سفیر ایران در پکن با بیان اینکه ما از آمریکا کمک نمی‌خواهیم، ولی ما و مردم منطقه را به حال خود بگذارد، گفت: آمریکا مجبور خواهد شد به زودی از خاورمیانه و خلیج فارس خارج شود.

به گزارش قدس آنلاین، «محمد کشاورززاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در گفتگویی با شبکه تلویزیونی فونیکس چین به سوالاتی در خصوص مناسبات ایران و چین، شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا و ... پرداخت.

وی در ابتدا به مقدمه‌ای درباره شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: شیوع ویروس کرونا اتفاق بدی برای همه مردم جهان بود، مسلما مردم جهان نحوه مقابله هر کدام از دولت‌ها و ملت‌ها را با این ویروس قضاوت خواهند کرد.

کشاورززاده با بیان اینکه یک سال و خرده‌ای است در چین حضور دارم، اظهار داشت: در ابتدای سال نو چینی شاهد شیوع ویروس کرونا در چین بودم و شاهد بودم که ظرف این مدت، دولت و مردم چین بسیار مسئولانه در مبارزه با ویروس کرونا برخورد و موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کردند.

سفیر ایران در پکن عنوان کرد: من به عنوان یک سفیر خارجی در چین باید اقداماتی که دولت و مردم چین برای مقابله با این ویروس انجام دادند را تحسین کنم. بعد از اینکه ویروس کرونا در چین به وضعیت ثبات رسید، طلیعه موفقیت چین در مبارزه با این ویروس نشان داده می‌شود و کم‌کم زندگی در شهرهای مختلف به حالت عادی برمی‌گردد، تعداد زیادی از کشورهای جهان با این ویروس مواجه هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در ایران از اواسط ماه فوریه جدی شد و دولت و مردم ایران همه تلاش خود را برای مقابله با این ویروس صورت دادند، گفت: ایران از جمله کشورها در منطقه خاورمیانه است که از سیستم بهداشتی بسیار قوی برخوردار است و همه امکانات را به کار گرفتیم که با این ویروس مقابله کنیم و در حال حاضر که در حال گفتگو با شما هستم، وضعیت کم‌کم در حال به ثبات رسیدن است و امیدواریم به زودی این ویروس را شکست بدهیم.

وی با ذکر این نکته که در این مسیری که با ویروس در حال مقابله بودیم ۲ نوع برخورد با ما صورت گرفت، توضیح داد: یک نوع برخوردی بود که آمریکایی‌ها با ما داشتند و متاسفانه در این شرایط سخت، ما را از منابع مالی که در خارج از کشور داریم، محروم کردند که از این منابع برای تامین تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور برای مبارزه با کرونا استفاده کنیم، در حالی که مبارزه با کرونا وظیفه همه کشورهای جهان است و به یک یا ۲ کشور مربوط نمی‌شود، ولی متاسفانه دولت آمریکا این کار را نکرد و شرایط را برای ما سخت‌تر کرد.

*اگر کمک‌های چین نبود شاید شرایط ما در مبارزه با ویروس کرونا بسیار سخت‌تر می‌شد

کشاورززاده ادامه داد: برخورد دوم از سوی کشورهایی صورت گرفت که با ما دوست بودند و در رأس آن چین بود و بلافاصله بعد از شیوع کرونا در ایران، دولت و مردم چین به کمک ما شتافتند و از همان روزهای اولگروهی از پزشکان چینی به همراه تجهیزات و کیت‌های تشخیص به ایران سفر و بعد از آن کمک‌های دولتی و مردم چین به سمت ایران سرازیر شد. 

سفیر ایران در پکن در عین حال گفت که اگر کمک‌های چین نبود شاید شرایط ما در مبارزه با ویروس کرونا بسیار سخت‌تر می‌شد. مطمئنم کمک‌هایی که توسط مردم چین به ایران شد شرایط را برای ارتقای روابط مردم با مردم در آینده مساعدتر خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی از طرف دولت و مردم ایران از دولت و مردم چین قدردانی کرد.

*هیچ دشمنی با مردم آمریکا نداریم 

کشاورززاده در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: روابط ایران و چین از سفر رئیس جمهور چین به ایران در سال ۲۰۱۷ به سطح اشتراک جامع راهبردی ارتقا یافت و بعد از آن رفت و آمدهایی در سطوح عالی ۲ کشور داشتیم و ایران از جمله کشورهایی است که مقصد اصلی یک کمربند و یک جاده است، همان طرحی که احیای جاده ابریشم قدیم است. روابط ما در همه زمینه‌ها گسترش یافته و در حال حاضر چین شریک اول روابط تجاری ماست و زمینه‌های بسیار زیادی برای گسترش روابط وجود دارد.

