رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی از تدوین طرح تحول این دانشگاه توسط کارگروه علمی و تایید آن از سوی تولیت آستان قدس رضوی خبر داد.

تدوین طرح تحول دانشگاه علوم اسلامی رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری  بیان کرد: این طرح قرار است در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مباحثه گذاشته و رفع اشکال شود.
وی ادامه داد: تحولات دیگری نظیر هسته حوزوی در پیش رو است که باید با تأمل و تدبر بیشتری عملیاتی شود.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به فعالیت های این مجموعه با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: اگر چه شیوع این ویروس خسارت‌های بسیاری را وارد کرده اما این موضوع فرصت هایی همچون بهره مندی از توان فضای مجازی را به هم به دنبال داشته است، چراکه فرصتی پیدا شده تا در فعالیت های روزانه تاملی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: پیش از این بحران فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی حضوری بود و تمهیداتی در خصوص بخش مجازی اندیشیده نشده بود، در واقع تصور نکرده بودیم که می¬توان فعالیت های علمی و آموزشی را به صورت مجازی نیز انجام داد.
وحدتی شبیری افزود: در گذشته هزینه‌های زیادی صرف رفت و آمد اساتید از تهران یا قم می شد، ولی با توجه به شیوع کرونا و ورود دانشگاه علوم اسلامی رضوی به فضای مجازی، می توان درس ها را به صورت برخط و بسیار راحت تدریس و حتی جلسات مباحثه برگزار کرد؛ در واقع فرصتی فراهم شده با پشتیبانی تولیت آستان قدس رضوی و فراهم کردن زیرساخت های لازم، به سمت دانشکده مجازی حرکت کنیم.
وی با اشاره به اهمیت بهره مندی از فضای مجازی به منظور پاسخگویی به شبهات دینی و اسلامی تصریح کرد: اگرچه سابق بر این در فضای مجازی طرح شبهات بسیار بوده، ولی کسانی از این فضا استفاده و از اسلام، مسلمین و عقاید اسلامی و شیعی انتقام گیری کردند؛ همین موضوع اهمیت لزوم حرکت دانشگاه به صورت به روز را دو چندان می کند.
حجت الاسلام وحدتی شبیری ادامه داد: در این راستا باید شبهاتی را که روزانه در فضای مجازی منتشر می شود رصد و پایش کرده و این موارد را در محیطی علمی غربال کنیم و به بحث بگذاریم و محتوای علمی را برای پاسخ به شبهات تهیه کنیم.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه اخیرا شاهد شکل گیری هم افزایی موثری در آستان قدس رضوی نظیر بخش¬های رسانه و بنیاد پژوهش ها بوده ایم، خاطرنشان کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی، سایت و محتواهای علمی را برای پاسخگویی به شبهات تهیه کرده که این محتواها ممکن است مستقیماً برای بیشتر افراد جامعه قابل حصول نباشد، لذا چنانچه بتوانیم آن ها را در قالب‌های امروزی عرضه کنیم، بسیار ارزشمند خواهد بود.
حجت الاسلام وحدتی شبیری ادامه داد: معتقد هستم امروز مردم بیش از گذشته مطالعه می‌کنند اما شکل مطالعه تغییر کرده است، اگر در گذشته کتاب می خواندند، امروز بیشتر فیلم می بینند، به همین دلیل چنانچه عالم دینی ما امروز بتواند به عنوان مثال با گذاشتن برنامه لایو در اینستاگرام، مفاهیم اسلامی را منتقل کند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: روحانیون و اساتید ما امروز باید به روز باشند، به این ابزارهای نوین مسلح بشوند و بتوانند از فضای مجازی با دنیای امروز صحبت کنند.
حجت الاسلام وحدتی شبیری با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی در وهله نخست باید شبهات را رصد و پایش و سپس محتواهای علمی را در قالب های امروزی عرضه کند، گفت: علاوه بر اینکه طی مدت شیوع کرونا، دانشگاه فعالیت علمی را بدون هیچ گونه کوتاهی در قالب مجازی عرضه کرده، در بخش پژوهش نیز تحولات اساسی در حال شکل گیری است که در این راستا بر اساس راهبرد علمی رهبر معظم انقلاب، مقوله تمدن نوین اسلامی مطرح شده است.
وی ادامه داد: بدین منظور عناصر مولفه تمدن نوین اسلامی شناسایی و بر اساس هر یک از این عناصر نظیر اتحاد جهان اسلام، خانواده، هنر اسلامی، وقف و امور خیریه و...، مراکز پژوهشی تاسیس کرده ایم.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: نظام موضوعات مربوط به وقف و زیارت در دانشگاه علوم اسلامی رضوی توسط اساتید و مرکز تخصصی وقف و زیارت تهیه و پژوهش ها و موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترا به این سمت هدایت شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.