سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه به هیچ وجه شرایط از لحاظ کرونا عادی نشده، گفت: دسته بندی شهرها به سفید، زرد و قرمز صرفا برای بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی است

دسته بندی شهرها به سفید، زرد و قرمز فقط برای بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد است/ شرایط به هیچ وجه عادی نشده

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشستی خبری با تاکید بر اینکه تاب آوری اقتصاد و اشتغال در شرایط کرونا مورد توجه ویژه دولت بوده و برنامه ریزی برای جبران آسیب‌های کرونا در روزهای پساکرونایی از جمله موضوعاتی است که در دستور کار جلسه کمیته های اقتصادی کرونا و جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و هیئت وزیران قرار گرفته است، اظهار داشت: بدین منظور اقتصاد بین الملل و تجارت خارجی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما ناگزیر بودیم شرایط مختلفی را پیش بینی کنیم، گفت:  حتی احتمال دارد پس از کرونا نظم جدیدی در دنیا بوجود آید. باید بنیه خود را به نحوی تقویت کنیم که حتی بازارهای جدیدی بدست آوریم و تولید داخلی را به نحوی بالا ببریم که صادرات ما افزایش یابد.

وی افزود: سازمان  برنامه بودجه هم برای جهش تولید و هم تحقق اقتصاد مقاومتی با تمام دستگاه‌هایی که در رشد اقتصادی تاثیر دارند تفاهم نامه‌های جداگانه امضا کرده که اواخر اردیبهشت رونمایی خواهد شد و سهم هر بخش مثل صنعت، کشاورزی خدمات مولد و حتی بخش گردشگری که خسارت زیادی دید در این موافقتنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جمهور در جلسه قبلی هیئت دولت دستور دادند همه وزارتخانه ها که در بخش تولید کالا و خدمات فعالیت می کنند و دستگاه های حمایت گری که تصمیماتشان در اقتصاد تاثیر دارد حتی نهاد های عمومی یک برنامه مشخص برای افزایش اشتغال و برنامه جایگزین اشتغالهای آسیب دیده تدوین کنند.

ربیعی خاطرنشان کرد: حتی شهرداری‌ها موظف شدند در بخش مسکن برای اینکه به سمت رونق تولید برویم ارائه کنند که شهردار تهران برنامه خود را به شورای شهر ارائه داده که یک الگو خواهد بود و وزارت راه و شهرسازی هم برنامه خود را ارائه خواهد داد.

بخشی از مشاغل احیا نمی‌شود؛ باید به سمت اشتغال جدید برویم

وی تصریح کرد: در بخش ایجاد اشتغال استفاده از ظرفیت و منابع بانکهای کوچک و متوسط نیز مورد توجه قرار گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور گفت: ما برنامه ریزی می‌کنیم تا که در ماه های آتی بخشی از شغل‌های از دست رفته‌ای که گمان می‌کنیم بزودی احیا نمی‌شوند به سمت مشاغل جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

نهاده‌های کافی برای تولید چند ماه گوشت مورد نیاز کشور وجود دارد

سخنگوی دولت از  استقبال قابل بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا از  تسهیلات حمایتی دولت خبر داد و گفت: این استقبال به حدی بوده که شاید دچار کمبود منابع هم بشویم.

وی بات یادآوری اینکه شرط اصلی این وام ها حفظ اشتغال و نگه داشتن کارگران بر اساس لیست بیمه سه ماه آخر است، اظهار داشت: در دولت تاکید شد وام ها فقط به سمت پرداخت دستمزد کارگران بنگاه‌ها نرود و پولی برای صاحبان بنگاه ها برای تامین سرمایه در گردش هم باقی بماند.

ربیعی بررسی و اطمینان از موجودی انبارها و تامین کالا برای ماه رمضان را دیگر موضوع مورد توجه در دولت عنوان کرد و گفت: برخی اقلام در گمرکات مانده بود و تاکید شد دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت نهاده‌های دام و طیور و کالاهای اساسی وارد کرده‌اند مذاکره کند و براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالاهایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد و تخلفی صورت گرفته باشد برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: نهاده‌های کافی برای تولید چند ماه گوشت کشور وجود دارد.

