مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: در روایتی به نقل ازامام رضا(ع) آمده است که: مرد با سخاوت از غذای مردم می خورد تا مردم نیز به خانه او آمده و از غذایش تناول کنند. اما بخیل از غذای مردم نمی خورد تا آنها نیز به خانه او نیایند و از غذای او استفاده نکنند.

مواسات از منظر امام رضا(ع) / سخاوت مصداق بارز "تعاونو علی البر و تقوی" است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر نوایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: امام رضا (ع) در زمان خود در زمینه مواسات به حق پیشگام بوده و الگوی عصر خود و همه  عصرهای بعد از خود در تاریخ بشریت شدند.

وی ادامه داد: این امام همام یکبار در روز عرفه تمام اموال خود را ایثار کرده و به نیازمندان بخشید. فضل بن سهل عنوان کرد که این بخشش به صلاح نبوده و برای شما ضرر و زیان به همراه خواهد داشت. امام رضا (ع) فرمودند: چه می گویی فضل. این کار زیان نیست و عین منفعت است. چیزی که در راه خدا داده شود زیان محسوب نمی شود. مگر نمی دانی که خداوند در قرآن و سوره بلد فرموده است " فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ، وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ، فَکُّ رَقَبَةٍ، أَوْ إِطْعامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ، یَتِیماً ذا مَقْرَبَةٍ، أَوْ مِسْکِیناً ذا مَتْرَبَةٍ، ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ" به این معنی که: امّا او در آن گردنه سخت قدم نگذاشت. و چه می‌دانی که آن گردنه چیست؟ آزاد کردن برده. یا غذا دادن به روز گرسنگی. به یتیمی خویشاوند، یا بینوایی خاک نشین. سپس از کسانی باش که ایمان آورده و یکدیگر را به شکیبایی و مهربانی سفارش کنند.

حجت الاسلام نوایی بیان داشت: آیات قرآن، اعتقاد و باور امام رضا(ع) است. لذا یاسر خادم از قول ایشان نقل کرده است که ثامن الحجج فرمودند: مرد با سخاوت از غذای مردم می خورد تا  آنها به خانه او آمده و از غذایش تناول کنند. اما بخیل از غذای مردم نمی خورد تا آنها نیز به خانه او نیامده و از غذای او استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: روایت دیگری از حسن بن علی وشاء نقل شده است که امام رضا(ع) فرمودند که: "آدم باسخاوت به خداوند و به بهشت و به مردم نزدیک است و مردم او را دوست دارند. و شخص با سخاوت از آتش جهنم دور است. و آدم بخیل از بهشت و مردم دور است و مردم از او رو برمی گردانند و به آتش نزدیک است. سخاوت درختی در بهشت است که شاخه هایش دردنیاست و کسی که خودش را به شاخه ای از شاخه های او پیوند زند داخل بهشت می شود. "

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: در حقیقت باید گفت که سخاوت در ماه مبارک رمضان و در فرهنگ دینی و فرهنگ ائمه اطهار بسیار مورد تاکید واقع شده است.

وی متذکر شد: بیشتر ثروت های فراوانی که انسانها برای خود جمع کرده اند، محصول بخل هستند. ممکن است بخشی از آن حرام باشد اما قسمتی از آن حتی اگر حرام نباشد، به دلیل بخل ورزیدن جمع شده است. اگر انسان بخیل نباشد و نیازمندان از ثروت او بهره مند شوند این همه دارایی در یک جا تجمیع نمی شد.

وی اظهار کرد: یکی از نتایجی که سخاوت به همراه دارد این است که ارتباط عاطفی انسان با دیگران متجلی و شکوفا می شود. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که "مومن سه ویژگی دارد، خوشرویی، پیشی گرفتن در سلام و سخاوت داشتن" سخاوت و مواسات همدوش و در کنار یکدیگرند. و مصداق بارز "تعاونوا علی البر و تقوی" هستند.   

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مواسات تصریح کرد: امروز خوشبختانه با عنایت حضرت آیت الله خامنه ای مسابقه همدلانه ای در کشور بوجود آمده است و این اقدامات همدلانه و نوع دوستانه در جای جای کشور اسلامی ما دیده می شود.

وی آثار و نتایج سخاوت را بر اساس آیات و روایات اینگونه ذکر کرده و بیان داشت: اولین آن قرب به خداست. همچنین دیگر آثار سخاوت عبارت است از اینکه در نامه عمل او بسیار درخشان خواهد بود. رزق و روزی شخص سخی افزایش پیدا خواهد کرد. انسان سخاوت مند مهر و محبت مردم را برای خود جمع خواهد کرد و روابط اجتماعی مستحکم تر خواهد شد.  

وی افزود: انسان سخاوت مند رضایت باطنی پیدا می کند. عمر طولانی و بابرکت خواهد داشت. امداد و نصرت الهی برای او جلب خواهد شد و بهشت برین در انتظار شخص سخی خواهد بود. همچنین از هلاکت به دور خواهد ماند. امام رضا(ع) می فرمایند " رَحِمَ اللّهُ رَجُلاً أعطی مِن فَضلٍ، و واسی مِن کَفافٍ" به این معنی که خداوند رحمت کند مردی را که از اضافه بر نیازش ببخشد و از کفاف خود کمک کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امیدوارم که در ماه مبارک رمضان، این حرکت همدلانه اوج گرفته و مسابقه در مواسات مطابق فرمایش مقام عظمای ولایت در جامعه به صورت عملی تسری یافته و عمومیت پیدا کند.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.