۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 702558

فعالیت در بازار سرمایه برخلاف دیگر بازارها به سرمایه کلان نیاز ندارد؛ با حداقل سرمایه (مثلاً 100 یا 500 هزار تومان) هم درهای این بازار به روی مردم باز است و گفته می‌شود با آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت در سال جاری تعداد سهامداران کشور به عدد 60 میلیون می‌رسد.

چگونه بورسی شویم؟

قدس آنلاین: فعالیت در بازار سرمایه برخلاف دیگر بازارها به سرمایه کلان نیاز ندارد؛ با حداقل سرمایه (مثلاً 100 یا 500 هزار تومان) هم درهای این بازار به روی مردم باز است و گفته می‌شود با آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت در سال جاری تعداد سهامداران کشور به عدد 60 میلیون می‌رسد.

 کارگزاری‌ها تنها کانال معاملات بورسی

در ماه‌های اخیر دولت بازارهای موازی را تا حدود زیادی کنترل کرده و هیجانی در این بازارها دیده نمی‌شود بر همین اساس شاهد هجوم بی‌سابقه صاحبان سرمایه‌های خرد و به تعبیری غیرحرفه‌ای‌ها به بورس هستیم که هر چند ممکن است سودهای قابل توجهی در انتظارشان باشد ولی با هر خطا در تشخیص محدوده خرید ممکن است زیان هنگفتی هم به جان سرمایه‌شان بیفتد و دارایی‌شان آب برود.

هر معامله بورسی باید توسط کارگزاری انجام شود نه به صورت مستقل توسط خود سرمایه‌گذار و به عبارتی دیگر، کارگزار بین سرمایه‌گذار و بورس واسطه است پس سرمایه‌گذار باید حساب معاملاتی نزد یک کارگزاری باز کند.

در گام نخست سرمایه‌گذار باید کد معاملاتی یا همان کد سهامداری یا بورسی که مانند کد ملی شناسه‌ای منحصر به فرد است، دریافت کند تا با این کد در بازار سرمایه شناخته و تمام معاملاتش با همین کد انجام شود. ناگفته نماند تمام کارگزاری‌ها قوی و معتبر نیستند و سرمایه‌گذار باید با پرس‌وجوی کامل کارگزاری معتبری برای فعالیت بورسی خود تعیین کند.

پس از صدور کد بورسی برای فرد، نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به سامانه معاملات آنلاین برایش پیامک می‌شود. سپس مبلغی را به صورت آنلاین به حساب کارگزاری منتقل و خرید و فروش سهام را آغاز می‌کند.

 معاملات آنلاین، مناسب‌ترین شیوه بورسی شدن

صاحب سرمایه برای خرید و فروش سهام چند راه پیش رو دارد: اول اینکه حضوری به کارگزاری که قبلاً در آن حساب باز کرده مراجعه و فرم مخصوص سفارش خرید یا فروش سهام را پر کند. گزینه بعدی ثبت سفارش در کارگزاری به صورت تلفنی است (که البته این دو تا حدودی منسوخ شده‌اند) و در نهایت شیوه آخر ثبت سفارش غیرحضوری و اینترنتی است که در این سال-ها با توجه به افزایش ضریب اینترنت در کشور و به خصوص با شیوع کرونا تقریباً همه از این شیوه برای معاملات بورسی استفاده می‌کنند که سرعت و دقت بیشتری هم در آن دیده می‌شود ضمن اینکه نیازی به پرداخت کمیسیون و هزینه قابل توجه برای مشاوره نیست.

در واقع در شیوه خرید و فروش اینترنتی سهام، فرد با کارگزاری قرارداد خرید و فروش اینترنتی سهام امضا می‌کند تا هر ساعتی از شبانه‌روز بتواند درخواست‌های خود را ثبت کند.

خرید و فروش آنلاین سهام چند مرحله دارد: ورود با نام کاربری و رمز عبور به سامانه کارگزاری، وارد کردن نماد شرکتی که قصد خرید دارید که این نمادها در سایت tsetmc.com قابل مشاهده است. سپس قیمت سهام و تعداد و حجم آن را بسته به میزانی که قصد خرید دارید وارد کنید و دکمه ثبت سفارش را بزنید. اگر در طرف مقابل سفارش، خریدار یا فروشنده با قیمت و حجم مد نظر شما موجود باشد، سفارش انجام می‌شود و گرنه سفارش شما در حالت انتظار باقی می‌ماند.

 بدون هیجان و با مازاد درآمد به بورس بیایید

واقعیت این است که فعالیت در بازار سهام به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد و لازم است افراد غیرحرفه‌ای حتماً از متخصصان و مشاوران در این حوزه کمک بگیرند. بسیاری از کارشناسان بورس توصیه می‌کنند از آنجایی که نداشتن دانش کافی در معاملات می‌تواند زیان‌های سنگین احتمالی برای سرمایه‌گذار در پی داشته باشد، افراد در معاملات آنلاین با دقت و احتیاط بیشتری وارد شوند.

توصیه بعدی برای موفق شدن و کسب سودهای قابل توجه، صبوری و داشتن دید بلندمدت در بورس است و تأثیر نگرفتن از شایعات و بازارسازی‌ها. بدان معنی که همواره باید از اطلاعات صادر شده از منابع رسمی، دقیق و درست در معاملات بورسی بهره برد.

متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری با سهام صنایع مختلف هم از سوی کارشناسان توصیه می‌شود تا سود بیشتر و ریسک کمتری متوجه سهامدار شود. ضمن اینکه برای شروع و جلوگیری از تحمل زیان‌های سنگین باید با سرمایه اندک و نه با تمام دارایی به بورس وارد شد که این یعنی از آن دست شهروندانی نباشید که با رفتارهای هیجانی تمام دار و ندارشان را می‌فروشند و وارد بورس می-شوند و به واسطه نبود آگاهی زیان‌های سنگین به خود و خانواده‌هایشان وارد می‌کنند.

عرضه‌های اولیه همچنان جذاب و پرسود

گفتنی است، امسال عرضه‌های اولیه (سهام شرکت‌هایی که برای نخستین بار به بورس آمده است) گرمای خاصی به بورس بخشیده و اغلب کارگزاران زمان این عرضه‌ها را به مشتریان خود اطلاع می‌دهند.

بر اساس آمار تاکنون بیش از 90درصد عرضه‌های اولیه بین 20 تا 30 درصد سود برای خریداران به همراه داشته است. خرید عرضه اولیه به دو صورت آنلاین و آفلاین امکان‌پذیر است. در شیوه اول سرمایه‌گذار باید در زمان تعیین شده توسط بورس سهام بخرد و در شیوه آفلاین هم باید قیمت و حجم درخواستی (همان‌ طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است) خود را به سامانه معاملاتی وارد کند تا کارگزار سهام را بخرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.