وی همچنین در ادامه این گفتگو یادآور شد: ما هیچ دشمنی با مردم آمریکا نداریم و معتقدیم در آمریکا متاسفانه هیات حاکمه آمریکا به خطا می‌رود و مشکل اصلی ما این هیات حاکمه آمریکاست، والا ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم. مردم آمریکا مثل مردم ایران و چین هستند. همین الان هم شاهدید در آمریکا دولت آمریکا با سیاست‌های غلط جان مردم آمریکا را به خطر انداخته و نحوه مبارزه آنها با ویروس کرونا را مشاهده کنید و با عملکرد مردم چین مقایسه داشته باشید.

به گزارش فارس، سفیر ایران در پکن با بیان اینکه در چین شیوع ویروس کرونا به مراتب شدیدتر بود ولی با سیاست‌های درست، دولت چین از این مبارزه با موفقیت در حال خارج شدن است، یادآور شد: ولی هیأت حاکمه آمریکا و دولت ترامپ متاسفانه با سیاست‌های غلطی که دارد حتی جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخته و هر روز شاهدید تلفات انسانی در آمریکا رو به افزایش است و ما از این قضیه متاسف هستیم و معتقدیم جان انسان‌ها در هر جای دنیا مهم است و راضی نیستیم جان انسان‌ها به خطر بیفتد.

کشاورززاده در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: ایران و چین در بخش دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با هم هم داستان و هم نظر هستند. به عنوان مثال افغانستان یکی از موضوعاتی است که ایران و چین نسبت به آن علاقه‌مند هستند. وزیر خارجه ما با همتای چینی خود در این زمینه تلفنی گفتگو کرد و ۲ کشور می‌خواهند برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان با هم همکاری کنند.

وی افزود: ما و چین معتقدیم نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت نهادهایی هستند که باید تقویت شوند و تضعیف آنها باعث مشکلات بیشتر برای مردم جهان است و مبارزه با کرونا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

* سیاست خبیثانه نامگذاری ویروس به نام منطقه یا کشور

سفیر ایران در چین در پاسخ به سوالی درباره نامگذاری ویروس کرونا به نام ویروس ووهان از سوی مقامات آمریکایی نیز عنوان کرد: این نوع برخورد غلط و حاکی از عدم مسئولیت یک مقام بلندپایه سیاسی برای مبارزه واقع‌بینانه با یک معضل پزشکی و علمی است.بهره‌برداری سیاسی از این موضوعات عوامفریبی است و اینکه هیأت حاکمه آمریکا می‌خواهد از این موضوع به نفع خود استفاده کند و ما آن را قبول نداریم و محکوم می‌کنیم و معتقدیم با بیماری‌های اپیدمی باید به صورت علمی برخورد و نامگذاری یا تحت عنوان قرار دادن منطقه یا اسمی برای این نوع بیماری‌ها، سیاست خبیثانه‌ای است که ضرر آن به کل ملت‌ها می‌رسد.

کشاورززاده گفت: متاسفانه علیرغم اینکه آمریکا کشور ثروتمند و توانمندی است و دارای تجهیزات علمی و پزشکی زیادی است، سیاست‌های غلط دولت ترامپ باعث شده مردم آمریکا زیان‌های سختی را از کرونا متحمل شوند و آمارهای تاسف برانگیزی است و تعداد زیادی از مردم آمریکا جان خود را از دست داده و تعداد زیادی مبتلا شده‌اند.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: این سیاست‌های غلط را نمی‌توانند با نامگذاری ویروس به نام چین یا هر مورد دیگر بپوشانند. واقعیت بالاخره خود را نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت ترامپ غلط بوده و متاسفانه عواقب آن را مردم آمریکا پرداخت خواهند کرد.

