گلستان- هنوز خاطرات تلخ سیل و غرق شدن گلستان از خاطر هیچ‌یک از شهروندان و روستائیان بیرون نرفته است و امسال هم بارش‌های رگباری و سیل‌آسا باری دیگر شرق گلستان و شهرستان‌های گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان را با خود درگیر کرد و لذا این حوادث خود گویای شرایط اقلیمی گلستان است که باید برای چنین حوادث غیرمترقبه‌ای بیش از گذشته آمادگی داشت.

عصیان گری رودها ی گلستان به دلیل دست‌اندازی در طبیعت

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه هنگام وقوع سیلاب تمامی نگاه‌ها و شاید هم تقصیرات به سمت مدیران معطوف می‌شود اما واقعیت این است که بسیاری از افرادی که نسبت به محیط پیرامون خود بی‌توجه بودند در خسارت‌های به بار آمده و ضرر و زیان‌های احتمالی سهیم هستند.

عصیان گری رودهای گلستان

دنباله رودخانه‌ها را که می‌گیریم با بسترهایی روبرو می‌شویم که برای برداشت شن و ماسه توسط بیل‌های مکانیکی مورد تجاوز قرار گرفتند.

حاشیه رودخانه‌ها در این استان به‌طورمعمول به بستری برای ویلا سازی و خوش‌نشینی برخی افراد تبدیل‌شده است و بسیاری از سرمایه‌داران هزینه هنگفتی را برای تصاحب حاشیه رودخانه و یا ویلا سازی مصروف داشتند.

البته این تمام ماجرا نیست زیرا بسیاری از افراد محلی نیز که در محل سکونت خود مختصر عملیات ساختمانی داشتند نخاله‌های آن را در حریم رودخانه‌ها تخلیه کرده و یا برخی روستاها بدون توجه به مخاطرات احتمالی زباله‌های روستاها را در کام رودخانه‌ها ریختند.

رودخانه را که تعقیب می‌کنیم به پل‌هایی می‌رسیم که باکمی سیمان و تعدادی شاخه تیرآهن بنا شدند و هم چون سدی در برابر جریان آب قد علم کرده‌اند.

هنگامی‌که به درون رودخانه‌ها نگاه می‌کنی با دیدن انواع مواد زائد و شیشه‌های پلاستیکی و ضایعاتی مانند لاستیک و هزاران کیسه پلاستیکی و زباله به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا رودخانه با اندک بارندگی سر به طغیان برمی‌دارد!

در این رابطه حتی کارشناسان معتقدند دخل و تصرف در حریم و  بستر رودخانه‌ها حتی باهدف لایروبی و ساماندهی جریان آب نیز منجر به تنش در رودخانه‌ها تنش می‌شود!

احداث سازه‌های غیراصولی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان  در همین رابطه اظهار می‌کند: نیمی از مسیر دو هزار و۸۵۰ کیلومتری طول رودخانه‌های استان در مجاورت تأسیسات زیربنایی، راه‌ها و اماکن شهری و روستایی واقع‌شده و در برخی مکان‌ها با مباحثی مانند ساخت‌وساز غیرمجاز دست‌به‌گریبان است.

سید محسن حسینی اظهار می‌کند: بسیاری از ‌سازه‌های ساخته‌شده بر روی رودخانه‌ها، غیرمجاز و غیراصولی هستند که از طریق دستگاه قضایی و فرمانداری‌ها در حال رفع این نواقص و مشکلات هستیم.

خسارت به اراضی کشاورزی

وی بیان می‌کند: وجود پل‌های کم ارتفاع با دهنه‌های کوچک و غیراستاندارد باعث می‌شود تنه و سرشاخه درختان در پشت پل‌ها گیرکرده و آب جمع شده به سمت اراضی کشاورزی سرازیر شود.

وی ادامه می‌دهد: این اتفاق به‌طور مستمر و هرسال تکرار می‌شود و درنتیجه این خسارت‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر هزینه‌های کشاورزی تبدیل‌شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان ‌کاهش ظرفیت عبور آب، سست شدن دیواره رودخانه‌ها و شستن خاک‌های حاصلخیز کناره‌های رودخانه ازجمله آثار ایجاد سازه‌های تقاطعی بدون محاسبات لازم می‌داند و می‌افزاید: اگر سازه‎های تقاطعی مثل پل‎ها بدون محاسبه لازم ساخته شود، علاوه بر کاهش عبور ظرفیت آب، سرعت آب در بالادست پل کم شده و با سست کردن دیواره رودخانه، باعث ریزش آن و واردکردن خسارت زیاد به اراضی حاصلخیز کنار رود می‌شود.

حسینی ادامه می‌دهد: افزایش رسوب‌گذاری در بالادست پل‌ها، موجب سرریز شدن آب، وقوع سیل و تخریب پل‌ها و اتلاف سرمایه و انسداد رودخانه شده و به سازه‌های پایین‌دست رودخانه آسیب وارد می‌کند.

لایروبی رودخانه‌ها

وی بابیان اینکه ‌یکی از اقدامات در دست اجرا برای بهبود آب گذری رودخانه‌های استان، لایروبی رودخانه‌ها است می‌افزاید: پس از وقوع سیل سال گذشته و باهدف کاهش خسارت حوادث بعدی ۲۵۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شرکت آب منطقه‌ای، برخی دستگاه‌های نیز عملیات لایروبی در پیرامون پل‌ها و سازه‌های تقاطعی روی رودخانه را انجام می‌دهند که لایروبی پل‌های واقع در حریم راه‌ها توسط راه و شهرسازی و در شهرها و روستاها توسط شهرداری و دهیاری‎ها از آن جمله است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه می‌دهد:  افزایش رسوب‌گذاری موجب سرریز آب در رودخانه و وقوع سیل و درنهایت تخریب پل‌شده و علاوه بر اتلاف سرمایه به پایین‌دست رودخانه نیز آسیب وارد می‌کند. 

وی تأکید می‌کند: کم‌توجهی به مدیریت رودخانه‌های استان به‌خصوص استقرار و احداث سازه‌های فلزی بتنی و یا پل‌های غیراستاندارد تأثیرات مخرب بسیاری در حوزه محیط‌زیست، حیات رودخانه و از همه مهم‌تر سطح ایمنی مناطق مسکونی یا تجاری حاشیه این رودخانه‌ها دارد که اجرای عملیات اصلاح و یا برچیده شدن برخی از این سازه‌ها در افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه‌های مهم استان ازجمله قره‌سو، اترک و گرگان رود تأثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.