شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده، پیامدهای گسترده‌ای بر بخش‌های مختلف این کشور و از جمله اقتصاد و بازار کار گذاشته و احتمال می‌رود این تأثیر تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

یک ششم کارگران آمریکا بیکار شدند/ ایالات متحده در آستانه رشد اقتصادی منفی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ گزارش‌های منتشر شده از سوی دولت و منابع خبری ایالات متحده حاکی از آن است که "از هر ۶ کارگر آمریکایی، یک نفر شغل خود را بر اثر شیوع ویروس کرونا از دست داده است و این کشور در آستانه بالاترین نرخ بیکاری از زمان رکود بزرگ تاکنون قرار دارد."

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که هفته گذشته ۴.۴ میلیون نفر دیگر در این کشور برای دریافت مزایای بیکاری ثبت نام کرده اند.

به گزارش «بیزنس اینسایدر»، در حال حاضر مجموعاً بیش از ۲۶ میلیون نفر معادل مجموع جمعیت ۱۰ شهر پرجمعیت آمریکا شغل خود را از دست داده و برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کرده‌اند.

این تعداد افراد فقط در طول ۵ هفته و پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند.

در عین حال اداره بودجه کنگره آمریکا نیز جمعه شب گزارش داد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت. این رقم برای سال ۲۰۰۸ حدود ۱۰ درصد بوده و برآوردها نشان می‌دهد که برای سال ۲۰۲۱، نرخ بیکاری در آمریکا همچنان دو رقمی خواهد ماند.

در این رابطه یک اقتصاددان ارشد آمریکایی هشدار داده که از میان رفتن مشاغل در هفته‌های اخیر به معنای آن است که کمتر از نیمی از کارگران آمریکایی در ماه می‌، دستمزد دریافت خواهند کرد.

پیامدهای گسترده شیوع کرونا در آمریکا ادامه خواهد داشت

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده، پیامدهای گسترده‌ای بر بخش‌های مختلف این کشور و از جمله اقتصاد و بازار کار گذاشته و احتمال می‌رود این تأثیر تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

آمریکا بیشترین شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس رکونا را در جهان به خود اختصاص داده است؛ تاکنون ۹۲۴ هزار و ۷۵۸ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۵۲ هزار و ۲۱۷ نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

به نوشته رویترز، در شرایطی که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا برای کاستن از سرعت شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیلی درآمده، شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۲۶.۵ میلیون نفر رسیده است. آمریکا اکنون به اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان تبدیل شده و تقریبا یک چهارم کل مبتلایان به کرونا در جهان را شهروندان آمریکایی تشکیل می‌دهند.

«کریس راپکی»، کارشناس ارشد مسایل اقتصادی در بانک میتسوبیشی گفت: در حال حاضر باید منتظر یک معجزه باشیم که با تداوم این وضعیت با یک رکود فراگیر دیگر مواجه نشویم. یک ریسک خیلی جدی بر سر راه اقتصاد قرار گرفته و هر چه بیشتر می گذرد، مقابله با آن سخت تر می‌شود.

در حالی که ۱۶.۲ درصد کل نیروی کار آمریکا ادعای بیکار شدن خود را مطرح کرده‌اند انتظار می‌رود تا پایان ماه مارس این رقم حتی به ۳۰ میلیون نفر نیز افزایش پیدا کند. در این صورت کل دستاورد اشتغال زایی اقتصاد آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر باد خواهد رفت.

روند افزایش شمار بیکاران در ایالت‌های تنسی، کارولینای جنوبی و فلوریدا از همه شدیدتر بوده اما میشیگان و نیویورک با رشد بیکاران کمتری در مقایسه با هفته‌های قبل روبرو شده اند.

از سوی دیگر میزان کل خانه‌های فروخته شده در آمریکا در ماه مارس با ۱۵.۴ درصد کاهش مواجه شده که بیشترین کاهش ثبت شده از ژوییه ۲۰۱۳ تاکنون به حساب می‌رود.

