با بازگشایی روز دوشنبه بازارهای جهانی، طلای سیاه به مسیر نزولی ماه‌های اخیر خود ادامه داد و نفت خام آمریکا با افت ۲۶ دلاری و نفت برنت با کاهش ۱.۶ درصدی مواجه شد.

طلای سیاه تا یک ماه آینده روی آرامش نمی‌بیند

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، امروز با بازگشایی بازارهای جهانی، طلای سیاه به مسیر نزولی ماه‌های اخیر خود ادامه داد. اصلی‌ترین عامل تداوم افت قیمت‌ نفت اما نگرانی از پر شدن انبارهای نفتی عنوان شد. جایی که حجم نفت موجود در ذخایر در کمتر از یک ماه آینده به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید. از این رو پیش‌بینی می‌شود حداقل تا یک ماه آینده، طلای نفت روی آرامش به خود نبیند. امروز هر بشکه نفت خام آمریکا تا این لحظه با افت ۴.۵ دلاری (معادل ۲۶.۳ درصد) مواجه شده و به ۱۲.۵ دلار رسیده است. نفت‌خام برنت نیز ۱.۶ دلار بر بشکه (۶.۵ درصد) کاهش قیمت را تجربه کرد و حدود ۲۳.۲ دلار بر بشکه به فروش رسید.

نگرانی از پر شدن ظرفیت خالی انبارهای نفتی کوشیگ-اوکلاهاما به عنوان قطب اصلی ذخیره‎سازی نفت آمریکا مهمترین عاملی بود که موجب شد امروز مجددا نفت‌شاخص در بازار نیویورک افت بیشتری را نسبت به برنت به ثبت برساند. این در حالی رقم خورد که هفته گذشته نیز نفت برای هشتمین هفته از ۹ هفته متوالی دچار کاهش قیمت شد. در هفته گذشته برنت ۲۴ درصد و نفت‌خام آمریکا ۷ درصد بازدهی منفی را به ثبت رساند. در عین حال نفت‌خام آمریکا یک روز مانده به پایان سررسیدهای قرارداد ماه مه تا بیش از منفی ۴۰ درصد معامله شد.

در حال حاضر شیوع گسترده ویروس کرونا در دنیا و به دنبال آن محدودیت‌های ترددی سبب شده تا این نفت نه مصرف‌کننده‌ای برای نفت باقی بماند و نه ظرفیت انبارها اجازه ذخیره‌سازی آن را می‎دهد. از این رو سرمایه‌گذاران حاضر شدند برای هربشکه تا بیش از ۴۰ دلار پرداخت کنند تا پیش از انقضای این قراردادها از شر آن خلاص شوند.

تحلیلگران چه میگویند؟

هری تچیلینگویان، استراتژیست جهانی نفت در BNP Paribas در لندن در این خصوص به رویترز گفت: «بازار از تکرار قیمت‌های منفی به دلیل اشباع ذخایر نفتی کوشینگ و هاب‌های تحویل بسیار نگران است.» گفته می‌شود این نگرانی موجب شده که معامله‌گران برای جلوگیری از تکرار تجربه قراردادهای ما مه تلاش کنند که قراردادهای سررسید ژوئن را از حالا بفروشند و سررسیدهای ماه‌های بعد را خریداری کنند. اما استراتژیست بی‌ان‌پی پاریباس بر این باور است که چنین راهکاری خود تاثیر منفی بر بازار نفت خواهد داشت و موجب نوسانات بیشتر در قیمت‌ها خواهد شد.

در این میان برآوردهای بانک آمریکایی گلدمن ساکس از ظرفیت انبارهای نفتی جهان بر نگرانی‌ها افزوده است. گلدمن ساکس پیش‎بینی کرده است که بازار جهانی نفت ظرف سه تا چهار هفته آینده با محدودیت ذخیره‌سازی مواجه خواهد شد. بر اساس این گزارش، رشد سطح مخازن نفت در جهان به رکورد بالایی رسیده و زمانی که جایی برای نگهداری نفت نباشد، شرکت‎های حفاری ناچار خواهند شد میزان عرضه را در راستای افت تقاضا کاهش دهند.

در سمت عرضه اما تحرکاتی برای کاهش تزریق نفت به بازارهای جهانی آغاز شده است. اوپک و متحدانش از ابتدای ماه آینده میلادی یعنی ظرف چند روز آینده حدود ۱۰ میلیون بشکه از تولیدات خود می‌کاهند. برخی کشورها چون عربستان سعودی، آذربایجان و کویت کاهش تولید را از هم‌ اکنون آغاز کرده‌اند. با این حال تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باورند که کاهش عرضه اوپک پلاس نمی‌تواند به سرعت انجام گیرد.

در سوی دیگر آنطور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده تولید نفت این کشور در هفته‌های اخیر به ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که تولید نفت این کشور پیش از فراگیر شدن کرونا تولید نفت آمریکا در مسیر افزایشی قرار داشت و تا ۱۳.۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود. با این حال تحلیلگران گلدمن ساکس این افت عرضه را کافی و همراستا با افت تقاضا برای نفت نمی‌دانند و بر این باورند که حداقل ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت باید کاسته شود وگرنه بازار جهانی نفت تا ژوئن با کمبود ظرفیت مخازن نفت روبرو خواهد شد.

گلدمن ساکس همچنین برآورد می‌کند که کاهش تقاضا در اواسط ماه مه حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز باشد. برآوردها از افت تقاضا در ماه جاری شدت بیشتری داشت. به طور مثال آژانس بین‌المللی انرژی مقدر ان را ۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود. تحلیلگران گلدمن از جمله جف کوری اعلام کرده‌اند که جهان به مرحله‌ اوج همه‌گیری ویروس کرونا رسیده است و پس از آن شاهد آغاز بازگشت توازن خواهیم بود. اما احتمال دارد ۴ تا ۸ هفته بازگشت تقاضای کامودیتی‌ها از کف به طول بیانجامد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.