نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بخشی از مسیر خط ۳ قطار شهری حدفاصل بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) که از باب الجواد حرم مطهر رضوی نیز عبور می کند در نیمه اول سال ۱۴۰۰به بهره برداری خواهد رسید.

 قضاوت در مورد عملکرد شورای پنجم مشهد با مردم است/افتتاح بخشی از خط ۳قطارشهری در سال ۱۴۰۰

در سالروز تاسیس نهاد شورا و روز شوراها گفتگویی با  حمیدرضا موحدی‌زاده نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم داشته ایم که در ادامه بیان می گردد.

*عملکرد شورای پنجم مشهد را در طول سه سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

**شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم  در طول سه سال گذشته همواره سعی کرده است جایگاه واقعی شورا و اختیاراتی که در قانون اساسی و قوانین به آن محول شده را تقویت کند. اگرچه ممکن است به صورت کاملا ایده آل در تحقق این موضوع موفق نشده باشد اما به صورت سازماندهی شده و منسجم در حوزه های گوناگون از جمله ارتقاء کلانشهر مشهد در حوزه های مختلف، پیگیری حقوق شهروندان و جذب اعتبارات مختلف از دولت تلاش کرد. همچنین این شورا در تقویت ارتباط با مردم و ارتقا نقش مشارکتی شهروندان در اجرای برنامه ها از طریق گسترش شورای اجتماعی محلات در حدود ۱۷۰محله تلاش کرد و حتی روند انتخاب افراد را از حالت انتصابی به انتخابی تغییر داد و به هر قشری سهمیه خاصی در این انتخابات اختصاص داد. در طول سه سال گذشته این شورا در اصلاح بافت فرسوده و غیر رسمی شهر که در مناطق پیرامونی شهر مشهد قرار دارد نیز بیش از ۴۰ دفتر تسهیل گری را ساماندهی کرد که اغلب نیروهای مشغول در این دفاتر نیروهای شهرداری هستند و نیروی جدیدی برای فعالیت در این دفاتر استخدام نشد.

*در مورد حل مشکل ترافیک بویژه در هسته مرکزی شهر و در خیابان های اطراف حرم مطهر که همواره از دغدغه های شهروندان و زائران است  شورا پنجم چه مصوبات و برنامه ای را در طول سه سال گذشته ارائه کرد؟

** ترافیک در کلانشهرها همیشه به عنوان یک مسئله مطرح است که عواملی نظیر ازدیاد جمعیت شهرنشین، مشکلات طرح های تفصیلی و جامع شهری، نبود پارکینگ لازم در ایجاد آن نقش دارند. در  این دوره از شورای مشهد در ارتباط با برطرف کردن این معضل و در ادامه برنامه هایی که در دوره های قبلی انجام شده بود طرح ها و اقدامات وسیعی صورت گرفت. یکی از موضوعاتی که برای رفع این مسئله بر آن تاکید شد، توسعه خطوط قطار شهری مشهد بود که در این راستا خطوط ۱و ۲ توسعه و تجهیز شدند و فعالیت برای راه اندازی خطوط دیگر نیز به صورت ویژه در حال پیگیری و انجام است .همچنین با موافقت اعضا مقرر شد پیمانکار قوی و توانمند  برای مسیر خط ۳ قطار شهری محور حدفاصل بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) که از باب الجواد حرم مطهررضوی  نیز عبور می کند و در حدود ۵ کیلومتر است تعیین شود تا این مسیر که سهم به سزایی در کاهش ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی دارد، در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد و  شهروندان وزائران از این خدمت استفاده کنند.  از طرفی درباره توسعه خطوط بی .آر. تی نیز اقدامات زیادی در این دوره از شورا صورت گرفت به طوری که توسعه این خطوط بین محور میدان شهدا  تا میدان استقلال مورد تاکید قرار گرفت اگرچه در این موضوع گلایه ای مطرح است زیرا علی رغم اینکه این پروژه دارای مصوبه شورای ترافیک بود اما برخی از سازمان ها طبق تعهد قبلی ، در راستای تامین نظم و امنیت عمومی جهت اجرای این پروژه همکاری لازم را نداشتند از این رو مدیریت شهری با تدوین راه حل های جایگزین و در راستای کاهش ترافیک و حفظ حقوق شهروندان اجرای این پروژه را در دستور کار قرار داد که بخش زیادی از آن تاکنون اجرا شده است. از طرفی شناسایی نقاط پر ترافیک ، انجام اصلاحات هندسی و احداث پل های گوناگون از جمله اقداماتی دیگری است که در طول سه سال گذشته در راستای کاهش ترافیک در شهر مشهد انجام شد . همچنین افزایش سرانه  فضای سبز نیز در راستای کاهش آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفت و در طول سه سال گذشته بین ۷۰تا ۷۵ پارک محلی در شهر مشهد بویژه مناطق کم برخوردار احداث و به بهره برداری رسید. 

*همیشه برای مردم سوال است که اعضای شورای شهر چه میزان حقوق دریافت می کنند؟

** اعضا شورای شهر به معنای رسمی حقوقی دریافت نمی کنند اما برای جلساتی که در شورای شهر و در کمیسیون های مختلف که برخی از آنها تا ساعات پایانی شب نیز ادامه دارد، دولت آیین نامه هایی را برای تعیین این حق جلسه ها ابلاغ کرده است که براساس حضور افراد در جلسات و کمیسیون ها پرداخت می شود . از این رو چون در ماه های مختلف این جلسات افزایش و یا کاهش دارند  به طور میانگین مبلغ ماهانه ای که افراد دریافت می کنند به صورت دقیق مشخص نیست.                      