انتظار می‌رود دولت آمریکا به زودی از یک بسته حمایتی ۸۴ میلیارد دلاری برای کسب و کارهای کوچک رونمایی کند.

جیمز نایتی، کارشناس اقتصادی در بانک آی.ان.جی(ING) گفت: احتمالا شاهد کندتر شدن شمار بیکاران در هفته های پیش رو خواهیم بود اما هنوز تا زمانی که بازار کار به روزهای اوج خود برگردد، فاصله داریم.

آمار بی‌سابقه افزایش بیکاری در آمریکا

روزنامه فرانسوی لوموند نیز آمار مذکور را در تاریخ آمریکا بی‌سابقه دانست و نوشت: طبق آمار وزارت کار آمریکا، آمار بیکاران در همین کشور طی هفته گذشته به ۲۶/۴ میلیون نفر رسید که بیشتر از ۲۳/۳ میلیون شغل نابود شده در بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹  است.

تا پایان ماه مارس نرخ رسمی بیکارانی که از حقوق بیکاری بهره‌مند شده‌اند، ۱۱ درصد جمعیت فعال آمریکا گزارش شده است. نرخ بیکاری ماه آوریل در اوایل ماه مه منتشر خواهد شد. کارشناسان اقتصادی نرخ بیکاری در ماه آوریل را به حدود ۲۰ درصد جمعیت فعال آمریکا برآورد می‌کنند.

مورگان استنلی، شرکت معروف خدمات‌ مالی آمریکا میانگین نرخ بیکاری این کشور را در نیمه دوم سال میلادی ۲۰۲۰ بیش از ۱۵/۷ درصد برآورد می‌کند. مورگان استنلی نرخ بیکاری در ماه آینده را ۱۶/۴ درصد برآورد می‌کند.

به نوشته لوموند بسیاری از اقتصاددانان بحران بیکاری ناشی از اپیدمی کرونا را با بحران بیکاری در دوران رکود بزرگ اقتصادی سال ۱۹۲۹ مقایسه می‌کنند. برخی می‌گویند که نرخ بیکاری اخیر در آمریکا بیش از زمان رکورد بزرگ اقتصادی است.

اداره کار آمریکا در حالی روز پنج‌شنبه گزارش داد تعداد بیکاران در این کشور بیمه بیکاری، شمار افرادی که طی پنج هفته گذشته و به‌دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند به ۲۶ میلیون نفر و ۱۶ درصد رسیده که در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸-۹ نرخ بیکاری آمریکا از ۱۰ درصد فراتر نرفته بود.

رشد منفی اقتصادی آمریکا در صورت ادامه شیوع کرونا

در همین حال، مؤسسه بین‌المللی مشاوره مدیریت «مک‌کینزی اند کمپانی» پیش‌بینی کرده که اگر شیوع فزاینده ویروس کرونا تنها تا اواسط سه ماهه دوم سال جاری میلادی (ماه مه) در ایالات متحده ادامه داشته باشد، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی به منفی ۲/۴ درصد می‌رسد؛ نرخی که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بی‌سابقه خواهد بود.

رویترز در این رابطه و به نقل از دفتر بودجه کنگره آمریکا، اعلام کرد: به خاطر تعطیلی سراسری فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و افزایش شدید هزینه‌های دولتی در این کشور  و تلاش‌ها برای روی پا نگهداشتن اقتصاد آمریکا در سایه شیوع ویروس کرونا، کسری بودجه فدرال، در آمریکا به ۴ برابر افزایش یافته و به رقم ۳.۷ تریلیون دلار،‌ خواهد رسید.

این دفتر، پیش‌بینی کرده است که در سه ماهه دوم سال جاری تولید ناخالص داخلی آمریکا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد، کاهش داشته است.

