نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس از مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون بودجه برای بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس خبر داد.

مأموریت رئیس مجلس به کمیسیون بودجه درباره گزارش تفریغ بودجه 97

قدس آنلاین: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به عنوان سی‌امین گزارش تفریغ بودجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۹ توسط عادل آذر رئیس کل دیوان محاسبات کشور، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

*به یکی از مدیران حقوق ۵۳ میلیونی داده شده است

در گزارش دیوان محاسبات، به موضوع حقوق 53 میلیونی یک مدیر اشاره شد که رئیس دیوان محاسبات در همین رابطه تصریح کرد: سقف کامل پرداختی مدیران، ۲۳میلیون و ۵۸۳ هزار تومان است، اما با این وجود خالص دریافتی ۲۴۱ نفر از مدیران بیشتر از سقف تعیین شده بوده است.

وی در این زمینه افزود: طبق این گزارش به یکی از مدیران، حقوقی بالغ بر ۵۳ میلیون تومان داده شده است و بر اساس رسیدگی‌ها برخی اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته اما وارداتی نداشته‌اند.


* ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون اضافه‌تر از حقوق قانونی، به مدیران پرداخت شده است

عادل آذر با اشاره به اینکه این گزارش به علت شرایط کرونایی، با تاخیر ارائه می‌شود، در توضیح بخش سوم حسابرسی عملکرد مربوط به حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت، ‌اظهار داشت: در مجموع ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اضافه‌تر از حقوق قانونی، به مدیران پرداخت شده است.

وی همچنین بیان کرد: در این زمینه ۳۶۰ پرونده مربوط به وضعیت حقوق پرداختی دستگاه اجرایی به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان به دادسرا ارسال شده است و با اقدامات پیشگیرانه دیوان محاسبات، ۲۹ میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری کل کشور برگشت داده شده است.

آذر در ادامه با اشاره به وجود برخی قوانین که موجب دریافت حقوق حدود ۵۰ میلیون تومانی از سوی مدیران می‌شود، گفت: قوانینی مانند قانون خدمات کشوری، قانون حداقل حقوق و اختیاراتی که به هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌ها داده شده است، موجب می‌شود تا بعضی افراد بتوانند در همین سال ۹۹ هم حقوق ۵۰میلیون تومانی، دریافت کنند.

در ادامه سخنانش نیز بیان کرد که مسلما این حقوق دریافتی مازاد، از نظر دیوان محاسبات غیرقانونی تلقی می‌شود، بنابراین باید نمایندگان مجلس این موضوع را بررسی کرده و براساس شرایط کشور آن را تعدیل و یا در صورت صلاحدید باقی بگذارند.

*مشخص نیست 4 میلیارد و 820 میلیون دلار منابع ارزی کجا هزینه شده است

همچنین دیوان محاسبات در این گزارش به افرادی اشاره کرده که با وجود دریافت ارز دولتی (با نرخ ۴۲۰۰ تومانی) یا اصولا کالایی وارد نکرده‌اند یا این کالاها در فهرست کالاهای اساسی نبوده است.

دیوان محاسبات عنوان کرد که 4 میلیارد و 820 میلیون دلار منابع ارزی که با نرخ 4200 تومانی برای واردات کالای اساسی در نظر گرفته شده بود؛ محقق نشده است و برای واردات دیگر کالاها صرف شده یا اینکه اصلا مشخص نیست در کجا هزینه شده است. رقم ریالی میزان ارز دولتی که مشخص نیست صرف چه کاری شده، حدود 20 هزار میلیارد تومان است.

به دنبال اعتراضات متعدد، هفته گذشته رئیس و دادستان دیوان محاسبات در کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی حضور یافته و در خصوص گزارش تفریغ بودجه سال 97 گزارشی به این کمیسیون ارائه کردند. 

اما نمایندگان مجلس همچنان اعتراضات متعدد خود را مطرح کردند که نهایتا به ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه منتج شد. 

*مأمورت رئیس مجلس به کمیسیون بودجه برای بررسی دقیق تفریغ بودجه 97

در همین رابطه محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به اینکه نمایندگان درخواست رسیدگی فوری و دقیق‌تر درباره گزارش تفریغ بودجه سال 97 داشتند، لذا هیأت رئیسه مجلس و در رأس آن رئیس مجلس مأموریتی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس محول کرده است. 

*قرائت گزارش کمیسیون بودجه درباره بررسی تفریغ بودجه 97 در صحن مجلس

وی در همین زمینه افزود: هیأت رئیسه مجلس، کمیسیون برنامه و  بودجه را مأمور کرده است تا به بررسی دقیق و جزئی گزارش تفریغ بودجه سال 97 بپردازد و گزارش آن را به هیأت رئیسه ارائه کند.

این نماینده مجلس دهم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قرار است پس از بررسی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره گزارش تفریغ بودجه سال 97، این گزارش در صحن علنی مجلس به استماع نمایندگان مجلس برسد. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.