رونق بورس تداوم خواهد داشت

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور  افزود: شرکت‌ها و بنگاههای کوچک و متوسط برای  ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفتند و در جلسه گذشته هیئت دولت تاکید شد برای کسب کارهای آسیب دیده از کرونا پرونده‌هایی مشخص شود که از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم با توجه به اینکه هم ظرفیت صادراتی ما امروز می‌تواند بهتر از دوران قبل باشد و هم زیرساخت‌های بخش کشاورزی با توجه به طرح‌های آبیاری مفصلی که اجرا شده مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت به موضوع وضعیت بورس در کشور اشاره کرد و افزود: شادابی بورس و تداوم این شادابی مورد توجه دولت است ما بهترین محل برای نقدینگی مردم را بورس می‌دانیم. این هم به سود مردم است و هم یک نگاه ملی است و کمک می کند منبعی که از مردم تامین می شود مجددا در تولید سرمایه گذاری شود و به جهش تولید کمک کند.

وی تصریح کرد: وزیر امور اقتصاد و دارایی گزارشی از صندوق‌هایی اعلام کرد که قرار است واگذار شوند. یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند.  صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

وی  اضافه کرد: عرضه  سهام این صندوق‌ها  با ۲۰ درصد تخفیف تداوم خواهد داشت و مردم می‌توانند آنها را خریداری کنند که این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد.

صادرات مرغ در دستور کار وزارت‌خانه های جهاد و صمت قرار گرفت

سخنگوی دولت همچنین به موضوع بر هم خوردن تعادل بازار طیور و موضوع معدوم سازی جوجه های یک روزه اشاره کرد و گفت: به دلیل تعطیلی ها، فعال نبودن رستورانها و عدم سرو غذا در ادارات و دانشگاه ها تقاضا برای گوشت مرغ و گوشت قرمز پایین آمده از اینرو دولت برای بازگرداندن تعادل اقدام به خرید بخشی از تولید مرغداری ها خواهد کرد. 

وی گفت: علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مامور شده اند تا موضوع صادرات مرغ را با تسهیلات ویژه بررسی و پیگیری کنند.

رونمایی از دو سامانه کمک های اجتماعی

ربیعی با اشاره به جلسه دولت با ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در این هفته در خصوص مسائل اجتماعی کرونا، جلسه هماهنگی میان بخش‌ها و نهادها برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا را با حضور معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهادهایی زیر نظر رهبری در کنار دولت و نظام سلامت قرار گرفتند و در جلسه‌ای  به همین منظور و در ذیل شورای عالی رفاه تشکیل شد. در این جلسه، از دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه مددجویان برای موسسات خیریه رونمایی شد.این سامانه‌ها ناهماهنگی‌ها را کاهش خواهد داد، سیستم رفاهی کشور را هدفمند خواهد کرد و این سامانه‌ها کمک‌ می‌کند همپوشانی‌های کمکی از بین برود و بتوانیم به تعداد بیشتری از افراد کمک کنیم.  

وی ادامه داد: تا کنون بیش از هزار میلیارد تومان توسط نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تامین شده است. همچنین کالاهایی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده که به نوعی در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده و در اختیار بیش از سه میلیون و نیم نفر از افراد قرار بگیرد. بسیاری از خیریه‌ها، سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه اقداماتی داشتند که از میزان عددی کمک افراد خبری ندارم ولی قابل تقدیر است.  

ربیعی به پویش خیر جمعی اشاره کرد و یادآور شد: در ماه مبارک رمضان از ایرانیان دعوت می‌کنیم که به پویش خیر جمعی بپیوندند و به محقق شدن منویات مقام معظم رهبری کمک کنیم تا جامعه‌ای متعادل داشته باشیم و کسی از کرونا آنچنان آسیبی نبیند که سقوط کند.  

شرایط کرونا به هیچ وجه عادی نیست

وی با بیان اینکه یکی از تصمیمات ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی‌ اعلام شدن وضعیت شهرهایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست. این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.  

ربیعی اظهار داشت: ‌فاصله‌گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهرها می‌توانند خود را متمایز کرده و رفتارهایی را در قالب پروتکل سامان دهند تا با رفتار هوشمند بتوانند به وضعیت سفید برسند. من مطالبی را مشاهده می‌کنم که می‌گویند اینها می‌خواهند همه چیز را عادی کنند. اساسا همانطور که تاکید کردم ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم. شرایط بهتر داریم اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد پس حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.