دفتر بودجه کنگره، همچنین پیش‌بینی کرده است: که نرخ بیکاری در آمریکا به ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت و علیرغم آنکه در ماه‌های آینده بهبود می‌یابد، اما تا سال ۲۰۲۱ دو رقمی خواهد بود.

گزارش دفتر بودجه کنگره، نشان دهنده فشار مالی است که نمایندگان کنگره در تصویب قوانین و طرح‌های جدید برای مقابله با کرونا، با آن روبه‌رو هستند.

کنگره تاکنون، در قالب چند طرح، ۳ تریلیون دلار برای کمک به شرکت‌های کوچک، تامین نیازهای بهداشتی، و دیگر اقدامات برای مقابله با کرونا، تخصیص داده است.

دفتر بودجه کنگره آمریکا، می‌گوید: در صورتی که طرح اضطراری‌ جدیدی از سوی کنگره به تصویب نرسد، و فقط قوانین کنونی برای هزینه کرد دولتی و درآمد عمومی بدون تغییر اجرا شوند، کسری بودجه آمریکا، برای سال مالی ۲۰۲۰ معادل ۳.۷ تریلیون دلار و برای سال آینده ۲.۱ تریلیون دلار پیش‌بینی می‌شود.

این دفتر در گزارش قبلی خود که در ماه مارس منتشر شده بود، کسری بودجه آمریکا برای امسال و سال آینده را کمی بیشتر از یک تریلیون دلار، ارزیابی کرده بود.

در گزارش این دفتر آمده، از طرفی بدهی فدرال آمریکا، در روز ۳۰ سپتامبر و زمانی که سال مالی ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد به ۱۰۱ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت و در پایان سال مالی ۲۰۲۱ این بدهی به ۱۰۸ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا، خواهد رسید.

این دفتر، پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی آمریکا منفی ۵.۶ درصد خواهد بود و در سال ۲۰۲۱ نیز اقتصاد این کشور ۲.۸ درصد بزرگتر خواهد بود.

علیرغم پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا، در سال ۲۰۲۱، اما میزان تولید ناخالص داخلی در این کشور، ۶.۷ درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی دفتر بودجه کنگره در ماه ژانویه پایین‌تر خواهد بود.

البته برخی کارشناسان، شرایط بغرنج‌تری را نسبت به گزارش دفتر بودجه کنگره برای ماه‌های آینده در اقتصاد آرمریکا پیش‌بینی کرده‌اند. 

ویلیام هوگلند، معاون مرکز سیاست‌های دو حزبی در واشنگتن، می‌گوید: ارزیابی‌های این مرکز حاکی از آن است که اقتصاد آمریکا، در نیمه دوم سال جاری، روند بهبود کندتری را نسبت به آنچه دفتر بودجه کنگره پیش‌بینی کرده است، خواهد داشت.

از طرف دیگر، نمایندگان مجلس آمریکا،‌ در شرایط کنونی، در حال تهیه طرح جدیدی برای تخصیص بودجه در راستای مقابله با کرونا هستند.

نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس آمریکا،‌ هشدار داده است که اجرای این طرح بسیار پرهزینه خواهد بود.

هوگلند می‌گوید: چالش‌هایی که نمایندگان و مقامات آمریکایی از سال مالی آینده با آنها روبرو هستند، بستگی به این دارد که آنها چگونه خواهند توانست بحران بدهی و کسری بودجه، پس از پایان یافتن بحران کرونا، را بدون افزایش شدید تورم، مدیریت خواهند کرد.

