دستورالعمل مدیریت رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در شرایط بحران کرونا، در اولین جلسه کمیسیون تحصیلات تکمیلی شورای پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد صادر شد.

شیوه دفاع از پایان‌نامه در دانشگاه فردوسی مشهد مشخص شد

به گزارش قدس آنلاین، در این دستورالعمل آمده است: با توجه به قوانین و مقررات ابلاغ شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برگزاری جلسه‌ها به صورت مجازی از طریق نرم افزار وبینار یا نرم افزارهای مشابه و همچنین در شرایط خاص که برخی اعضای هیأت داوران یا دانشجویان امکان شرکت در جلسه مجازی را نداشته باشند، دفاع از رساله به صورت نیمه حضوری انجام می‌شود.

براساس این دستورالعمل، با توجه به مکانیزه شدن بیشتر فعالیت‌های پژوهشی که بدون حضور فیزیکی دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان انجام می‌شود، همه کارکنان حوزه پژوهشی در دانشکده‌ها و سازمان مرکزی بوسیله امکانات مختلف ارتباطی همچون سامانه ساعد، اتوماسیون اداری، ایمیل و تلفن‌های داخلی در ساعات اداری در دسترس و پاسخگو خواهند بود.

همچنین تمام جلسه ها از جمله جلسه سمینار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، تصویب پیشنهاد رساله یا پایان‌نامه، پیش دفاع رساله، دفاع نهایی رساله یا پایان‌نامه می‌تواند حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری با رعایت تمام نکات لازم در زمان شیوع بیماری، به صورت مجازی یا با اختصاص اتاقی مشخص در هر دانشکده با امکانات مناسب برای برگزاری جلسه به صورت نیمه حضوری برگزار شود.

در این دستورالعمل خواسته شده است، کاربرگ تکمیل شده درخواست برگزاری جلسه دفاع، توسط دانشجو از طریق ایمیل به استاد راهنما ارسال گردد و سپس استاد راهنما، در صورت تایید، از طریق اتوماسیون اداری، درخواست برگزاری جلسه مجازی یا نیمه حضوری را به مدیر گروه رشته مربوطه برای انجام مراحل اداری بعدی ارسال کند. تمامی مدارک مورد نیاز همچون کاربرگ تقاضای دفاع، فایل پی. دی. اف رساله، فایل پی. دی. اف مقالات مستخرج از رساله یا پایان نامه باید به این نامه‌ها پیوست گردد.

همچنین تمامی مدارک مورد نیاز جلسه دستکم سه روز قبل از تاریخ برگزاری دفاع باید در اختیار مدیرگروه و نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده قرار گیرد تا مدارک و فایل نهایی به تمام اعضای هیات داوران ارسال شود.

در این شیوه نامه همچنین خواسته شده جلسه دفاع مجازی از طریق وبینار ضبط گردد و پس از ارائه دفاع و پرسش و پاسخ، دانشجو از جلسه خارج و با حفظ محرمانگی و طبق مقررات، نماینده تحصیلات تکمیلی نمره نهایی را با استعلام نمره همه داوران تعیین و نتیجه را به دانشجو اعلام کند.

اعضای هیأت داوران که به صورت مجازی در جلسه شرکت می‌کنند، باید کاربرگ نمره دهی رساله یا پایان‌نامه را در پایان جلسه دفاع، امضا و از طریق ایمیل خود برای نماینده تحصیلات تکمیلی ارسال ‌کنند و به نماینده تحصیلات تکمیلی اجازه دهند که صورتجلسه دفاعیه را از طرف ایشان امضا نماید.

در این شیوه نامه نماینده تحصیلات تکمیلی، مدیر جلسه و مسوول حفظ آرامش و رعایت مقررات دانشگاهی است و در موارد اختلاف، تصمیم نهایی با رعایت همه جوانب، به عهده نماینده تحصیلات تکمیلی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.