یک مقام استان عدن در جنوب یمن به اختلافات نواب عربستان و امارات واکنش نشان داد و اتفاقات اخیر این استان را نشان‌دهنده تلاش امارات و عربستان برای تجزیه جنوب یمن توصیف کرد.

مقام یمنی: اتفاقات جنوب یمن،‌ تلاش برای تجزیه این کشور است

به گزارش قدس آنلاین، «طارق سلام» استاندار عدن (جنوب یمن) امروز یکشنبه در واکنش به اقدامات گروه‌های شبه‌نظامی متحد امارات در جنوب یمن واکنش نشان داد.

طارق سلام به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت: آنچه در استان‌های جنوبی اشغالی رخ می‌دهد، نشان دهنده مقاصد اصلی اشغالگران برای تجزیه یمن است. این تلاش‌های شکست خواهد خورد. 

مقصود طارق از اتفاقات اخیر، اقدام گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب)، گروه متحد امارات، به اعلام خودمختاری در جنوب یمن است. شورای انتقالی جنوب پس از نشستی فوق العاده در ششم اردیبهشت ۱۳۹۹ (۲۵ آوریل ۲۰۲۰)  در بیانیه‌ای از برقراری حالت فوق العاده، استقلال و خودگردانی در عدن و دیگر استان‌های جنوب یمن خبر داد که با اعتراض دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن که مقیم ریاض است، روبه‌رو شد.

به گفته استاندار عدن، «مردم استان‌های جنوبی آزاده هستند و هرگز نخواهند پذیرفت که از رنج آنان بهره‌برداری شود تا اهداف و تمایلات نیروهای اشغالگر محقق شود؛ کسانی که به ثروت ملی یمن چشم دوخته‌اند». 

به گزارش خبرگزاری یمن، طارق سلام همچنین گفت، اتفاقاتی که در جنوب یمن رخ داده، تلاش برای دور زدن اراده مردم جنوب است که دنبال زندگی عزتمندانه، آزادی و استقلال است. 

وزارت خارجه دولت مستعفی یمن این اقدام نیروهای تحت حمایت امارات را ادامه تمرد مسلحانه در آگوست گذشته و اعلام خروج کامل از توافق ریاض توصیف کرده است.

توافق ریاض، توافقی میان عربستان و امارات بود که برای پایان دادن به اختلافات میان نواب این دو کشور در جنوب یمن میان دولت هادی و شورای انتقالی امضا شد. دولت سعودی در دی ماه سال ۱۳۹۸ پس از ماهها جنگ و درگیری شدید میان دولت مستعفی منصور هادی و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب، توانست طرفین را در ریاض گرد هم آورد و سران دو طرف را مجبور به امضای توافق ریاض کند. توافقی که از همان روزهای ابتدایی امکان عملی نشدن آن روشن بود و تا کنون نیز عمده بندهای آن اجرا نشده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.