سی‌ان‌ان:کسری بودجه دولت فدرال ۴برابر خواهد شد

 سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: دفتر بودجه کنگره آمریکا روز جمعه پیش‌بینی کرد با توجه به پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، احتمالا کسری بودجه دولت فدرال امسال حدود چهار برابر خواهد شد و به ۳۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. دفتر بودجه کنگره آمریکا همچنین پیش‌بینی کرد میزان بدهی فدرال آمریکا تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) به صد و یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. این مرکز هشدار داده این چشم‌انداز ممکن است بسته به مسیری که شیوع کرونا طی می‌کند، تا پایان امسال شاهد تغییرات قابل توجهی باشد. کنگره آمریکا چهار بسته حمایت اقتصادی را از ماه مارس(اسفند) تصویب کرده است که در آن بیش از ۲ تریلیون دلار به تلاش‌ها برای حفظ شریان اقتصادی این کشور از طریق افزایش مزایای بیکاری، اعطای وام به کسب و کارهای کوچک و حمایت‌های مستقیم مالی از خانواده آمریکایی اختصاص داده شده است.

قانونگذاران آمریکایی هفته گذشته نیز بسته کمک مالی ۴۸۰ میلیارد دلاری دیگر را با هدف کمک به بیمارستان‌ها و مشاغل کوچک تصویب کردند. به نوشته سی‌ان‌ان، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا که در بیشتر بخش‌های این کشور با بن‌بست مواجه شده است در سه ماهه دوم یعنی از ماه آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) متحمل زیان قابل توجهی شود. دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است در مدت این سه ماه، تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۱۲ درصد کاهش داشته باشد و بیکاری از رقم چهار درصد در سه ماهه نخست به ۱۴ درصد افزایش پیدا کند. بر اساس این پیش‌بینی، نزدیک به ۲۷ میلیون نفر از شمار افرادی که استخدام می‌شوند کاسته خواهد شد و ۸میلیون نفر نیز نیروی کار را ترک خواهند کرد.

فروش املاک در آمریکا به پایین‌ترین سطح ۶.۵ ساله خود رسید

 در حالی که شیوع ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را به شدت تحت فشار قرار داده و میلیون‌ها نفر را بیکار کرده است، در ماه مارس، فروش مسکن جدید خانوادگی در آمریکا به پایین‌ترین سطح ۶.۵ ساله خود رسید.

وزارت تجارت ایالات متحده اعلام کرد که در ماه مارس میزان خرید مسکن نو توسط خانوارهای آمریکایی ۱۵.۴ درصد سقوط کرده و به ۶۲۷ هزار واحد رسیده است. این میزان کاهش بزرگ‌ترین کاهش از جولای ۲۰۱۳ تا کنون بوده است. همچنین میزان خرید مسکن جدید در ماه فوریه هم که قبلاً ۷۶۵ هزار واحد اعلام شده بود، به ۷۴۱ هزار واحد اصلاح شد.

باخت در میدان اقتصاد به منزله باخت در انتخابات آمریکا

بر اساس نظرسنجی مؤسسه پیو در ماه آوریل فقط حدود ۲۳ درصد از آمریکایی‌ها که عمدتاً درآمد پایین دارند، منابع مالی اضطراری برای ادامه معیشت تا ۳ ماه را دارند. ۴۳ درصد آمریکایی‌ها در این نظرسنجی گفته‌اند که یا خودشان یا یک نفر از اعضای خانواده‌شان به‌دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست داده یا دچار کاهش حقوق شده‌اند. این رقم میان خانواده‌های کم‌برخوردار حدود ۵۲ درصد بوده است. ۵۳ درصد از خانواده‌های کم‌درآمد گفته‌اند که توانایی پرداخت قبض‌ها را ندارند.

این آمار و ارقام به‌شدت رئیس جمهور آمریکا را نگران کرده است. او به‌خوبی می‌داند که اگر در میدان اقتصاد ببازد، افکار عمومی او را بازنده انتخابات خواهند کرد، به همین دلیل سعی می‌کند با بازگشایی هرچه سریعتر و تشدید فضای دوقطبی همچنان رأی‌دهندگان وفادار به خود را حفظ کند.

