مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: در احادیث داریم که خواندن هر آیه از قرآن در ماه رمضان برابر با یک ختم قرآن است. این نشان دهنده ویژگی خاص این ماه نسبت به دیگر ماه های سال است. پس چه نیکوست که مومنین و متدینین در این ماه مبارک بسیار ایثار یا انفاق و به عبارتی مواسات داشته باشند.

تنها انسان های سخاوتمند می توانند مواسات داشته و انفاق کنند / بهترین زمان برای انجام مواسات، ماه مبارک رمضان است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر نوایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: مومنین در ماه مبارک رمضان، بسیار به سخاوت و ایثار و همدلی و مواسات و... و. توصیه شده اند.

وی اظهار کرد: در آیات کریمه قرآن واژه هایی نظیر انفاق بسیار تکرار شده اند. خداوند در سوره بقره آیه ۲۶۱ می فرماید: " مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ" بدین معنی که: مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند از این مقدار نیز برای هر که خواهد بیفزاید، و خدا را رحمت بی‌منتهاست و (به همه چیز) داناست.

وی ادامه داد: در چند آیه بعد از آن یعنی آیه ۲۶۴ سوره بقره شرایط انفاق کردن و صدقه دادن بیان شده است. خداوند در این آیه می فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَیٰ" به این معنی که: ای کسانی که ایمان آورده اید، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه آیات فراوان دیگری نیز در قرآن در مورد احسان و ایثار وجود دارد، تصریح کرد: بنابراین واژه های زیادی از جمله ایثار، انفاق، صدقه، احسان و... هست که همه دلالت بر این دارد که انسان مومن مطابق دستورات الهی باید بخشی از اموال خود را به محرومان و نیازمندان ببخشد.

وی ابراز داشت: اما هر کسی نمی تواند به این دستور الهی عمل نماید. اگر شخصی بخواهد به صورت عملی وارد مباحث ایثار و انفاق و صدقه و مواسات و... شود باید یک خصیصه را در وجود خود داشته و آن را تقویت کرده باشد و آن چیزی نیست جز سخاوت. در واقع تنها انسان سخاوتمند است که می تواند قسمتی یا همه ی اموال و دارایی های خود را به نیازمندان عطا کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در تبیین سخاوت گفت: سخاوت به معنی بخشندگی و جوانمردی است. انسان سخی در کمک کردن به دیگران بسیار با انگیزه است. سخاوت یک خصلت بلند اخلاقی است. اما چگونه این خصلت در انسان پدیدار می شود. آیا می توان کسی را مجبور کرد که باید سخاوت و بخشندگی داشته باشی؟ پاسخ این سوال منفی است و به این روش نمی توان کسی را سخاوتمند کرد.

وی یادآور شد: سخاوت یک اخلاق و یک خصلت نهادینه در وجود انسان خود ساخته است. یعنی انسان خود ساخته یک ملکه ذهنی پیدا می کند که به صورت خودجوش و ذاتی و به اندازه وسعت فکر و نظری که دارد از درون دوست دارد که به دیگران بخشش کنند. او نمی پذیرد که کسی دچار غم و اندوه باشد. گرفتار سختی درمعیشت بوده و پیش خانواده اش خجالت زده باشد.

وی ابراز داشت: این موضوع یک امر اخلاقی و شکوهمند است و به همین دلیل می توانیم سخاوت را پلی قرار دهیم برای مواسات. در واقع مواسات به معنی همدلی است. به همین دلیل مقام معظم رهبری قبل از ماه مبارک رمضان، بیان کردند که جامعه مهدوی جامعه عدل است، جامعه قسط و داد است، عزت و علم است، جامعه مواسات و برادری است و این موارد را باید در زندگی خود تحقق ببخشیم.

حجت الاسلام نوایی تاکید کرد: مواسات اوج اعتلای جامعه اسلامی است. جامعه ای که مواسات دارد یعنی روح سخاوت مندی در آن موج زده و در اوج انسانیت قرار گرفته است. اگر کسی از بیرون جامعه ای را مشاهده کند که بین اعضای آن همدلی وجود داشته، غمخوار یکدیگر بوده و ظرف غذای یکدیگر را پر می کنند و ... به خوبی خواهد فهمید که این جامعه سخاوتمند بوده و در اوج اعتلای خود قرار دارد.   

وی اذعان داشت: به عبارت دیگر مواسات به این معنی است که فرد مومن و انسان تربیت شده به آداب اسلامی بخشی از اموال خود را به نیازمند داده و او را در قسمتی از اموال و ثروت خود شریک می کند. مواسات هم اسوه بودن را می رساند و هم مساوی بودن دیگران با خود را به ما می رساند. در مواسات است که صدقه و انفاق و هدیه و... رخ می دهد.

وی از حدیثی از امام علی (ع) نام برده و خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می فرمایند: "إنَّ مُواساةَ الرِّفاقِ مِن کَرَمِ الأَعراقِ" یعنی اینکه: بی گمان، سهیم کردن رفیقان، از بزرگواری ریشه خانوادگی است.   یا در جایی دیگر می فرمایند "رَحِمَ اللّهُ رَجُلاً أعطی مِن فَضلٍ، وواسی مِن کَفافٍ" به این معنی که: خدا رحمت کند مردی را که از اضافه بر نیازش ببخشد و از کفاف خود کمک کند.

وی اضافه کرد: ماه مبارک رمضان، بهترین زمان برای موضوعاتی نظیر انفاق، صدقه، احسان، ایثار و در مجموع مواسات است. زمان ها و ایام مختلف سال در حالات زندگی بسیار تاثیرگذارند. در سوره قدر می خوانیم " لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ"  شب قدر بهتر از هزار ماه است.

وی بیان داشت: در احادیث داریم که خواندن هر آیه از قرآن در ماه رمضان برابر با یک ختم قرآن است. این نشان دهنده ویژگی خاص این ماه نسبت به دیگر ماه های سال است. پس چه نیکوست که مومنین و متدینین در این ماه مبارک بسیار ایثار یا انفاق و به عبارتی مواسات داشته باشند.

وی متذکر شد: در سوره فاطر آیه ۱۰ می خوانیم که " إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ" یعنی اینکه کلمه نیکو به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد. به عبارت دیگر باید گفت که به عنوان مثال نماز خوانده و روزه بگیریم و در کنار آن باید انفاق داشته باشیم. این انفاق عمل صالح است و باعث می شود که اعمال بالا رفته و در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.