بسته غذایی در مناطق حاشیه شهر مشهد و سه استان سیل‌زده کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان ویژه ماه مبارک رمضان تهیه و توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: توزیع بسته‌های افطاری ساده را در ماه مبارک رمضان در مشهد و استان‌های دیگر در دستور کار خواهیم داشت و با حمایت‌های مردمی و خیرین خدام حضرت رضا (ع) در استان‌های مختلف بسته‌های معیشتی مختلفی تهیه خواهد شد.

توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی توسط شهرداری  مشهد

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز از توزیع ۵۰ هزار بسته معیشتی توسط این نهاد در بین اقشار نیازمند در ماه مبارک رمضان با شعار "من مشهد را دوست دارم"خبر داد.

رضا خواجه‌نائینی افزود: در اوایل ماه مبارک رمضان ۳۰۰ هزار بسته معیشتی توسط ارگان‌های مختلف شامل آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل بهزیستی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توزیع می‌شود که سهم شهرداری از این مقدار ۵۰ هزار بسته است.

وی ادامه داد: در این طرح کارگران روزمزد و فصلی که با توجه به شیوع ویروس کرونا به لحاظ کاری دچار تعطیلی شده اند بخش اعظم مشمولان را شامل می‌شوند

معاون شهردار مشهد افزود: این  بسته‌ها شامل برنج، مرغ، ماکارونی، عدس، لوبیا قرمز، نخود، سویا، جو پرک، رب، مایع ظرفشویی، صابون، ماسک، دستکش یکبار مصرف و پنیر  و ارزش ریالی هر بسته حداقل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

کیسه‌های نذری

مراکز نیکوکاری و مساجد زیادی نیز در خصوص تهیه بسته‌های معیشتی ویژه ماه رمضان ورود کرده‌اند و تحت عناوین مختلف نظیر "کیسه‌های نذری" اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی در محلات مختلف و توزیع آن در بین اقشار نیازمند محله می‌کنند.

یکی از جوانان فعال در این بخش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از این اقدام را کمک به افراد نیازمند محله عنوان و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با مشارکت خیران و تهیه بسته‌های معیشتی حداقل در ماه مبارک رمضان هیچ پدری در تهیه معیشت، شرمنده خانواده‌اش نباشد.

رضا نیازی افزود: در محلات مختلف افراد نیازمند و با آبروی زیادی هستند که در شرایط سختی زندگی می‌کنند و پس از شیوع ویروس کرونا وضعیت معیشتی آنها بسیار بدتر شده و هیچ چاره‌ای ندارند.

وی ادامه داد: در این شرایط انصاف نیست که فقط به فکر خودمان باشیم و این افراد را در این شرایط سخت رها کنیم، در دین اسلام بیشترین تاکید بر دستگیری نیازمندان است، اگر ادعای مسلمانی داریم نباید از این افراد غافل شویم.

او خاطرنشان کرد: بیشتر این بسته‌های معیشتی نیز با کمک افرادی تهیه می‌شود که از شرایط متوسط اقتصادی برخوردارند اما می‌خواهند آنچه دارند با همنوعشان تقسیم کنند.

نیازی ادامه داد: بسته‌های معیشتی در محلات مختلف توسط بچه‌های مسجدی و خیران تهیه و با شناسایی نیازمندان در بین آنها توزیع می‌شود و تلاش می‌شود این اقدام تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

در ماه میهمانی امسال همه دست به دست هم داده‌اند تا برگ زرینی در دفتر نیکوکاری و همدلی رقم زده شود، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مهمانی‌ها و افطاری‌ها می‌توان هزینه این مجالس را برای رنگ دادن به سفره افطاری نیازمندان هزینه کرد تا هم خدا راضی باشد و هم خلقش.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.