این‌که هفته‌ها و چند ماه آتی در آمریکا اوضاع به چه‌سمتی حرکت خواهد کرد، بسیار مهم است و می‌تواند حداقل سرنوشت رئیس جمهور بعدی را مشخص کند. زنگ خطر برای رئیس جمهوری که رویکرد ناسیونالیستی داشته و به عملکرد اقتصادی خود فخر می‌کرده، الآن به صدا در آمده است. او این روزها دست‌وپا می‌زند تا خود را از باتلاق کرونا برهاند. همین نگاه سیاسی ترامپ به یک بحران انسانی می‌تواند امتیازی منفی برای او در آینده نزدیک شود.

روزنامه «گاردین» هم در زمینه تاثیر ویروس کرونا بر پیروزی یا شکست دونالد ترامپ آورده است رئیس جمهوری آمریکا در نشان دادن واکنش به شیوع بیماری کند عمل کرد و همین موضوع آمریکا را گرفتار رکود کرد. ترامپ انتظار دارد بسته مالی بزرگی که برای اقتصاد در نظر گرفته، بتواند امیدها برای انتخاب دوباره وی را بیشتر کند.

این روزنامه افزود در ۳ سال گذشته دولت ترامپ در زمینه اقتصاد عملکرد خوبی داشت اما دورنمای سیاسی ناگهان تغییر کرد. ویرانگری ویروس کرونا هنگامی برجسته‌تر شد که بیشتر از ۳ میلیون نفر در چند روز برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند. این آمار پنج برابر دوره رکود سال ۱۹۸۲ است.

اکنون در مسیر رقابت های انتخاباتی این نکته مطرح است که ترامپ به نوعی مقصر بیکاری گسترده در آمریکا است. وی ۳ سال همه تمرکز خود را بر اشتغال صرف کرد اما مشخص شد آن دستاوردها عمیق و واقعی نبودند. همین دیدگاه شرایط را بسیار پیچیده کرده است.

طبق نظرسنجی تازه «وال استریت ژورنال» و شبکه «ان‌بی‌سی» دوسوم مردم آمریکا اعتقاد دارند که ترامپ در ابتدا تهدید کرونا را جدی نگرفت. موسسه نظرسنجی مطرح «پیو» هم اعتقاد دارد  ۶۵ درصد آمریکایی‌ها تاکید می‌کنند که واکنش رئیس جمهوری بسیار کند بوده است. تنها ۳۴ درصد مردم آمریکا پاسخ ترامپ را خوب ارزیابی کردند. به اعتقاد کارشناسان صحبت‌های سرخوش و شاد ترامپ در کنار حملات سیاسی وی به داخل و خارج هنگامی صورت می‌گرفت که آمار تلفات آمریکایی‌ها به سرعت بالاتر می‌رفت.

ادامه تلفات کرونا و نابودی اقتصاد و مشاغل خُرد آمریکا

به نوشته گاردین، سناریوی ناخوشایند برای ترامپ آن است که تلفات ناشی از بیماری کرونا در آمریکا ادامه یابد و به تدریج باعث نابودی اقتصاد و مشاغل خُرد شود و اتفاقی مشابه دهه ۱۹۳۰ رخ بدهد.

طبق تحلیل رسانه‌های غربی، در هر صورت کرونا باعث تغییر عمیق در افکارعمومی آمریکا شده است. پرسشی که امروز مطرح می شود این است که مدیریت بسیار کند رئیس جمهوری در مقابل این ویروس تا چه اندازه موقعیت وی را در انتخابات متزلزل خواهد کرد.

در این چارچوب ترامپ به دنبال تحریک دوباره اقتصاد است و احتمالا تیغ تیز انتقادها را به سوی فرمانداران و گروه‌های درمانی نشانه می‌رود تا از فشارها بر خود بکاهد. وی با استفاده از رسانه های نزدیک به خود اینگونه وانمود خواهد کرد که «نگاه کنید! دستان من بسته است؛ من هر کاری را انجام دادم».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.