* میلیاردها دلار پول ایران در آسیا و اروپا

به گزارش فارس، سفیر ایران در چین درباره مخالفت آمریکا با اعطای وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول گفت: ما عضو صندوق بین‌المللی پول هستیم و این حق ماست که در این شرایط سختی که دنیا دچار شوک اقتصادی شده از امکاناتی که وجود دارد برای مبارزه با کرونا و در موارد انساندوستانه استفاده کنیم و این کاری که دولت ترامپ انجام داد همان سیاست‌های غلطی است که این دولت از بدو به قدرت رسیدن صورت داد و معتقدیم اینها سازنده نیست و آن را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: الان میلیاردها دلار پول ما در کشورهای آسیایی مثل ژاپن، کره جنوبی، سریلانکا و کشورهای اروپایی از سوی آمریکا تحریم شده و امکان استفاده از این پول‌ها را نداریم، در حالی که این پول‌ها متعلق به خود ماست و اگر به سمت ایران برود ما آن را صرف تجهیزات و امکانات پزشکی برای مردم خود کنیم، خیلی از مشکلات خود را حل می‌کنیم، ولی سیاست خصمانه آمریکا باعث شده که ما از امکانات مالی که باید برخوردار باشیم، محروم شویم.

کشاورززاده اضافه کرد: مردم آزاده دنیا قضاوت خواهند کرد این نوع رفتار آمریکا را که این رفتار هم پایدار نیست. ملت ایران ظرف ۴۰ سال گذشته ثابت کردند در مقابل تحریم‌ها مقاومت خواهند کرد و آمریکا مجبور خواهد شد به زودی از منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خارج شود.

*آمریکا هر جا قدم گذاشته جز بدبختی و فلاکت به همراه نداشته

سفیر ایران در چین ادامه داد: متاسفانه هر جا که آمریکا قدم گذاشته جز بدبختی و فلاکت برای آن منطقه چیزی به ارمغان نیاورده است. به افغانستان، عراق، خارومیانه نگاه کنید آمریکا با صرف میلیاردها دلار در این منطقه اعزام تعداد زیادی از نیروهای نظامی جز بدبختی برای منطقه چیزی به دنبال نداشته‌ است. برای مردم خودشان و مالیات دهندگان آمریکایی جز فشار مالی چیزی نبوده چون از جیب مردم آمریکا خرج می‌شود.

*آمریکا ما و مردم منطقه را به حال خود بگذارد

وی گفت: ما از آمریکا کمک نمی‌خواهیم، فقط ما را به حال خودمان بگذارد. مردم منطقه را به حال خودشان بگذارد. مسلما خاورمیانه بدون آمریکا خاورمیانه با صلح و ثبات و رفاه بیشتر برای مردم خواهد بود و در این شک نکنید.

*همکاری بین‌المللی برای مبارزه با کرونا

به گزارش فارس، کشاورززاده درباره ارزیابی از نحوه مبارزه با ویروس کرونا گفت: به نظر می‌رسد کاری که چین انجام داد موفقیت آمیز بود و نتایج موفقیت آمیزی داشت. کشورهای دیگر هم روش‌های متفاوتی را در پیش گرفتند، آنچه مسلم است این است که دولت‌ها باید مسئولانه با این موضوع برخورد کنند و با فرافکنی و اینکه مشکلات خود را به گردن دیگر کشورها بیندازند یا اینکه دنبال این بروند که منشا ویروس از فلان کشور بوده و اسم روی ویروس بگذارند، اینها کارساز نیست. آنچه مسلم است این است که دولت‌ها باید شفاف برخورد کرده و از مردم کمک بگیرند. همه باید کمک کنند و اگر بخواهیم به تنهایی با ویروس مقابله کنیم موفق نخواهیم بود و همه کشورها باید دست به دست هم بدهند و همکاری بین‌المللی برای مبارزه با این ویروس لازم است.

سفیر ایران در پکن اضافه کرد: هر کشوری دارای شرایط خاص خود است. یک کشور ممکن است با قرنطینه کامل با ویروس مبارزه کند کشور دیگری با غربالگری و تست بالا این کار را انجام دهد. روش‌ها مختلف است، ولی همه کشورها باید تجربیات خود را با هم تبادل کنند و تبادل تجربیات مهم و کارساز است.

کشاورززاده عنوان کرد: در داخل کشور مقامات ما و مسئولان در بین مردم بودند و در ابتدا قبل از اینکه تشخیص داده شود و بحث‌های غربالگری و فاصله گذاری اجتماعی مطرح شود به دلیل ارتباطات بین مردم و مسئولان تعدادی از مقامات ما متاسفانه مبتلا و تعدادی هم فوت کردند، ولی بعد که کم‌کم شرایط به شکلی شد که این ویروس جنبه‌های مختلف مبارزه با آن مشخص شد، الان کمتر شده و ابتلای مسئولان و مردم را کمتر شاهدیم و الان وضعیت کم‌کم به حالت عادی برمی‌گردد.