وی تاکید کرد: رنگ بندی برای برنامه ریزی برای بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد است. هر سه روز یکبار شهرها رصد خواهد شد. شهرهایی داریم که حتی از نظر بستری ۱ نفر یا صفر هستند. یعنی شهری که در ۱۴ هفته اخیر کمتر از چهارده جان باخته داشته‌اند در دسته سفید  قرار می‌گیرند. ممکن است وضعیت این شهرها تغییر کند سفید شود یا از سفید به زرد و قرمز برود و این دسته بندی دینامیک است.

استقبال تهران از آتش بس در یمن

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تداوم آتش بس در یمن در ماه مبارک رمضان و استقبال از این موضوع گفت: جمهوری اسلامی ایران از صلح در منطقه حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای به خود آمدن در منطقه به خصوص در ایام کرونا و پایه‌ریزی‌های نهادینه‌شده‌ای از صلح و امنیت را پیشنهاد و دنبال می‌کند.

آخرین وضعیت پیشنهاد تمدید اجاره‌نامه ها

ربیعی درباره آخرین وضعیت طرح وزارت راه و شهرسازی برای تمدید اجاره نامه‌های مسکن تا شهریور ماه هم با یادآوری اینکه در مسائلی که موضوع حقوق شهروندان مطرح است بررسی و دقت بیشتری نیاز است، اظهار داشت: به ویژه موضوعاتی که حقوق متقابل همه شهروندان در آن مطرح است و ما نمی‌توانیم در آن مداخله کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: تنها تصمیمی که می‌توانستیم بگیریم این بود که بانک مرکزی برگشت خوردن چک در این دوره را در پرونده‌ی فرد درج نکند تا او در آینده از برخی خدمات به دلیل این سوءسابقه محروم نشود و مسئله پیگیری حقوقی چک های برگشتی را باز گذاشتیم و یا نیروی انتظامی در خصوص اتومبیل هایی که خرید و فروش شده و برای آن مهلت تعیین شده بود به دلیل تعطیلی دفترخانه ها و مراکز تعویض پلاک خواستار تمدید مهلت شد.

وی گفت: این پیشنهاد امروز در جلسه ساعت ۴ بعد از ظهر که کمیته‌ ذیل ستاد ملی کرونا دارد، بررسی خواهد شد و نتیجه هر چه که باشد به جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد آمد، آن هم در شرایطی که همه‌ آثار حقوقی این ایده بررسی شود.

دنبال تنش نیستیم اما به هر تعرضی پاسخ می‌دهیم

سخنگوی دولت درباره تهدید ترامپ به هدف قراردادن نیروهای ایرانی در خلیج فارس در صورت مواجهه با نیروهای آمریکایی هم با تاکید بر اینکه ما به دنبال درگیری و جنگ نبوده و نیستیم، اظهار داشت: با همین رویکرد هم جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد صلح و امنیت را به کشورهای منطقه داده و و اعلام کردیم که به دنبال حادثه‌آفرینی نیستیم.

ربیعی با اشاره به اینکه هر زمان آمریکا در مسائل و امور داخلی خود دچار مشکل می‌شود ما نگران ایجاد یک تنش و ماجراجویی یا عملیات روانی  از سوی آنها در نقطه ای از جهان هستیم، گفت: باز هم می گویم ما به دنبال رویارویی نیستیم اما هر حرکتی که بر خلاف امنیت ملی ما در منطقه صورت بگیرد، پاسخ قاطع خواهیم داد.دستیار ارتباطات اجتماعی

دو نهاد دین و علم به شکل بی نظیری در کنار هم قرار گرفتند

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی تحت فشار قرار داشته است؟ با بیان اینکه خوشبختانه در کنار جلوه های مثبتی که در ایام کرونا مشاهده کردیم همچون همدلی و در کنار هم بودن مردم، اینکه دو نهاد دین و علم به شکل بی نظیری در کنار هم بودند و  علمای دینی در کنار متخصصین پزشکی قرار گرفتند جلوه ویژه ای داشت.

