مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعلا در خراسان رضوی ملخ صحرایی وجود ندارد، پایش‌های خود را انجام می‌دهیم و احتمال دادند که حضور ملخ‌ها را از سمت خراسان جنوبی یا افغانستان داشته باشیم.

احتمال حضور ملخ‌ها از سمت خراسان جنوبی یا افغانستان در استان

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه حلاج‌نیا در خصوص احتمال حمله ملخ‌ها به استان، اظهار کرد: بحثی که در خصوص حمله ملخ‌ها مطرح شده، ملخ صحرایی است که استان‌های جنوبی کشور درگیر آن هستند. فعلا در خراسان رضوی ملخ صحرایی وجود ندارد، پایش‌های خود را انجام می‌دهیم و احتمال دادند که حضور ملخ‌ها را از سمت خراسان جنوبی یا افغانستان داشته باشیم، مرتب با سازمان حفظ نباتات در حال رایزنی و بررسی هستیم و اگر گزارشی شود در آن نقطه ورود پیدا می‌کنیم.

وی بیان کرد: ملخ‌های بومی ما هر ساله در استان وجود داشتند و سطح آن تا الان کاهش داشته است. همکاران ما کانون‌ها را بررسی می‌کنند و اگر نیاز به مبارزه باشد، در کانون مبارزه می‌کنیم و اجازه گسترش به آن را نمی‌دهیم. مناطقی که الان در حال پایش هستند، سرخس، تایباد و خوشاب بوده که مرتب پایش می‌شوند، همکاران ما در کانون‌ها حضور دارند و مشکل خاصی وجود ندارد.

حلاج‌نیا گفت: امسال با توجه به افزایش رطوبت در اثر بارندگی‌ها و دماهایی که در سطح استان وجود دارد، احتمال بیماری زنگ زرد غلات وجود داشته و لازم است که حتما کشاورزان مزارع خود را بازدید کنند و از کارشناسان شبکه مراقبت دولتی و خصوصی نیز کمک بگیرند تا زنگ زرد باعث خسارت به مزارع غلات آنها نشود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه آفت دیگری که هر ساله کشاورزان با آن مواجه هستند، سن غلات است، عنوان کرد: الان در مرحله سن مادری هستیم و عملیات مبارزه را انجام می‌دهیم که بعضا با مبارزه با علف‌های هرز همزمان می‌شود. کشاورزان خودشان بهترین پایش‌کنندگان محصولات خودشان هستند، بهتر است مزارع خود را بازدید کنند و اگر مورد خاصی است با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و شبکه مراقبت دولتی و خصوصی شامل کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا الان حدود ۲۰ هزار هکتار با سن مادر و ۹۰۰ هکتار با بیماری زنگ زرد و سایر بیماری‌های گندم مبارزه کردیم و مورد خاصی نداشتیم. کلزا نیز امسال بسیار خوب توسط کشاورزان و همکاران ما در سطح استان پایش و شته مومی به خوبی کنترل شد و مشکل خاصی نداشتیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.