کرمانشاه- در استان کرمانشاه ۲۳ دشت وجود دارد که از این تعداد ۸ دشت ممنوعه است و این موضوع می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری باشد تا در مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی تجدیدنظر کنیم اما بااین‌وجود با این تهدید آبی بخش زیادی از اراضی این استان زیر کشت برنج قرار دارد.

کشت برنج سفره‌های زیرزمینی را خالی می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: درحالی‌که در طی سال‌های گذشته کمبود آب اعتراض بسیاری از روستائیان و هم‌چنین عشایر را به دلیل خشک‌سالی‌های حادث‌شده درآورده بود اما با بارش‌های سیل‌آسا در فروردین‌ماه سال ۹۸ بسیاری از کشاورزان را بر آن داشت تا بر سطح زیر کشت محصولات خود بیفزایند و لذا به دو برابر افزایش دهند.

بنا بر گفته مسئولان متأسفانه کاشت برنج در تعدادی از شهرستان‌های این استان است که به‌طور گسترده رواج پیداکرده تهدیدی جدی برای رودخانه‌ها و به‌تبع آن کاهش منابع آب سفره‌های زیرزمینی  محسوب می‌شود.

باوجوداینکه کاشت برنج در کشور به‌جز استان‌های گیلان و مازندران از سوی وزارت نیرو ممنوع اعلام‌شده است اما بنا بر آمار رسمی در سال زراعی جاری افزون بر دو هزار هکتار اراضی این استان به زیر کشت برنج رفته است.

افزایش سطح زیر کشت

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه بابیان اینکه سال زراعی ۹۷ یک هزار هکتار اراضی این استان به زیر کشت برنج رفته بود بیان کرد: متأسفانه این میزان به بیش از دو هزار هکتار رسیده که دلیل این امر نیز وقوع سیلاب اوایل سال گذشته و امکان استفاده مردم از این شرایط بود.

علی جلیلیان بابیان اینکه از میزان دو هزار هکتار کشت برنج در استان بیش از ۴۰۰ هکتار آن توسط چاه‌های غیرمجاز آبیاری شده است افزود: نکته مهم آنجا است که از این حدود دو هزار هکتار، ۱۴۰۰ هکتار آن توسط آب‌های سطحی آبیاری شده، اما باقی آن از طریق آب چاه آبیاری شده که ۴۰۳ هکتار آن از محل چاه‌های غیرمجاز بوده است.

جلیلیان عمده کشت برنج را نیز مربوط به دشت «دیره» و «چمچال» دانست و تأکید کرد: مابقی کشت برنج را نیز به‌طور پراکنده و بیشتر در شهرستان صحنه، هرسین، سرپل ذهاب و گیلان غرب داریم.

وی بابیان اینکه بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۷ هیئت دولت کشت برنج به‌جز دو استان شمالی باید در سایر استان‌ها ممنوع باشد، عنوان کرد: به همین منظور تلاش کردیم برنامه‌ای تنظیم کنیم که ظرف مدت سه سال کشت برنج در استان برچیده شود، اما هنوز محقق نشده است.

مسئول گروه احیا و تعادل بخشی دشت‌های شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به مصرف آب قابل‌توجهی که کشت برنج دارد و به بیش از ۲۰ هزار مترمکعب برای هر هکتار می‌رسد، خاطرنشان کرد: حتی اگر از آب‌های سطحی برای کشت برنج استفاده شود، باعث می‌شود اراضی پایین‌دستی از آب کافی محروم شوند.

جلیلیان درباره دلایل گرایش کشاورزان به کشت برنج نیز گفت: درگذشته که دلار ارزان بود، قیمت برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی نیز کم بود، اما اکنون‌که قیمت این برنج‌ها بالا رفته و به برنج ایرانی نزدیک شده، مردم تمایل بیشتری به مصرف برنج ایرانی دارند.

وی اظهار کرد: وقتی کشت هر هکتار برنج درآمد ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومانی برای کشاورز دارد، باعث ترغیب آن‌ها خواهد شد.

 علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز در این رابطه اعتقاد دارد: کشت برنج به‌عنوان یک چالش برای منابع آب استان کرمانشاه محسوب شده برای آبیاری هر هکتار برنج به ۲۲ تا ۲۴ هزار مترمکعب آب نیاز است که رقم زیادی را در بر می گیرد.

وی درآمد بالا و همچنین مشکلاتی که کشاورزان برای فروش سایر محصولات دارند را نیز از دلایل ترغیب کشاورزان به کشت برنج عنوان می کند و می افزاید: افزایبش قیمت محصول برنج و بازار فروش این محصول همواره یکی از عوامل انگیزشی برای افزایش سطح زیر کشت این محصول محسوب می شود.

تاراج منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه کاشت برنج را با تاراج منابع آبی استان برابر دانسته و می‌گوید: برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از آب زیرزمینی و حفر چاه غیرمجاز تجاوز به حقوق آیندگان است و اگر قرار باشد کشت برنج به شکل فعلی ادامه یابد برای نسل آینده آبی باقی نخواهد ماند.

بهرام درویشی با تأکید بر اینکه هیچ مرجعی کشت برنج در کرمانشاه را مجاز اعلام نکرده است، ازاین‌رو در صورت مشاهده با خاطیان برخورد می‌شود.

وی با اشاره هب این موضوع که در استان کرمانشاه رطوبت پایین و تبخیر بالاست لذا کشت برنج به هیچ وجهه منطقی به نظر نمی رسد اذعان می کند: برای کاشت برنج در هر هکتار ۲۴ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود لذ اعده‌ای برای کشت برنج منابع سرشار آب زیرزمینی را به‌صورت غیرقانونی به تاراج می‌برند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بیان می کند: برای ما چارچوب برخورد با این موضوع  مشخص است و شیوه‌نامه سازگاری باکم را اجرا می‌کنیم.

درویشی، به کاهش بارندگی‌ها در استان نیز اشاره کرده و می گوید: باید آبی را که در اختیارداریم با احتیاط و بر اساس برنامه‌ریزی و مدیریت‌شده مصرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.