این روزها اگر در خیابان‌ها و فروشگاه‌های شهر مشهد قدمی بزنیم به وضوح می‌توانیم دریابیم که حتی هیولای منحوس کرونا هم نتوانسته غول گردن کلفت تورم و گرانی را مهار کند. چنانکه بنا بر داده‌های رسمی در هفته‌های اخیر باز هم شاهد رشد تورم در جامعه هستیم.

گرانی میوه؛ این بار پای کرونا هم به میان آمد

محبوبه علیپور/

 این روزها اگر در خیابان‌ها و فروشگاه‌های شهر مشهد قدمی بزنیم به وضوح می‌توانیم دریابیم که حتی هیولای منحوس کرونا هم نتوانسته غول گردن کلفت تورم و گرانی را مهار کند. چنانکه بنا بر داده‌های رسمی در هفته‌های اخیر باز هم شاهد رشد تورم در جامعه هستیم. در این میان بازار میوه از این هجوم مکرر نیز مصون نمانده است؛ در یکی از بازارهای محلی که مردم در حال خرید میوه و سبزیجات هستند خانمی را می‌بینیم که با وسواس میوه‌ها را بررسی می‌کند، او با گلایه از گرانی میوه‌ها می‌گوید: چند روز پیش پرتقال را با کیفیت معمولی می‌خریدیم 8-7 هزار تومان اما حالا همین پرتقال را باید بالای 13 هزار تومان پول دهیم. قیمت‌ها در مغازه‌ها نیز یکسان نیست برای مثال یک کیلو کیوی که به لحاظ کیفیت قابل قبول باشد را با قیمت 15 تا 20 هزار تومان می‌توانیم در بازار ببینیم.

همین شهروند مشهدی با اشاره به قیمت 85 هزار تومانی گوجه سبز تأکید می‌کند: گرانی میوه‌های نوبرانه برای فروشندگان قابل توجیه است اما عرضه میوه‌های سردخانه‌ای به قیمت 20 هزار تومان نیاز به بازنگری و نظارت مسئولان دارد.

*جدال همیشگی عرضه‌کنندگان خرد و کلان

رئیس هیئت مدیره میدان بار مرکزی مشهد درباره افزایش محسوس قیمت میوه به گزارشگر ما می‌گوید: دلایل مختلفی در این زمینه اثرگذار است؛ نخست اینکه به طور کلی به علت افزایش ملزومات باغداری مانند سموم و کود؛ تولید محصولات برای باغداران گران تمام می‌شود. همچنین به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، قیمت نهایی عرضه میوه رشد داشته است. برای مثال پرتقالی که از جیرفت به مشهد آورده می‌شده حال هزینه حملش حدود 2هزار تومان گران‌تر شده است.

غلامحسین کاری خاطرنشان می‌کند: اگر به میادین بار مشهد سر بزنید میوه‌هایی که با قیمت مناسب عرضه می‌شوند کم نیستند اما خریداری ندارند. ما در روزهای گذشته پرتقال‌هایی به قیمت تنظیم بازار عرضه می‌کردیم اما فروشندگان خرد رغبتی به خرید و عرضه این میوه‌ها نداشتند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی مشهد نیز در همین زمینه اظهار می‌کند: در بازرسی و بررسی میادین بار نیز گرانی میوه را می‌توان دید و به گونه‌ای نیست که میوه در میادین بار ارزان باشد اما در سطح شهر گران‌تر به مردم عرضه شود؛ چراکه ذخیره میوه‌هایی همانند سیب و پرتقال به اتمام رسیده و گران‌تر عرضه می‌شود. همچنین به دلیل کرونا تردد به استان‌ها و تهیه و خرید میوه دچار اختلال شده که این امر نیز در افزایش قیمت این محصولات اثرگذار بوده است.

حسین مصدق ادامه می‌دهد: البته باید توجه داشت که کیفیت میوه‌ها و محل جغرافیایی عرضه نیز اهمیت دارد. بنابراین نباید بدون بررسی و گفت‌وگو با صاحبنظران و تنها براساس ذائقه رسانه‌ای، سوژه گرانی میوه را برجسته کرد. به هر روی انتظار می‌رود با عرضه محصولات نوبرانه در خرداد ماه شاهد عرضه ارزان‌تر میوه‌هایی همانند سیب و پرتقال باشیم.

*سبد خالی باغداران

یکی از فعالان حوزه زراعت درباره افزایش قیمت میوه‌ها تصریح می‌کند: پرتقال یا سیبی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود محصول همین روزها نیست که متأثر از وضعیت کرونا و امور جاری کشور و جهان گران‌تر عرضه شود زیرا این میوه‌ها حداقل از شهریور و مهر در سردخانه‌ها ذخیره شده‌اند که هیچ اثری از کرونا، نوسان‌های قیمت نفت و... نبوده است. در واقع در چرخه تولید و عرضه بسیاری از محصولات از جمله میوه این تنها تولیدکننده خرد و کلان و مصرف‌کننده جزء نیستند که نقش ایفا می‌کنند بلکه عناصر پیدا و پنهان بسیاری مؤثر هستند. چنانکه در سال گذشته به دنبال افزایش قیمت بنزین برخی از کارخانه‌های تولید کود شیمیایی به دلیل افزایش هزینه گاز، تولیدات خود را کاهش دادند یا به طور کلی تولیدشان متوقف شد از همین رو قیمت کود افزایش داشت. به این ترتیب باغداران ناگزیر شدند به دلیل افزایش هزینه‌ها محصولات را با هزینه بیشتری تولید کنند اما این به معنای این نیست که به هنگام فروش نیز از مزایای بیشتری برخوردار شوند. برای مثال پرتقالی که امروز به قیمت 15هزار تومان در بازار عرضه می‌شود در مهر ماه از باغدار به قیمت کمتر از 3هزار تومان خریداری شده است. همچنین میوه‌فروش خرد نیز هر قدر به قیمت کالاهایش اضافه کند بیشتر از 2هزار تومان نمی‌تواند بیفزاید. بنابراین در نهایت همانند همیشه باز هم این دلالان و واسطه‌ها هستند که از مواهب آشفتگی بازار برخوردار می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.