۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 702623

در شرایط کرونایی که نمی توان به حرم رفته و هشتمین امام شیعیان را زیارت کرد وظیفه چیست؟ آیا می توان این امام همام را از راه دور و به صورت مجازی زیارت کرد؟ آیا زیارت مجازی در دین و احکام دینی تایید می شود؟

آیا دین زیارت به صورت مجازی را تایید می کند؟

یکی از راه های کنترل ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا پرهیز از تجمعات است. به همین دلیل مطابق نظر ستاد ملی مبارزه به کرونا مبنی بر تعطیلی تمامی اماکنی که تجمع افراد در آن صورت می گیرد این اماکن، بویژه حرم مطهر رضوی تعطیل شد.

این تعطیلی برای ایرانی هایی که سالها با حرم امام رضا(ع) در ارتباط بوده و زیارت این امام رئوف از تقویم زندگی آنها حذف نمی شده است بسیار ناراحت کننده بود. زیارت قبور مطهر معصومین علیهماالسلام موضوعی بسیار تاکید شده در دین است و یکی از تاثیرات آن پالایش قلب و روح و روان زائران است. بسیاری از شیعیان ایرانی از کودکی به آن علاقه ای خاص داشته و با زیارت قبور مطهر ارتباط عاطفی ویژه ای برقرار کرده بودند. اما به ناچار باید به شرایط خاص این روزها تن دهند. تعطیلی حرم امری کاملا منطقی بوده و حفظ سلامت جامعه در اولویت است.

اما سووالی که مطرح می شود این است که اکنون و در شرایط کرونایی که نمی توان به حرم رفته و هشتمین امام شیعیان را زیارت کرد وظیفه چیست؟ آیا می توان این امام همام را از راه دور و به صورت مجازی زیارت کرد؟ آیا زیارت مجازی در دین و احکام دینی تایید می شود؟

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در پاسخ به این سوال آورده است: زیارت به معنای حضور نزد ولی خدا و ملاقات با اوست که در مورد اولیائی که به لحاظ جسمانی در قید حیات دنیوی نیستند، به معنای ملاقات معنوی و ارتباط ملکوتی با ایشان می‌باشد.

بنیاد پژوهش‌های اسلامی در ادامه پاسخ به سوال طرح شده، اضافه می کند که: به همین دلیل است که زیارت از نزدیک و حضور در کنار مرقد مطهر امام معصوم علیه السلام، با تمام فضائل و فواید ویژه‌ای که دارد، شرط زیارت نیست. ازاین‌رو در منابع حدیثی زیارت‌نامه‌های متعددی برای زیارت از بعید (از راه دور) ذکر شده است.

همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده است: وَ ذَکَرَ زِیَارَةَ النَّبِیِّ {صلی الله علیه و آله} فَقَالَ إِنَّهُ یَسْمَعُکَ مِنْ قَرِیبٍ وَ یَبْلُغُهُ عَنْکَ مِنْ بَعِید  حضرت در مورد زیارت رسول خدا فرمودند: قطعاً رسول خدا صدای شما را از نزدیک می‌شنوند و زیارت شما از دور به ایشان می‌رسد.

بنابراین زیارت ارتباط روحی و معنوی زائر با مزور است و فاصله مکانی، خللی در ارتباط ملکوتی و معنوی ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.