ربیعی افزود: مطالب نادرستی هم از سوی برخی جریان‌ها گفته شد که خودشان را آدم های برتر می‌دانند و برخی هم خود را متخصص طب اسلامی می دانستند که هیچ ربطی هم به اسلام و دین نداشت و خوشبختانه محکم‌ترین سیلی را هم از حوزه ها و علما خورند.

هیچ فشاری بر دولت برای بازگشایی اماکن مذهبی نبود 

وی تصریح کرد: خود دولت و شخص رئیس جمهور به عنوان یک فرد روحانی و عالم دینی بیش از همه در زمینه بازگشایی اماکن مذهبی دغدغه داشت و این موضوع برای این هفته نیست؛ آقای نمکی از هفته‌های در حال صحبت با آقای اعرافی نماینده حوزه  در این زمینه هستند؛ بنابراین فشار از سوی حوزه‌ها نبوده بلکه از سوی برخی افراد بود که هیچ مسئولیتی در هیچ نهادی نداشتند. بررسی شد باز کردن زیارتگاه‌ها موجب حمل و نقل و هجوم مسافران و باز شدن هتل‌ها می‌شود اما در مساجد این گونه نیست و امکان بازگشایی مساجد با رعایت پروتکل‌ها وجود دارد. این بازگشایی باعث می‌شود عبادت جمعی را فراهم شود.

حقوق نجومی ، عارضه بزرگ بودن دولتها

سخنگوی دولت درباره تداوم پرداخت حقوق های نجومی به مدیران هم با بیان اینکه محل هایی که امکان داشته و داد این حقوق های پرداخت و تخلف صورت گیرد نهادهای عمومی و شرکتهای زیرمجموعه دستگاه های دولتی است، این معضل را ناشی از بزرگ بدن دولت خواند و گفت: مقرر شده پرداخت‌های همه این نوع دستگاه‌ها و شرکتها با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی و در چارچوب های مقررات دولت صورت گیرد تا از تخلف جلوگیری شود.

وی افزود: این دولت خصوصی سازی شرکتهای واگذار شده را مجدد دارد بررسی می کند. ما در گام های بعدی به واگذاری صندلی‌های هیئت مدیره‌ها و سهام شرکتهای دولتی نیز هم خواهیم رفت یا سهام داری. ممکن است در جایی از خلا قانونی استفاده شده و کسی حقوق نامتعارفی گرفته ای‌نرا نمی‌توان تعمیم داد.

راهبرد دولت واردات و صادرات هوشمند است

سخنگوی دولت درباره دیپلماسی اقتصادی و نحوه هماهنگی بین وزارتخانه ها در این زمینه هم با اشاره به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و تشکیل ستادی به همین منظور در این وزارتخانه از سال 92 گفت: با توجه به اینکه ما اکنون منابع زیادی در دسترس نداریم 

راهبرد ما حمایت از واردات هوشمند همراه با صادرات هوشمند است.

وی افزود: زمانی ارز آزاد بود و هر کس می توانست هر چیزی را وارد کند، اما الان وارداتی را پشتیبانی می‌کنیم که تولید را تقویت کند و در وحله اول مواد اولیه مورد نظر ما است.

ربیعی با اشاره به اینکه تمام مرزهای کشور بجز با کشور ترکمنستان باز است اضافه کرد: فرصت های جدیدی در زمینه‌ی صادرات ایجاد شده و ما قادر به صادرات هوشمند هستیم، خوشبختانه در جلسه‌ی روز گذشته‌ی هیات دولت وزیر بهداشت در زمینه‌ی مواد ضدعفونی اعلام کفایت کرد و ما به سمت صادرات این محصول رفتیم، در کیت ها هم به ویژه کیت های تشخیص کرونا درخواست هایی وجود دارد که براساس نظر وزارت بهداشت و تامین نیاز داخلی به صادرات در این حوزه هم نزدیک می‌شویم.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از محل واگذاری سهام

حقوق بازنشستگان و طرح همسان‌سازی آن نیز گفت: این اتفاق در مورد بازنشسته‌ها اتفاق ناخوشایندی است به طوری که برخی افراد که زودتر بازنشسته می‌شوند حقوق کمی میگیرند و گاهی می‌بینیم که اساتید ما از خودمان کمتر حقوق می گیرند که البته  مقداری ازاین شرایط بنا بر مطالعات انجام شده به علت  دستکاری‌های نامناسبی بوده که در قوانین انجام شده است؛ کارهایی که در نظام تامین اجتماعی انجام شده باعث به وجود آمدن  این وضعیت شده و به ناسازگاری دریافتی دامن زده است، این شایسته نیست و باید به سمت اصلاح آن حرکت کنیم.