*یکی از مسائل پرحاشیه در طول سه سال گذشته مسئله کمربند جنوبی مشهد بود، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفت؟

**پروژه کمربند سبز یکی از موضوعات زیربنایی و مهمی است که همواره مورد بررسی قرار گرفته است. مدیریت شهری در طول سه سال گذشته در این محدوده بیش از یک میلیون نهال کاشت. از طرفی برای اجرای این پروژه که در دوره قبل به تصویب رسیده بود  بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در آن دوره هزینه شده بود که رقم هنگفتی است. در مقابل  نگرانی هایی از سوی  برخی از انجمن ها نظیر فعالان محیط زیست برای این پروژه عنوان شد و  توضیحاتی به این اقشار در راستای محافظت از محیط زیست داده شد و عنوان شد که در این کمربندی هیچ گونه فضای تجاری و تفریحی که منجر به آسیب فضای سبز شود ایجاد نخواهد شد.  به شهرداری مشهد نیز توصیه گردید که پروژه کمربند جنوبی را با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در استانداری مورد بررسی قرار دهند تا هزینه صورت گرفته در این پروژه تلف نشود.از طرفی اگرچه  تاکنون درباره این پروژه راه حل اساسی و کلانی استانی گرفته نشده است اما به صورت کوتاه مدت و موقتی راه حلی تدوین شده است که شهرداری در بخشی هایی از این مسیرکه قبلا به صورت کمربند ساخته شده است پارکینگ های بزرگی را احداث کند تا افرادی که قصد تردد دراین محور و استفاده از ارتفاعات جنوبی مشهد را دارند خودروهای خود را در این پارکینگ ها پارک کنند و سپس به صورت پیاده از این فضا استفاده کنند.اما مجموعه شورای اسلامی شهر مشهد  به دنبال این است که این پروژه از حالت بلاتکلیفی خارج شود تا منابع و سرمایه ای که در این پروژه صرف شده است از بین نرود.

*در طول سه سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر وجود اختلاف بین اعضا شورا و چند دستگی شنیده می شد، نظرتان در این باره چگونه است؟

** ابتدا باید معنی اختلاف به طور کامل در این ماجرا تعریف شود. شورای پنجم با یک لیست و با شعار و برنامه واحدی در انتخابات شرکت کرد که با استقبال گسترده مردم مشهد مواجه شد و در طول سه سال گذشته نیز نهایت سعی و تلاش خود را جهت پای بند بودن به وعده های داده شده در حیطه اختیارات قانونی  به کار برد که میزان رضایت از تحقق وعده ها و تلاش های انجام شده باید توسط مردم بیان و قضاوت شود. راه اندازی سامانه فاش، راه اندازی سامانه های ارتباطی با مردم، الکترونیکی شدن فرآیندهای شهرداری ها از جمله اقدامات برجسته و مهمی است که در طول سه سال گذشته صورت گرفته است. اختلاف در بین اعضا را تایید نمی کنم اگرچه ممکن است نظر اعضا در مورد برنامه و طرح های مختلف متفاوت باشد اما در بعد کلان همه یک خط فکری و هدف مشترک  را دنبال می کنند.

*عده ای معتقد هستند اعضا شورا و یا حداقل برخی از آنها نقش پر رنگی در انتصابات شهرداری دارند، نظر شما چگونه است؟

** شورا از نظر قانون به شکل مستقیم حق دخالت در موضوعات جاری و مسائل اجرایی شهرداری از جمله انتصابات را ندارد اما طبق روال طبیعی که در دوره های قبلی نیز رایج بوده است شهردار در انتصابات مشاوره هایی را از اعضا می گیرد. از طرفی اگرچه ممکن است اعضا پیشنهادهایی را در باره انتصاب افراد داشته باشند اما اینکه به صورت دستوری فردی را برای تصدی یک پست به شهرداری معرفی کنند حداقل من تاکنون در این دوره مشاهده نکرده ام و اگر احتمالا دخالتی در این موضوع نیز رخ داده باشد به صورت تحکمی و عمدی نبوده و صرفا اعمال سلیقه و پیشنهاد بوده است.

* سال ۱۴۰۰انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی برگزار می شود، آیا لیست سال ۹۶ مشهد در این انتخابات شرکت می کند و آیا به نظر شما مردم دوباره به این لیست اعتماد خواهند کرد؟

** شاید از اکنون برای تصمیم گیری درباره این موضوع کمی زود باشد. زیرا تصمیم گیری در این باره به شرایط مختلفی که در فضای اجتماعی رخ می دهد بستگی دارد. شرایطی نظیر اینکه مشوق هایی در سطح جامعه فراهم شود تا افرادی که تجربه حضور در شورا را دارند و توانمندی های لازم را کسب کرده اند و امانتداری خود را به مردم نشان داده و رضایت مردم را بدست آورده اند و  از طرفی  قدرت بسیج جامعه برای حضور در انتخابات  برخوردار هستند دوباره برای خدمت به مردم وارد عرصه انتخابات شود بستگی دارد.  ولی اگرمسائلی نظیر برخی سخت گیری ها در تایید صلاحیت ها که در انتخابات اخیر مجلس نیز رخ داد انجام شود ممکن است برخی دافعه ها را ایجاد کند و افراد به طور آشکار و شفاف تمایل نداشته باشند وارد عرصه انتخابات شوند. به هرحال امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که افراد دارای تجربه و تخصص و مردم دار در انتخابات شرکت کنند تا باعث حضور حداکثری و رونق بیشتر فضای سیاسی کشور شود. اما نظر مردم در باره اعتماد دوباره به این لیست را باید از خودشان سوال کرد. به هرحال شورای شهر در دوره بعدی هرچه پشتوانه اجتماعی قوی تری برخوردار باشد اعتماد سازی و مشارکت پذیری مردمی بیشتری خواهد داشت که در اداره شهر مشهد نیز این موضوع بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.