عضو انجمن انبوه سازان خراسان رضوی مدعی شد عوارض شهرداری مشهد بالاترین عوارض در کشور است و گفت: البته مقطع و زمان بررسی این ادعا نیز بسیار مهم است زیرا در پایان سال ۹۷ بسیاری از شهرداری‌ها مانند شهرداری تهران براساس بروزرسانی دفترچه کمیسیون تقویم املاک عوارض خود را اعمال می‌کند.

 عوارض شهرداری مشهد بالاترین عوارض در کشور است

به گزارش قدس آنلاین، مسعود لطیف با اشاره به نقش عوارض ساختمانی و نرخ پروانه‌های ساختمانی در قیمت مسکن مشهد در سال‌های اخیر اظهار کرد: ضریب پی (P) که امروز در پروانه‌های ساختمانی مشهد در حال استفاده است، همان مقدار پی سال ۹۵ بوده که به آن در محاسبات، ضریب تورمی نیز اضافه شده است.

عضو انجمن انبوه سازان خراسان رضوی در توضیح اعمال ضریب تورمی افزود: منظور از ضریب تورمی این است که پی(P)  سال ۹۵ را در سال ۹۶ گذاشتند اما ضریب تورمی سال ۹۶ روی آن اعمال کردند و دوباره در سال ۹۷ و ۹۸ نیز این اتفاق رخ داده است، بر این اساسا پی (P) که در سال ۹۵ داریم نسبت به امروز ۵۳ درصد افزایش پیدا کرده است و اکنون پی جدیدی که می‌خواهد اعمال شود در بعضی مناطق مختلف مشهد، ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش داده شده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است زمانیکه قیمت مسکن، هزینه ساخت و زمین افزایش پیدا کرد (در حالیکه درصد عوارض شهرداری یک عدد ثابت بود) درصد عوارض شهرداری در مقایسه با آنها کاهش پیدا کرد؛ شهرداری و شورای شهر مشهد از همین تفسیر استفاده کرده و بیان کردند عوارضی که ما می‌گیریم در مقابل هزینه ساخت و قیمت فروش بسیار اندک است.

لطیف با بیان اینکه قیمت فروش مجموعه‌ای از عوامل متفاوت است و شهرداری نباید در این مورد ورود پیدا کند، ابراز کرد: قیمت فروش شامل قیمت عرصه، قیمت عوارضی که غیر از شهرداری، انبوهسازان به موسسات و سازمان‌های مختلف پرداخت می‌کنند؛ است، بنابراین دلیلی وجود ندارد که شهرداری قیمت فروش را برای تعیین درصد عوارض خود در نظر بگیرد.

عضو انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به افزایش هزینه ساخت و سهم ۱۰ تا ۱۵ درصدی شهرداری مشهد از آن تصریح کرد: متاسفانه در یک سال چندین مرتبه هزینه‌های ساخت افزایش پیدا می‌کند که اگر این افزایش‌ها را نیز در نظر نگیریم و تنها نقش عوارض شهرداری‌ها را ارزیابی کنیم، متوجه خواهیم شد که تنها نقش عوارض شهرداری ۲۶ تا ۲۷ درصد است، بنابراین باید این سوال را طرح کرد که چرا شهرداری باید چنین رقم بالایی را از انبوهسازان بگیرد؟

وی مدعی شد که عوارض شهرداری مشهد بالاترین عوارض در کشور است و گفت: البته مقطع و زمان بررسی این ادعا نیز بسیار مهم است زیرا در پایان سال ۹۷ بسیاری از شهرداری‌ها مانند شهرداری تهران براساس بروزرسانی دفترچه کمیسیون تقویم املاک عوارض خود را اعمال می‌کند، اگر مبالغ عوارضی که شهرداری مشهد از انبوهسازان دریافت می‌کنند را با مبالغ ۶ ماهه تهران در سال ۹۷ مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که رقم‌های فاحش و بالاتری را انبوهسازان مشهد پرداخت می‌کنند.

لطیف با اشاره به اینکه قیمت مسکن مجموعه تاثیرات گرفته شده از پارامترهای مختلف است، ابراز کرد: افزایش روز افزون هزینه ساخت، افزایش هزینه عوارض قیمت تراکم و  ضریب تورمی که بسیاری از موسسات و ادارات اعمال می‌کنند، در هزینه ساخت تاثیرگذار است در نتیجه زمانی که انبوهسازان چنین درصدی از افزایش عوارض را شاهد هستند، شهرداری مشهد می‌خواهد ضریب تورمی را نیز اعمال کند.

عضو انجمن انبوه سازان خراسان رضوی افزود: از یک طرف افزایش قیمت مسکن در مشهد رابطه مستقیمی با این اقدامات شهرداری دارد و از طرف دیگر انبوهسازان یک آستانه سودی برای خود در نظر می‌گیرند که آن را روی هزینه تمام شده خود می‌آورند در نتیجه موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن تا تابستان سال جاری در مشهد با توجه به افزایش عوارض ساختمانی و ضریب تورمی که مجددا از طریق شهرداری اعمال خواهد شد از بابت این عوارض ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.