وی افزود: برای کارکنان دولت این امر اختصاص یافته و دولت آن را با تامین منابع مالی انجام خواهد داد در قانون اشاره شده است که تامین اجتماعی چون از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند دولت می‌بایست سالانه بخشی از بدهی خودش را به سازمان بدهد و سازمان هم همسان سازی را با بخششی از آن پولی که پرداخت می‌شود انجام دهد.

ربیعی گفت: قرار شده است که در سه سال هزینه طرح همسان سازی از طریق واگذاری‌های سهام شرکت‌ها صورت بگیرد که البته واگذاری به شکل مدیریتی نیست بلکه به صورت درصدی است؛ سازمان آن ها را به صورت نقدینگی یا توثیق در نزد بانک‌ها قرار می‌دهند. 

حمایت دولت از پرستاران و کادر درمانی

سخنگوی دولت درباره حمایت از پرستاران و پزشکان و کادر درمان و افزایش حقوق آنها، بیان کرد: درباره تامین منابع انسانی و افزایش انگیزش و کارایی و اثربخشی بیشتر کادر درمان تصمیماتی گرفته شده که از اول اردیبهشت ماه سال گذشته ما امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان را جهت استخدام کلیه کارکنان حوزه سلامت اعم از بهداشتی و درمانی انجام دادیم که ۵۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۳۷۰۰ نفر از آزمون استخدامی جذب کردیم که الان در حال آغاز کار هستند این اقدام به سرعت و در همان روزهای ابتدایی انجام گرفت و تعداد ۴۰۰۰ نفر هم قبل از پایان اردیبهشت ماه در مرحله استخدام قرار خواهند گرفت؛ در مجموع ۷۷۰۰ نفر در این مدت جذب شدند؛ همچنین امکان ثبت نام داوطلبانه نیز فراهم شد که برخی از بازنشسته ها در طول این مدت توانستند به کار بازگردند که بیش از ۲۷ هزار نفر به عنوان داوطلب امداد رسانی به دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی شدند.

وی افزود: سعی کردیم کارانه‌ها را بر اساس ۹۰ درصد و ۲۷ و نیم درصد که حرفه ای بیمارستانه است پرداخت کنیم و حتی تلاش کردیم معوقات آنها هم پرداخت شود. با این حال طبق آخرین صحبت هایی که من با آقای نمکی داشتم تصمیمات دیگر هم در حال بررسی است که مستلزم هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور است.

گرانی کالاها در ماه رمضان

وی درباره بالا رفتن قیمت اقلام  مورد نیاز مردم و نیز کالاهای الکترونیکی و برنامه دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از این وضعیت، بیان کرد: ۳۰۰ قلم کالا که کالاهای مهم بوده و باید تحت کنترل باشند را از طریق واردات  و کنترل بازار مدیریت می‌کنیم اما در ۳۰ قلم از کالا ها افزایش قیمت تا ۱۵ درصدی وجود داشته که اکنون به ۲۴ قلم رسیده است.

وی با بیان اینکه فروشگاه‌های فیزیکی در حال باز شدن هستند و بخش از قیمت گذاری هایی که در مورد اقوام مختلف در فضای مجازی ایجاد شده است درست خواهد شد، ادامه داد: این افزایش قیمت ها در ارز و سکه هم بود و ما نوسانات را در بازار خودرو هم داشتیم و علی‌رغم اینکه کارخانه ها افزایش قیمت نداشتند اما در سایت ها و فضای مجازی نرخ ها را بالا و پایین می‌کردند.

ربیعی افزود: سامانه های ۱۳۴ مدام گزارشاتی دریافت کرده و با این فروشندگان برخورد می‌کنند.

وی درباره اقلام خوراکی افزود: قیمت اقلامی مثل خرما روغن و شکر قیمت‌ها باثبات هستند و حتی در خرما قیمت‌ها رو به پایین بوده است در  هر کالایی افزایش قیمت داشته‌ایم به ستاد تنظیم گزارش شده است اما بخشی از این گرانی ها ممکن است مرتبط به ماه رمضان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.