وی افزود: سیاستی که دولت ما برای مقابله با ویروس کرونا در پیش گرفته سیاست فاصله گذاری هوشمند اجتماعی است که این فاصله‌ها ایجاد شود تا با ویروس مقابله کنند. این فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد شده و در خیلی از شهرهای ما الان مراکز عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و ... تعطیل است و حتی برخی آداب مذهبی از جمله نماز جماعت، مراکز مذهبی و ... تعطیل شده است. مقدار زیادی از موفقیت ما به خاطر رعایت این سیاست‌هاست. علاوه بر آن ستاد کرونا در کشور تشکیل شده و رئیس آن رئیس جمهور است و تمام بخش‌های مختلف گزارش می‌دهند و هر روز جلسه دارد و این سیاست‌هایی است که در پیش گرفتیم و موفقیت‌های ما خیلی بیشتر از برخی کشورهای اروپایی بوده که تجهیزات زیادی را دارند و تحت تحریم هم نیستند.

سفیر ایران در پکن عنوان کرد:‌این در حالی است که ما تحت تحریم‌های آمریکا هستیم.

* کشورهای اروپایی با جدیت عمل کنند

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره اینستکس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی به ما قول دادند که جای خالی آمریکا را پر خواهند کرد و مردم ایران از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شوند. ولی متاسفانه بعد از گذشت حدود یک سال و خرده‌ای چنین اتفاقی نیفتاد. در ابتدا قرار بود سیستم مالی بین ایران و اروپا به نام اینستکس فعال شود که تراکنش‌های مالی را انجام دهد که نشد. اخیرا اولین تراکنش مالی از طریق اینستکس با مبلغ بسیار جزیی انجام شد که مشکلات ما را حل نمی‌کند، علیرغم اینکه ممکن است کشورهای اروپایی علاقه‌مند به حفظ برجام باشند، ولی باید اقدام کنند.

وی افزود: کشورهای اروپایی باید در این زمینه با جدیت وارد موضوع شوند.

سفیر ایران در چین در پاسخ به سوالی درباره موثر بودن اینستکس گفت:‌ در شرایطی که اینستکس بتواند مبالغ بیشتری را تراکنش انجام دهد و به تحریم‌های آمریکا توجه نکند. مبالغ پایین مشکل ما را حل نمی‌کند. ما کشور ۸۰ میلیونی هستیم و می‌خواهیم نیازهایمان تامین شود. ما این کار را به فال نیک می‌گیریم، ولی معتقدیم کافی نیست. لازم است کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات موثرتری را انجام دهند.

*دل مردم چین با مردم ایران نزدیک است و بالعکس

به گزارش فارس، کشاورززاده همچنین در این گفتگو درباره شناخت ملت‌های ایران و چین از یکدیگر، عنوان کرد: متاسفانه شناخت مردم ایران و چین آنطور که باید باشد نیست و باید روز به روز بیشتر شود. تلاشمان بر این است که ارتباط مستقیمی را از طریق فضای مجازی با مردم چین برقرار کنیم و مورد استقبال کاربران چینی قرار گرفتیم. دل مردم چین با مردم ایران نزدیک است و از آن طرف هم مردم ایران نسبت به چین علاقه‌ دارند. ما سوابق خوبی از هم داریم. از طریق جاده ابریشم مردم ایران با چین در ارتباط بودند. 

 وی افزود: متاسفانه برخی از سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی تلاش دارند سیاست چین هراسی را نهادینه کنند، برای مقابله با این سیاست لازم است در فضای مجازی ایران فعال باشید و با مردم ایران به صورت مستقیم صحبت کنید و افزایش رفت و آمدها بعد از ویروس کرونا از جمله توریست می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

سفیر ایران بر افزایش تبادلات علمی، دانشگاهی و مردمی بین ایران و چین تأکید کرد و افزود: در رسانه‌های چینی فکر می‌کنند ایران بخشی از کشورهای عربی است ولی ما متفاوت هستیم و مثل هیچکس نیستیم. ما در منطقه زندگی می‌کنیم و با سابقه تاریخ پنج هزار ساله هستیم که مختص خودمان است و اگر شناخت بیشتری پیدا کنید در پیشدواری‌ها نسبت به ایران تغییر ایجاد خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.