یک تهیه کننده قدیمی سینما معتقد است، در مقطع فعلی و در حالی که هنوز درگیر کرونا هستیم بازگشایی سینماها صلاح نیست و بعید می‌دانم مخاطبان با نگرانی از این بیماری از تماشای فیلم در سالن سینما لذتی ببرند.

بازگشایی سینماها در مقطع فعلی صلاح نیست/ مخاطب با ترس کرونا از تماشای فیلم لذتی نمی‌برد/ اکران آنلاین را جدی‌تر بگیریم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در حالی که با شیوع کرونا نزدیک به دو ماه از توقف اکران فیلم‌ها و بسته شدن سالن‌های سینمایی می‌گذرد، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران طی هفته گذشته در نشستی با اعضای هیئت مدیره خانه سینما بر ضرورت تدوین پروتکل بهداشتی مشترک برای بازگشایی سینماها در آینده تاکید کرد و گشایش مجدد سالن‌های سینمایی را مشروط بر کنترل تهویه هوا، نحوه فروش بلیت و نشان‌دار کردن صندلی‌ها، رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، کاهش زمان حضور افراد برای نمایش فیلم، ضدعفونی سالن‌های سینما بین سئانس‌ها، عدم مصرف مواد غذایی در سینما دانست.

برهمین اساس، در ششمین جلسه کارگروه بررسی آسیب های کرونا در سینما با حضور نماینده انجمن سینماداران در این جلسه ضمن بررسی ضوابط بازگشایی سالن های سینما جهت پیشنهاد به ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد بازگشایی سینماها پس از اعلام، داوطلبانه باشد و همه سینماها ملزم به بازگشایی نباشند. همچنین کمک هزینه ای از سوی سازمان سینمایی برای تهیه اقلام بهداشتی سینماها درنظر گرفته شود. این در حالی است که با اعلام این خبر بسیاری از اهالی سینما انتقادات و نظرات متفاوتی نسبت به بازگشایی سینماها حتی به صورت داوطلبانه دارند. عده‌ای معتقدند حتی فکر کردن به بازگشایی سینماها در چنین وضعیتی زود است و ضرورتی ندارد و در مقابل عده‌ای می‌گویند باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زندگی عادی بازگشت.

حضور ده نفر در یک سالن صد نفره!

اما محسن علی اکبری، تهیه کننده قدیمی سینما درباره بازگشایی داوطلبانه سینماها می‌گوید: بحث اصلی این است که اگر بخواهیم طبق قواعد پزشکی و قانون سازمان بین‌المللی بهداشت جهانی سینما را بازگشایی کنیم عملاً به سود سینمادار نخواهد بود و مخاطب چندانی هم نخواهیم داشت. به طور مثال در یک سالن صد نفره فقط ده نفر می‌توانند حضور داشته باشند و بیش از ده نفر در چنین متراژی خلاف قاعده سازمان بهداشت جهانی است. این در حالی است که سینمادار همچنان با هزینه‌ها مواجه است.

وی در ادامه افزود: طبیعتاً این شکل از بازگشایی برای سینمادار صرفه اقتصادی ندارد و از طرفی دیگر به نظر نمی‌آید مخاطب هم تا این حد برای دیدن فیلم مشتاق باشد که در این شرایط به سینما بازگردد و احتمال بیماری را به جان بخرد و خودش را در معرض خطر قرار دهد. به نظرم بازگشایی سینماها در مقطع فعلی صلاح نیست. چراکه نه مخاطب عجله‌ای برای دیدن فیلم‌ها دارد و نه این شیوه بازگشایی برای سینمادار سود دارد که با هزینه‌های جاری سالن را برای تعداد کمی مخاطب بازگشایی کند، چراکه قطعاً هزینه‌هایش چندین برابر معمول خواهد شد.

مردم با نگرانی درباره شیوع کرونا از تماشای فیلم در سینما لذتی نمی‌برند

این تهیه کننده تاکید کرد: در مجموع به نظر می‌رسد بهتر است اجازه دهیم زمان بگذرد و وقتی درگیر کرونا نبودیم سالن‌های سینما در مرحله آخر باز شود و مردم با آرامش در سالن‌ها به تماشای فیلم بنشینند چراکه اگر نگران بیماری باشند اصلاً از دیدن فیلم لذتی نخواهند برد.

وی درباره اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: به نظرم این فرصت برای اکران آنلاین فیلم‌ها بسیار خوب است که باید از آن استفاده کرد. ببینید سقف فیلم‌هایی که می‌تواند در بهترین شرایط در سینما اکران داشته باشد ۶۰ فیلم است، در حالی که معمولاً تولید در طول سال بیش از ۱۰۰ فیلم است. در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که چهل فیلمی که شرایط اکران برایشان مهیا نمی‌شود در دی ماه به فیلم‌سوزی روی می‌آورند و به صورت سانسی، تک سالن  و در  مدت کوتاه اکران می‌شوند. در این شرایط ما نزدیک به چهل درصد از تولیداتمان را از بین می بریم و لطمه اساسی به بسیاری از فیلمسازان خوب وارد می شود.

با از دست دادن اکران نوروز و رمضان خطر فیلم‌سوزی در کمین است

علی اکبری تصریح کرد: امسال هم که وضعیت کرونا پیش آمد و بهترین فصل اکران یعنی عید نوروز را از دست دادیم و اکنون هم در حال از دست دادن اکران ماه رمضان هستیم و این مسئله قطعاً فشار بیشتری به اکران عادی سینمایی وارد می‌کند. من پیشنهاد می‌کنم دوستان ما فیلم‌هایشان را به صورت آنلاین اکران کنند. آقای حاتمی‌کیا نیز با اکران «خروج» پیشگام این حرکت شد و امیدوارم فیلم‌های دیگر هم آنلاین نمایش داده شود و این اشتیاق در فیلمسازان به وجود بیاید که آثارشان را در فضای مجازی برای مردم اکران کنند.

وی در تکمیل گفته‌های خود متذکر شد: مطمئناً ساحت بسیاری از فیلم ها فضای مجازی است و با این شیوه هم به اکران فشار کمتری وارد می‌شود و هم فیلم از بین نمی‌رود و بهتر دیده خواهد شد و چه بسا این فیلم‌ها در فضای مجازی بیش از سینما مورد استقبال گیرد.

اکران آنلاین را به عنوان پدیده‌ای اثربخش در این شرایط جدی‌تر بگیریم

علی اکبری درباره همزمانی اکران در سینما و نمایش آنلاین یک فیلم گفت: این شرایط برای اکران یک فیلم که عالی است و اگر این امکان باشد که فیلمی در سینما اکران شود و به صورت همزمان و یا از هفته دوم و سوم در فضای مجازی به نمایش درآید به نظرم موقعیت و فرصت خوبی را در فضای مجازی ایجاد می‌کند و به روزتر هم می‌شویم. این اتفاقی است که در کشورهای دیگر دنیا افتاده و همزمان اکران داشته‌اند و فروش دی وی دی را در کنار اکران فیلم تجربه کردند و قطعاً این شکل از نمایش می‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.