معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که نمایندگی‌های ایران در حال مذاکره با مقامات خارجی برای تردد تجار و بازرگانان هستند، گفت: شرایط تردد تجار و صادرکنندگان با رعایت پروتکل های بهداشتی به زودی اعلام می شود.

بیشتر مرزهای کشور باز هستند/ شرایط تردد تجار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زودی اعلام می‌شود

قدس آنلاین: غلامرضا انصاری  در پاسخ به این سوال که با توجه به بازگشایی مرزها همچنان تجار و صادرکنندگان به شکل انفرادی حق تردد را در شرایط ویروس کرونا ندارند  و چه تدابیری برای رفع این مسئله در ستاد اندیشیده شد؟ گفت: بیشتر مرزهای ما به جز با ترکمنستان باز است و تردد کالایی در آن جریان دارد.

وی افزود: ترکمنستان نه تنها بر روی کشور ما بلکه بر روی بقیه کشورها نیز بسته است؛ به دلیل اینکه به نقل از مقاماتشان هیچ مورد کرونایی در این کشور مشاهده نشده، اما سایر مرزها باز است.

انصاری افزود: در تمام مرزهای غربی، شرقی، جنوب و شمال ما کالا در حال رفت و آمد است اما برای تجارت تنها نمی‌شود به حمل و نقل کالا اکتفا کرد و باید افراد حضور داشته باشند و تجارت انجام دهند؛ امیدواریم بحث‌هایی را با کشورهای همسایه برای عادی سازی تردد بین مرزها بخصوص برای تردد افراد داشته باشیم .

وی که  در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با خبرگزاری صدا و سیما  مصاحبه می کرد گفت : خوشبختانه وزارت بهداشت در این راستا اقداماتی داشته و پروتکل‌هایی برای ما ارسال کرده و ما نیز آن را به دیگر کشورهای دنیا و سفارتخانه‌هایمان در خارج از کشور ارسال کرده‌ایم. نمایندگان ما نیز با مقامات آن کشورها مذاکرات خود را آغاز کردند که چگونه دو طرف می‌توانند راهکارهایی پیش بینی کنند که تردد افراد را داشته باشیم .

انصاری ادامه داد : بطور معمول در ابتدا کار را برای رانندگان و تجار آغاز خواهیم کرد. هم اکنون برای مرزهای شرقی کشورمان از جمله افغانستان و پاکستان پروتکل‌هایی را معرفی کرده‌ایم و تجار و بازرگانان افغانی می‌توانند با پروتکل‌های لازم به کشورمان ورود کنند و این موضوع را برای دیگر کشورها نیز خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه  تاکید کرد: مذاکرات نمایندگان ما با کشورهای خارجی برای پروتکل‌های بهداشتی تردد تجار و رانندگان به منظور تردد افراد آغاز شده است و افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و نتایج این مذاکرات به سایت وزارت امور خارجه مراجعه و اطلاعات لازم را از طریق این سایت دریافت کنند .

این دیپلمات ارشد کشورمان  تصریح کرد : وضعیت کشورها بر اساس شرایط ویروس کرونا متفاوت است الان در جمهوری اسلامی ایران زندگی همراه با کرونا ادامه دارد اما در برخی کشورها نگرانی هایی وجود دارد و با توجه به مذاکراتی که با کشورها داریم باید این اعتماد را ایجاد کنیم که می شود با کنترل ویروس کرونا ترددهای لازم را برای افراد ایجاد کرد و امیدواریم هر چه زودتر این موضوع انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.