کرمانشاه- بخش عمده ای از بیمارستان اسلام آبادغرب در حالی که چند ماه قبل از زلزله به بهره برداری رسیده بود در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ دچار آسیب شد و فاز نخست این بیمارستان که قدمت زیادی داشت نسبت به مرحله دوم آسیب کمتری دید.

زخم های بیمارستان اسلام آباد غرب درحال التیام است

قدس آنلاین-گروه استان ها:بیمارستان سر پل ذهاب طی سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶ ساخته وتکمیل شد که ۱۰ سال نشده، خراب شد.

معاونت نظارت و ارزشیابی دفتر توسعه منابع فیزیکی وزارت بهداشت بخشی از خراب کاری های دست اندرکاران ساخت این بیمارستان را چنین گزارش می دهد: اینکه در سازه بیمارستان شهدای سرپل ذهاب دیوارهای مصالح با ضخامت و سختی زیادی وجود داشتند که عناصرهمین دیوارها موقع تکان های زلزله، ضربات سنگینی را به سازه اصلی وارد کرده بودند.
در این گزارش آمده است: سختی سازه این بیمارستان هم به شدت پایین بود و به جای اینکه ستون بیمارستان، قوی عمل کند و تیر، ضعیف باشد برعکس عمل کرده بود.

ایجاد ستون کوتاه، خرابی برشی موضعی ستون ها و عدم کفایت طول مهاری برخی از آرماتورها از جمله دیگر آسیب های سازه ای بیمارستان یاد شده بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: یکی از آسیب های غیر سازه ای که در این بیمارستان بر اثر زلزله وارد آمد فرو ریزش سنگ نما بود که در خیلی از نقاط بیمارستان سرپل ذهاب ریخته شده بود این در حالی است که در آیین نامه مقررات ملی ساختمان صراحتا در بحث نماسازی با سنگ غیر پلاک که قطعات سنگ به صورت افقی روی هم چیده می شود باید مطابق نماسازی با آجر چیده شود و اگر سنگ ها به صورت قائم نصب شود باید مهارهایی مناسب از جدا شدن و فرو ریختن آنها، هنگام زلزله جلوگیری شود که متاسفانه این نکته در بیمارستان سرپل ذهاب و همینطور اسلام آباد غرب رعایت نشده بود.

یکی دیگر از مشکلات غیر سازه ای پدید آمده در بیمارستان سرپل ذهاب نیز از بین رفتن تاسیسات آن بود چون سازه در مرحله سفت کاری مشکل داشته لذا دستگاه های تاسیساتی بیمارستان یا واژگون یا از مدار بهره برداری خارج شده بودند.

وعده پایان کار

اینها بخشی از خرابکاری های پیمانکار محترم بیمارستان شهدای سرپل ذهاب است.

در جریان سفر محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی در بهمن ماه سال ۹۷ به استان کرمانشاه پیمانکار پروژه وعده کرد که حتی پیش از پایان قرارداد و تا تابستان ۹۸ طرح را به پایان برساند، اما بازسازی این بیمارستان به دلیل مسائل حقوقی مدتی متوقف شد و از ابتدای بهمن قرارداد بازسازی آن منعقد و اکنون پیمانکار در حال فعالیت است و هنوز بازسازی این بیمارستان به سرانجام نرسیده است.

اتمام کار مقاوم‌سازی

در همین راستا سرپرست نظارت برساخت بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب؛ از اتمام ساخت این بیمارستان تا پایان خرداد سال جاری خبر داد و گفت: پس از عملیات ساخت؛ این بیمارستان برای نصب تجهیزات پزشکی تحویل دانشگاه علوم پزشکی می‌شود.

علیرضا پرنیان افزود: کار مقاوم‌سازی این بیمارستان به پایان رسیده و عملیات تأسیسات مکانیکی و برقی آن ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی پیشرفت این بیمارستان را ۶۰ درصد اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد طبق تعهد پیمانکار پروژه و قول او به استاندار کرمانشاه کار ساخت تا پایان خردادماه به اتمام برسد. 

پرنیان بابیان اینکه ساخت‌وساز بیمارستان اسلام‌آباد غرب با دو نوبت‌کاری در حال اجرا است، گفت: از چهارم فروردین‌ماه این پروژه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از بیماری کرونا با ۱۳۰ کارگر و ۲۰ مهندس مشغول به فعالیت است.

وی اظهار داشت: تمام مصالح موردنیاز احداث بیمارستان اسلام‌آباد غرب قبل از عید نوروز ۹۹ خریداری‌شده و شیوع بیماری کرونا اثری بر تأمین مصالح این پروژه تاکنون نداشته است. 

 سرپرست نظارت برساخت بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب؛ در ادامه بیان داشت: برای ساخت ابنیه بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و برای تأسیسات مکانیکی و برقی آن پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار لحاظ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.